Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki
Gdzie handel opłaca się najbardziej? Wszędzie tam, gdzie są klienci! Niby to znana od lat prawda, jednak tam, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej, najczęściej stawki za wynajem lokalu są największe. Niezależnie czy weźmiemy pod uwagę popularne galerie handlowe, dworce kolejowe czy lotniska - mniejszych przedsiębiorców rzadko kiedy będzie stać na płacenie wysokich stawek najmu, a do tego związanie się umową na minimum kilka lat. Atrakcyjną alternatywą jest zainwestowanie w wyspę handlową. Koszty wejścia w ten rodzaj biznesu jest relatywnie niski, stawki czynszu wyraźnie mniejsze, a umowę można dość łatwo rozwiązać – podobnie, jak zmienić profil działalności[1]. Wyspy czy mobilne stoiska handlowe to także idealne rozwiązanie na sezonowy handel w miejscowościach turystycznych. Co jednak zrobić, aby biznes na wyspie handlowej czy sezonowym stoisku się opłacał i nie przyniósł strat?
Wybór odpowiedniej branży to podstawa
Wyspy handlowe, podobnie jak sezonowe stoiska, z reguły nie są celem samym w sobie podczas wycieczki do galerii. Ich biznes w dużej mierze opiera się na sprzedaży impulsowej, dlatego nie każdy rodzaj działalności sprawdzi się w przypadku wysp. Jak podaje portal Franczyzawpolsce[2] branże, które idealnie się do tego nadają to wyroby jubilerskie, kosmetyka kolorowa, kosmetyki naturalne, produkty hand-made, upominki oraz usługi. Popularnością cieszą się także regionalne rękodzieło, produkty lokalnych firm oraz produkty ekologiczne. Co ciekawe, coraz większą popularność zyskuje także gastronomia[3]. W przypadku sezonowych stoisk w miejscowościach turystycznych warto wybrać – obok pamiątek – wszystko to, co może być przydatne turystom: od kosmetyków do opalania, poprzez okulary przeciwsłoneczne, aż po odzież sportową jak np. stroje kąpielowe czy odzież do wspinaczki górskiej. O tym, że warto postawić na wyspy handlowe i stoiska sezonowe przekonują najwięksi gracze. Żabka otwiera wyspy w centrach handlowych[4], a także decyduje się na sklepy sezonowe[5]. Lidl i Biedronka również widzą potencjał w turystycznych miejscowościach, zwiększając tam obsady pracownicze i oferując nawet zakwaterowanie pracownikom[6]. Nic w tym dziwnego, nawet znane sieci spożywcze decydują się na wyspy handlowe w popularnych obiektach, mają na to wpływ znacznie niższe koszty, a przy tym szansa na zwiększenie realnego zysku. Początkowa inwestycja w wyspę handlową to wydatek rzędu od 35 tys. do 80 tys. zł w zależności od branży i poziomu zatowarowania[7]. To wyraźnie mniej niż w przypadku tradycyjnego sklepu.
Warto znać zagrożenia
Wybór odpowiedniej branży to dopiero część sukcesu. Amerykański portal Medium.com[8], obok licznych zalet prowadzenia wysp handlowych, takich jak choćby wysoki ruch, niższe koszty działalności, łatwość zmiany asortymentu czy możliwości działań sezonowych, wymienia także zagrożenia. Wśród nich mówi o ograniczonej przestrzeni czy też uzależnienia od wahań ruchu w galerii handlowej, jednak wyraźnie wymienia niestety kradzieże i straty powodowane przez nieuczciwych konsumentów. Powodem jest choćby zmieniający się sposób projektowania wysp – odchodzi się od sprzedawcy otoczonego zamkniętymi gablotami, na rzecz wysp otwartych, do których można wejść, zapoznać się z produktem, dotknąć go i wypróbować[9]. Przy sporym natężeniu ruchu w galeriach handlowych czy w turystycznych miejscowościach upilnowanie towaru przez zazwyczaj jednego sprzedawcę jest praktycznie niemożliwe. To może się przyczynić do poważnych strat, a w konsekwencji sprawić, że nasz biznes zamiast zysków będzie „na minusie”.
