Komunikaty PR

Rynek przesyłek w Czechach: Zásilkovna numerem 1

2023-11-15  |  14:00
Biuro prasowe

 

93% badanych Czechów przynajmniej czasami otrzymuje paczki. Dla 99% z nich najważniejsze jest, by przesyłka dotarła w nienaruszonym stanie a dla 95%, by mogli ją szybko i wygodnie odebrać. Czesi najchętniej wybierają Zásilkovną (Packetę) – 86%. Jednocześnie jest to najlepiej oceniana firma logistyczna przez badanych. Takie wnioski płyną z tegorocznego badania „Rynek czeski i jego potrzeby” przeprowadzonego przez firmę badawczą Behavio na zlecenie Packeta Group.

 

Jak wynika z badania, dla Czechów ważna jest wygoda i elastyczność w korzystaniu z usług przewozowych, cenią oni też jakość obsługi i terminowość dostaw. Wybierając dostawcę, nasi południowi sąsiedzi chętnie korzystają z porad rodziny i przyjaciół (36%), odwiedzają strony internetowe firm kurierskich (35%) oraz przeglądają opinie w internecie (33%). Osoby, które wysyłają paczki regularnie, często sprawdzają informacje bezpośrednio na stronach przewoźników (51%). Praktycznie wszyscy badani korzystają z punktów odbioru (90%), lubią też automaty paczkowe (65%) – zwłaszcza osoby młodsze, w wieku 18-44 lat (75%). Nadal dużą popularnością cieszy się dostawa zamówień przez kuriera lub listonosza (do domu, pracy), z czego korzysta 78% ankietowanych.

 

- Celem badania było poznanie preferencji czeskich konsumentów w zakresie logistyki oraz pozycji rynkowej Zásilkovny. Jest to istotne, ponieważ świadomość różnic w oczekiwaniach klientów na poszczególnych rynkach, ale także znajomość liderów rynku, może stanowić klucz do sukcesu polskich e-sklepów, które próbują swoich sił na czeskim rynku e-commerce. Informacje te pomogą im w lepszym dostosowaniu swoich ofert, w tym sposobu dostawy przesyłek, co może się przełożyć na zdobycie większej przewagi konkurencyjnej – mówi Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland.

 

Czego oczekują Czesi?

Najważniejsze dla czeskich konsumentów jest to, by paczka dotarła w nienaruszonym stanie (99% wskazań). Dla 95% respondentów ważna jest możliwość szybkiego i wygodnego odbioru lub nadania. Dla 94% ankietowanych istotne jest, aby przesyłka dotarła na czas, a 90% zamawiających przywiązuje dużą wagę do tego, aby nie spóźnił się także sam kurier. Równie ważna jest też cena (89% wskazań) – ponad połowa Czechów wydaje na dostawy między 200 a 700 czeskich koron (ok. 36 – 126 zł) w ciągu pół roku, a osoby robiące e-zakupy częściej - co najmniej raz w miesiącu - często ponad 1.000 koron (ok. 180 zł).

 

Jeśli chodzi o częstotliwość zakupów i odbierania przesyłek, 44% badanych robi to przynajmniej kilka razy w miesiącu, 38% kilka razy na pół roku, a 11% kilka razy rocznie. Warto zauważyć, że osoby w wieku 25-44 lat (46%) oraz te z wyższym wykształceniem (50%) odbierają paczki częściej niż kilka razy w miesiącu, co wskazuje, że to właśnie ta grupa najchętniej robi e-zakupy.

 

Packeta / Zásilkovna niekwestionowanym numerem 1 w Czechach

W ciągu ostatniego roku aż 86% respondentów korzystało z usług Zásilkovna (pod takim brandem działa na czeskim rynku Packeta). Badani wysoko ocenili markę, która osiągnęła wskaźnik NPS[1] na poziomie 55 (w skali od -100 do 100). Na kolejnych miejscach uplasowały się takie firmy jak: PPL z wynikiem 12, Balíkovna – 1, DPD z oceną 0. Najgorszy wskaźnik NPS, na poziomie -46 uzyskała Czeska Poczta. W praktyce oznacza to, że klienci Packety / Zásilkovnej są wyjątkowo lojalni – aż 64% zarekomendowałoby tę firmę swoim znajomym czy rodzinie. Dla porównania – Pocztę Czeską zarekomendowałoby zaledwie 15% respondentów.

 

- Cieszymy się, że wyniki badania jasno potwierdziły, że jesteśmy numerem 1 w oczach konsumentów czeskich, czyli klientów e-sklepów. Rynek logistyki paczkowej jest niezwykle konkurencyjny, jednak doskonaląc usługi i dostosowując je do zmieniających się potrzeb rynku, od wielu lat utrzymujemy pozycję lidera i status love brandu. Tak znaczący dystans między nami a konkurencją dodaje nam energii do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Powyższe wyniki badania stanowią też dobrą wiadomość dla naszych klientów z Polski - potwierdzają, że dokonali właściwego wyboru partnera logistycznego do rozwoju na rynku czeskim – podsumowuje Justyna Andreas, Managing Director Commercial Entities w Packeta Group.

 

W badaniu Zásilkovna zyskała też uznanie za elastyczność Z-BOXów, które umożliwiają odbiór przesyłek w dowolnym momencie. Klienci doceniają brak konieczności osobistego kontaktu i kolejek w punktach odbioru, a także nowoczesność i bezpieczeństwo automatów. Jeśli chodzi o aplikację, została ona pozytywnie oceniona za przejrzystość i możliwość sprawdzenia lokalizacji paczki, informacje o godzinach otwarcia punktów dostawy oraz wygodne odzyskanie hasła.

 

Badanie preferencji i przyzwyczajeń czeskich klientów w zakresie dostaw przesyłek, stanowi cenne źródło informacji i podpowiedzi dla właścicieli polskich e-sklepów, którzy już są obecni na tym rynku lub planują na nim zaistnieć.

 

 

***

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Behavio, na reprezentatywnej grupie 1500 osób (próba populacji online) w dniach 27-31 lipca 2023 roku. Badanie ilościowe, technika CAWI.

 

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 46 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

                                                                  

 


[1] NPS (Net Promoter Score) służy do pomiaru lojalności klientów, wskazuje jak bardzo prawdopodobne jest, że polecą oni swoim znajomym lub rodzinie daną firmę, markę, serwis www, produkt lub usługę.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.