Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki
Gdzie handel opłaca się najbardziej? Wszędzie tam, gdzie są klienci! Niby to znana od lat prawda, jednak tam, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej, najczęściej stawki za wynajem lokalu są największe. Niezależnie czy weźmiemy pod uwagę popularne galerie handlowe, dworce kolejowe czy lotniska - mniejszych przedsiębiorców rzadko kiedy będzie stać na płacenie wysokich stawek najmu, a do tego związanie się umową na minimum kilka lat. Atrakcyjną alternatywą jest zainwestowanie w wyspę handlową. Koszty wejścia w ten rodzaj biznesu jest relatywnie niski, stawki czynszu wyraźnie mniejsze, a umowę można dość łatwo rozwiązać – podobnie, jak zmienić profil działalności[1]. Wyspy czy mobilne stoiska handlowe to także idealne rozwiązanie na sezonowy handel w miejscowościach turystycznych. Co jednak zrobić, aby biznes na wyspie handlowej czy sezonowym stoisku się opłacał i nie przyniósł strat?
Wybór odpowiedniej branży to podstawa
Wyspy handlowe, podobnie jak sezonowe stoiska, z reguły nie są celem samym w sobie podczas wycieczki do galerii. Ich biznes w dużej mierze opiera się na sprzedaży impulsowej, dlatego nie każdy rodzaj działalności sprawdzi się w przypadku wysp. Jak podaje portal Franczyzawpolsce[2] branże, które idealnie się do tego nadają to wyroby jubilerskie, kosmetyka kolorowa, kosmetyki naturalne, produkty hand-made, upominki oraz usługi. Popularnością cieszą się także regionalne rękodzieło, produkty lokalnych firm oraz produkty ekologiczne. Co ciekawe, coraz większą popularność zyskuje także gastronomia[3]. W przypadku sezonowych stoisk w miejscowościach turystycznych warto wybrać – obok pamiątek – wszystko to, co może być przydatne turystom: od kosmetyków do opalania, poprzez okulary przeciwsłoneczne, aż po odzież sportową jak np. stroje kąpielowe czy odzież do wspinaczki górskiej. O tym, że warto postawić na wyspy handlowe i stoiska sezonowe przekonują najwięksi gracze. Żabka otwiera wyspy w centrach handlowych[4], a także decyduje się na sklepy sezonowe[5]. Lidl i Biedronka również widzą potencjał w turystycznych miejscowościach, zwiększając tam obsady pracownicze i oferując nawet zakwaterowanie pracownikom[6]. Nic w tym dziwnego, nawet znane sieci spożywcze decydują się na wyspy handlowe w popularnych obiektach, mają na to wpływ znacznie niższe koszty, a przy tym szansa na zwiększenie realnego zysku. Początkowa inwestycja w wyspę handlową to wydatek rzędu od 35 tys. do 80 tys. zł w zależności od branży i poziomu zatowarowania[7]. To wyraźnie mniej niż w przypadku tradycyjnego sklepu.
Warto znać zagrożenia
Wybór odpowiedniej branży to dopiero część sukcesu. Amerykański portal Medium.com[8], obok licznych zalet prowadzenia wysp handlowych, takich jak choćby wysoki ruch, niższe koszty działalności, łatwość zmiany asortymentu czy możliwości działań sezonowych, wymienia także zagrożenia. Wśród nich mówi o ograniczonej przestrzeni czy też uzależnienia od wahań ruchu w galerii handlowej, jednak wyraźnie wymienia niestety kradzieże i straty powodowane przez nieuczciwych konsumentów. Powodem jest choćby zmieniający się sposób projektowania wysp – odchodzi się od sprzedawcy otoczonego zamkniętymi gablotami, na rzecz wysp otwartych, do których można wejść, zapoznać się z produktem, dotknąć go i wypróbować[9]. Przy sporym natężeniu ruchu w galeriach handlowych czy w turystycznych miejscowościach upilnowanie towaru przez zazwyczaj jednego sprzedawcę jest praktycznie niemożliwe. To może się przyczynić do poważnych strat, a w konsekwencji sprawić, że nasz biznes zamiast zysków będzie „na minusie”.