- Problem zabezpieczenia towarów na wyspach handlowych i stoiskach sezonowych od dawna stanowił problem dla sprzedawców. Zamknięte pod kluczem gabloty skutecznie zniechęcają konsumentów, którzy chcą kontaktu z produktem. Nie sposób choćby kupić okularów przeciwsłonecznych bez przymierzenia kilku par. Z drugiej strony otwarte stoiska to zachęta dla nieuczciwych konsumentów. Właśnie dlatego, w odpowiedzi na problemy wysp handlowych i stoisk sezonowych, opracowaliśmy wysoce skuteczny system zabezpieczeń Alpha Zone. Pozwala on na nieskrępowany dostęp do produktów, a jednocześnie skutecznie chroni je przed kradzieżą. Specjalne klipsy umieszczone na towarach – dopasowane do bardzo szerokiego asortymentu produktów jak choćby odzież, buty, okulary, butelki, alkohole czy kosmetyki – w połączeniu z dedykowaną anteną pozwalają na poruszanie się z produktem po stoisku w określonym obszarze. W chwili opuszczenia „bezpiecznej strefy”, czyli przy potencjalnej próbie kradzieży, uruchomiony zostaje alarm. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nie wymaga wydzielania wejść, czy montowania bramek ograniczających przestrzeń – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska. - Uniwersalność tego rozwiązania zyskuje też popularność w sklepach. Przykładowo sieć sklepów Blain's Farm & Fleet[10], zabezpieczyła w ten sposób stoiska z elektronarzędziami – każdy klient, może dzięki temu zapoznać się z właściwościami sprzętu, ale ten pozostaje w pełni zabezpieczony przed wyniesieniem poza dedykowaną strefę – dodaje.
O tym, jak lukratywna może być to branża, świadczą dane z USA. Przychód z wysp handlowych i kiosków w 2023 to prawie 12 mld USD, a liczba pracowników w nich zatrudnionych sięga 120 tys. osób[11]. Polskie dane również pokazują, że handel ma i będzie miał się dobrze. Z raportu JLL[12] wynika jasno, że rynek handlowy w Polsce w dalszym ciągu rośnie – w 2023 r. zasoby powiększyły się o ponad 560 000 m², 14% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem i 8% więcej od pięcioletniej średniej. Do tego Retail Confidence Index dla Polski ulega znaczącej poprawie. Wartości powyżej 100 odzwierciedlają pozytywne nastroje wśród uczestników rynku handlowego. To świetne wiadomości dla każdego, kto chce rozpocząć swój biznes w branży, zaczynając od wyspy handlowej. Tym bardziej że centra handlowe są coraz bardziej elastyczne i niektóre z nich pozwalają na wynajem przestrzeni nawet na jeden dzień[13].
[1] https://www.interaktywna.pl/spoleczenstwo/kariera/co-to-jest-wyspa-handlowa-i-dlaczego-warto-w-to-zainwestowac/
[2] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/
[3] https://www.propertynews.pl/polityka-i-spoleczenstwo/raport-branza-informatyczna-uznana-za-najatrakcyjniejsza-na-rynku-pracy,158781.html
[4] https://mycompanypolska.pl/artykul/nowosc-na-rynku-zabka-wprowadza-wyspy-w-centrach-handlowych/13761
[5] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html
[6] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html
[7] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/
[8] https://medium.com/@manohardigitalteam/the-pros-and-cons-of-running-a-shopping-mall-kiosk-business-01be4cb65571
[9] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/
[10] https://checkpointsystems.com/blog/alpha-zone-success-case-blains/
[11] https://www.ibisworld.com/united-states/market-research-reports/mall-carts-kiosks-industry/#IndustryStatisticsAndTrends
[12] https://www.jll.pl/pl/trendy-i-analizy/badanie/rynek-handlowy-w-polsce
[13] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/handel-i-dystrybucja/centra-handlowe-ingka-umozliwily-wynajecie-powierzchni-przez-system-online-nawet-na-jeden-dzien-2503455
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.