Sprzedaż przed świętami będzie trudna. Bez AI i TikTok'a będzie trudno o zyski
Tegoroczny sezon zakupów świątecznych może być szczególnie trudny dla sprzedawców detalicznych, ponieważ konkurują oni o klientów o mniejszej sile nabywczej, niż w ubiegłych latach. Aż 43% konsumentów jest również bardziej zadłużona w porównaniu z rokiem 2023, a zatem sprzedawców czeka trudna walka o klientów.
Jak sprzedawcy detaliczni mogą zareagować?
Nowe dane Salesforce z raportu Shopping Index wskazują, że kupujący są obecnie szczególnie wrażliwi na ceny. Dwie trzecie konsumentów zgłasza, że to właśnie cena będzie decydować o tym, gdzie zdecydują się robić zakupy w 2024 r. (w porównaniu z 46% kupujących w 2020 r.). Warto zauważyć, że na znaczeniu z perspektywy konsumenta traci jakość towarów – mniej niż jedna trzecia kupujących uznaje ją za priorytet.
- W miarę jak konsumenci poszukują jak najlepszych okazji cenowych, sprzedawcy detaliczni powinni stosować wysokie rabaty, aby przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupów.
- Sprzedawcy mogą również używać sztucznej inteligencji do zwiększenia produktywności, podnoszenia efektywności operacyjnej, budowania głębszych relacji z klientami i generowania wyższych marż. Na przykład personalizacja oparta na sztucznej inteligencji, taka jak rekomendacje produktów i dostosowane promocje, pomoże sprzedawcom przygotować odpowiednią ofertę w najlepszej cenie, gdy klient będzie chciał dokonać zakupu.
Prognozy dotyczące sezonu zakupów świątecznych w 2024 r. (1 listopada–31 grudnia)
Umiarkowany wzrost sprzedaży ma się utrzymać:
- Biorąc pod uwagę fakt, że 47% kupujących stwierdziło, iż kupuje tyle samo, co w zeszłym roku, a 40% kupuje mniej, szacuje się, że wzrost sprzedaży świątecznej będzie mniejszy niż w 2023 r., kiedy to wzrosła ona o 3% rok do roku (r/r) i wyniosła łącznie 1,17 biliona dolarów.
- Salesforce prognozuje globalny wzrost sprzedaży rok do roku o 2% w listopadzie i grudniu, osiągając łączną wartość 1,19 biliona dolarów, a także 2% wzrost sprzedaży rok do roku w Stanach Zjednoczonych, osiągając sprzedaż na poziomie 277 miliardów dolarów.
Chińskie aplikacje zakupowe zwiększają konkurencyjność sprzedawców detalicznych:
- Salesforce przewiduje, że jedna na pięć (21%) transakcji zakupu w tym sezonie świątecznym zostanie dokonana za pośrednictwem chińskich aplikacji zakupowych, takich jak Temu, Shein, AliExpress i TikTok.
- Prognoza ta odzwierciedla ostatni wzrost popularności tych aplikacji: ponad jedna trzecia (35%) kupujących deklaruje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy dokonała za pomocą tych aplikacji większych zakupów w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku.
- TikTok może być aplikacją, na którą warto zwrócić uwagę przy zbliżającym się okresie świątecznym.
- Od ostatniego badania przeprowadzonego w kwietniu 2024 r. liczba kupujących, którzy przyznali się do zakupów za pośrednictwem tej aplikacji, wzrosła o 24%.
Rabaty napędzają popyt wśród kupujących
- Dwie trzecie kupujących przyznaje, że wstrzymuje się z dokonywaniem większych zakupów do Cyber Week, głównie dlatego, że uważa ten okres za najlepszy w sezonie pod względem ofert i promocji.
- Salesforce przewiduje, że globalne stopy rabatów wzrosną krótkotrwale w październiku i osiągną szczyt na średnim poziomie 28% podczas Cyber Week. W USA oczekuje się, że średnia stopa dyskontowa osiągnie 30%.
- Podczas wydarzenia Prime Day w 2024 r. sprzedawcy detaliczni, którzy znacząco zwiększyli stawki rabatowe, po raz pierwszy od lat odnotowali 3% wzrost sprzedaży w USA i pozytywny wzrost wolumenu zamówień. Wskazuje to na istnienie stłumionego popytu konsumentów na zakupy, a rabaty będą kluczem do jego odblokowania.
Zarówno klienci, jak i sprzedawcy detaliczni korzystają ze sztucznej inteligencji, aby zapewnić sobie bardziej spersonalizowane doświadczenia:
- Salesforce przewiduje, że 18% globalnych zamówień w okresie świątecznym 2024 r. będzie pod wpływem kombinacji predykcyjnej i generatywnej AI. Odpowiada to 201 miliardów dolarów globalnej sprzedaży online.
- Ponad połowa (53%) kupujących, którzy byli ankietowani przez Salesforce zgłasza zainteresowanie wykorzystaniem generatywnej AI do szukania inspiracji na idealny prezent. Inne zgłaszane korzyści z tej technologii obejmują porównywanie cen i budżetowanie świąteczne.
- Sprzedawcy detaliczni wykorzystują sztuczną inteligencję również w celu poprawy jakości obsługi w sklepach, online i podczas interakcji z obsługą klienta.
- Krótki czas realizacji zamówień i szybka reakcja to dwie najważniejsze cechy, na których zależy klientom podczas interakcji z obsługą klienta. Torują one drogę dla chatbotów opartych na sztucznej inteligencji (AI) w celu poprawy wyników CSAT.
- Wyszukiwanie w witrynie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji zapewni prawie 3-krotnie lepszy wskaźnik konwersji w porównaniu do kupujących online, którzy nie korzystają z wyszukiwarki.
BOPIS oferuje sprzedawcom detalicznym i konsumentom szybkość i oszczędność:
- Sprzedawcy detaliczni próbujący utrzymać niskie ceny będą musieli znaleźć tańsze sposoby, aby szybko dostarczać produkty klientom.
- Opcja „Kup online, odbierz w sklepie” (BOPIS) stanie się popularną strategią sprzedaży detalicznej, która ma zaspokoić tę potrzebę. Oczekuje się, że w tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie i tydzień po nim będzie ona stanowić 33% światowych zamówień online ze względu na skrócony sezon zakupowy.
Metodologia analiz i prognoz Salesforce dotyczących świąt w 2024 r.
Dzięki Commerce Cloud , Marketing Cloud i Service Cloud , Salesforce analizuje zagregowane dane, aby uzyskać informacje o świętach z aktywności ponad 1,5 miliarda globalnych kupujących w ponad 64 krajach, ze szczególnym uwzględnieniem 12 kluczowych rynków: USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Japonii, Holandii, Australii/Nowej Zelandii, regionu Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Japonii, Australii i Nowej Zelandii) oraz krajów nordyckich. Ta bateria punktów odniesienia zapewnia dogłębny wgląd w ostatnie dziewięć kwartałów i obecny stan handlu cyfrowego. Do ekstrapolacji danych makroekonomicznych dla szerszej branży detalicznej stosuje się kilka czynników.
Dane prognoz, które prezentujemy, pochodzą z zastrzeżonych badań Salesforce. Obliczenia, których używamy, łączą dane własne i zewnętrzne, a także kilka założeń rynkowych, aby wygenerować przedstawione punkty danych.
Prognozy Salesforce dotyczące okresu świątecznego nie odzwierciedlają wyników operacyjnych firmy Salesforce ani jej raportowanych wskaźników finansowych, w tym wzrostu wartości rynkowej (GMV) i wzrostu wartości rynkowej (GMV) porównywalnych klientów.

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.