- Problem zabezpieczenia towarów na wyspach handlowych i stoiskach sezonowych od dawna stanowił problem dla sprzedawców. Zamknięte pod kluczem gabloty skutecznie zniechęcają konsumentów, którzy chcą kontaktu z produktem. Nie sposób choćby kupić okularów przeciwsłonecznych bez przymierzenia kilku par. Z drugiej strony otwarte stoiska to zachęta dla nieuczciwych konsumentów. Właśnie dlatego, w odpowiedzi na problemy wysp handlowych i stoisk sezonowych, opracowaliśmy wysoce skuteczny system zabezpieczeń Alpha Zone. Pozwala on na nieskrępowany dostęp do produktów, a jednocześnie skutecznie chroni je przed kradzieżą. Specjalne klipsy umieszczone na towarach – dopasowane do bardzo szerokiego asortymentu produktów jak choćby odzież, buty, okulary, butelki, alkohole czy kosmetyki – w połączeniu z dedykowaną anteną pozwalają na poruszanie się z produktem po stoisku w określonym obszarze. W chwili opuszczenia „bezpiecznej strefy”, czyli przy potencjalnej próbie kradzieży, uruchomiony zostaje alarm. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nie wymaga wydzielania wejść, czy montowania bramek ograniczających przestrzeń – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska. - Uniwersalność tego rozwiązania zyskuje też popularność w sklepach. Przykładowo sieć sklepów Blain's Farm & Fleet[10], zabezpieczyła w ten sposób stoiska z elektronarzędziami – każdy klient, może dzięki temu zapoznać się z właściwościami sprzętu, ale ten pozostaje w pełni zabezpieczony przed wyniesieniem poza dedykowaną strefę – dodaje.
O tym, jak lukratywna może być to branża, świadczą dane z USA. Przychód z wysp handlowych i kiosków w 2023 to prawie 12 mld USD, a liczba pracowników w nich zatrudnionych sięga 120 tys. osób[11]. Polskie dane również pokazują, że handel ma i będzie miał się dobrze. Z raportu JLL[12] wynika jasno, że rynek handlowy w Polsce w dalszym ciągu rośnie – w 2023 r. zasoby powiększyły się o ponad 560 000 m², 14% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem i 8% więcej od pięcioletniej średniej. Do tego Retail Confidence Index dla Polski ulega znaczącej poprawie. Wartości powyżej 100 odzwierciedlają pozytywne nastroje wśród uczestników rynku handlowego. To świetne wiadomości dla każdego, kto chce rozpocząć swój biznes w branży, zaczynając od wyspy handlowej. Tym bardziej że centra handlowe są coraz bardziej elastyczne i niektóre z nich pozwalają na wynajem przestrzeni nawet na jeden dzień[13].
[1] https://www.interaktywna.pl/spoleczenstwo/kariera/co-to-jest-wyspa-handlowa-i-dlaczego-warto-w-to-zainwestowac/
[2] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/
[3] https://www.propertynews.pl/polityka-i-spoleczenstwo/raport-branza-informatyczna-uznana-za-najatrakcyjniejsza-na-rynku-pracy,158781.html
[4] https://mycompanypolska.pl/artykul/nowosc-na-rynku-zabka-wprowadza-wyspy-w-centrach-handlowych/13761
[5] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html
[6] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html
[7] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/
[8] https://medium.com/@manohardigitalteam/the-pros-and-cons-of-running-a-shopping-mall-kiosk-business-01be4cb65571
[9] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/
[10] https://checkpointsystems.com/blog/alpha-zone-success-case-blains/
[11] https://www.ibisworld.com/united-states/market-research-reports/mall-carts-kiosks-industry/#IndustryStatisticsAndTrends
[12] https://www.jll.pl/pl/trendy-i-analizy/badanie/rynek-handlowy-w-polsce
[13] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/handel-i-dystrybucja/centra-handlowe-ingka-umozliwily-wynajecie-powierzchni-przez-system-online-nawet-na-jeden-dzien-2503455

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.