Sprzedaż przed świętami będzie trudna. Bez AI i TikTok'a będzie trudno o zyski
Tegoroczny sezon zakupów świątecznych może być szczególnie trudny dla sprzedawców detalicznych, ponieważ konkurują oni o klientów o mniejszej sile nabywczej, niż w ubiegłych latach. Aż 43% konsumentów jest również bardziej zadłużona w porównaniu z rokiem 2023, a zatem sprzedawców czeka trudna walka o klientów.
Jak sprzedawcy detaliczni mogą zareagować?
Nowe dane Salesforce z raportu Shopping Index wskazują, że kupujący są obecnie szczególnie wrażliwi na ceny. Dwie trzecie konsumentów zgłasza, że to właśnie cena będzie decydować o tym, gdzie zdecydują się robić zakupy w 2024 r. (w porównaniu z 46% kupujących w 2020 r.). Warto zauważyć, że na znaczeniu z perspektywy konsumenta traci jakość towarów – mniej niż jedna trzecia kupujących uznaje ją za priorytet.
- W miarę jak konsumenci poszukują jak najlepszych okazji cenowych, sprzedawcy detaliczni powinni stosować wysokie rabaty, aby przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupów.
- Sprzedawcy mogą również używać sztucznej inteligencji do zwiększenia produktywności, podnoszenia efektywności operacyjnej, budowania głębszych relacji z klientami i generowania wyższych marż. Na przykład personalizacja oparta na sztucznej inteligencji, taka jak rekomendacje produktów i dostosowane promocje, pomoże sprzedawcom przygotować odpowiednią ofertę w najlepszej cenie, gdy klient będzie chciał dokonać zakupu.
Prognozy dotyczące sezonu zakupów świątecznych w 2024 r. (1 listopada–31 grudnia)
Umiarkowany wzrost sprzedaży ma się utrzymać:
- Biorąc pod uwagę fakt, że 47% kupujących stwierdziło, iż kupuje tyle samo, co w zeszłym roku, a 40% kupuje mniej, szacuje się, że wzrost sprzedaży świątecznej będzie mniejszy niż w 2023 r., kiedy to wzrosła ona o 3% rok do roku (r/r) i wyniosła łącznie 1,17 biliona dolarów.
- Salesforce prognozuje globalny wzrost sprzedaży rok do roku o 2% w listopadzie i grudniu, osiągając łączną wartość 1,19 biliona dolarów, a także 2% wzrost sprzedaży rok do roku w Stanach Zjednoczonych, osiągając sprzedaż na poziomie 277 miliardów dolarów.
Chińskie aplikacje zakupowe zwiększają konkurencyjność sprzedawców detalicznych:
- Salesforce przewiduje, że jedna na pięć (21%) transakcji zakupu w tym sezonie świątecznym zostanie dokonana za pośrednictwem chińskich aplikacji zakupowych, takich jak Temu, Shein, AliExpress i TikTok.
- Prognoza ta odzwierciedla ostatni wzrost popularności tych aplikacji: ponad jedna trzecia (35%) kupujących deklaruje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy dokonała za pomocą tych aplikacji większych zakupów w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku.
- TikTok może być aplikacją, na którą warto zwrócić uwagę przy zbliżającym się okresie świątecznym.
- Od ostatniego badania przeprowadzonego w kwietniu 2024 r. liczba kupujących, którzy przyznali się do zakupów za pośrednictwem tej aplikacji, wzrosła o 24%.
Rabaty napędzają popyt wśród kupujących
- Dwie trzecie kupujących przyznaje, że wstrzymuje się z dokonywaniem większych zakupów do Cyber Week, głównie dlatego, że uważa ten okres za najlepszy w sezonie pod względem ofert i promocji.
- Salesforce przewiduje, że globalne stopy rabatów wzrosną krótkotrwale w październiku i osiągną szczyt na średnim poziomie 28% podczas Cyber Week. W USA oczekuje się, że średnia stopa dyskontowa osiągnie 30%.
- Podczas wydarzenia Prime Day w 2024 r. sprzedawcy detaliczni, którzy znacząco zwiększyli stawki rabatowe, po raz pierwszy od lat odnotowali 3% wzrost sprzedaży w USA i pozytywny wzrost wolumenu zamówień. Wskazuje to na istnienie stłumionego popytu konsumentów na zakupy, a rabaty będą kluczem do jego odblokowania.
Zarówno klienci, jak i sprzedawcy detaliczni korzystają ze sztucznej inteligencji, aby zapewnić sobie bardziej spersonalizowane doświadczenia:
- Salesforce przewiduje, że 18% globalnych zamówień w okresie świątecznym 2024 r. będzie pod wpływem kombinacji predykcyjnej i generatywnej AI. Odpowiada to 201 miliardów dolarów globalnej sprzedaży online.
- Ponad połowa (53%) kupujących, którzy byli ankietowani przez Salesforce zgłasza zainteresowanie wykorzystaniem generatywnej AI do szukania inspiracji na idealny prezent. Inne zgłaszane korzyści z tej technologii obejmują porównywanie cen i budżetowanie świąteczne.
- Sprzedawcy detaliczni wykorzystują sztuczną inteligencję również w celu poprawy jakości obsługi w sklepach, online i podczas interakcji z obsługą klienta.
- Krótki czas realizacji zamówień i szybka reakcja to dwie najważniejsze cechy, na których zależy klientom podczas interakcji z obsługą klienta. Torują one drogę dla chatbotów opartych na sztucznej inteligencji (AI) w celu poprawy wyników CSAT.
- Wyszukiwanie w witrynie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji zapewni prawie 3-krotnie lepszy wskaźnik konwersji w porównaniu do kupujących online, którzy nie korzystają z wyszukiwarki.
BOPIS oferuje sprzedawcom detalicznym i konsumentom szybkość i oszczędność:
- Sprzedawcy detaliczni próbujący utrzymać niskie ceny będą musieli znaleźć tańsze sposoby, aby szybko dostarczać produkty klientom.
- Opcja „Kup online, odbierz w sklepie” (BOPIS) stanie się popularną strategią sprzedaży detalicznej, która ma zaspokoić tę potrzebę. Oczekuje się, że w tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie i tydzień po nim będzie ona stanowić 33% światowych zamówień online ze względu na skrócony sezon zakupowy.
Metodologia analiz i prognoz Salesforce dotyczących świąt w 2024 r.
Dzięki Commerce Cloud , Marketing Cloud i Service Cloud , Salesforce analizuje zagregowane dane, aby uzyskać informacje o świętach z aktywności ponad 1,5 miliarda globalnych kupujących w ponad 64 krajach, ze szczególnym uwzględnieniem 12 kluczowych rynków: USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Japonii, Holandii, Australii/Nowej Zelandii, regionu Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Japonii, Australii i Nowej Zelandii) oraz krajów nordyckich. Ta bateria punktów odniesienia zapewnia dogłębny wgląd w ostatnie dziewięć kwartałów i obecny stan handlu cyfrowego. Do ekstrapolacji danych makroekonomicznych dla szerszej branży detalicznej stosuje się kilka czynników.
Dane prognoz, które prezentujemy, pochodzą z zastrzeżonych badań Salesforce. Obliczenia, których używamy, łączą dane własne i zewnętrzne, a także kilka założeń rynkowych, aby wygenerować przedstawione punkty danych.
Prognozy Salesforce dotyczące okresu świątecznego nie odzwierciedlają wyników operacyjnych firmy Salesforce ani jej raportowanych wskaźników finansowych, w tym wzrostu wartości rynkowej (GMV) i wzrostu wartości rynkowej (GMV) porównywalnych klientów.

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.