Strażnicy Franczyzocentryczności aktywnie na rzecz rozwoju biznesu franczyzowego
Żabka to sieć franczyzocentryczna – działa z myślą o i dla franczyzobiorców. We wszystkich obszarach biznesu wdraża rozwiązania, które ułatwiają współpracującym z nią przedsiębiorcom prowadzenie biznesów i pozwalają na stały rozwój. W ramach sieci działają specjalne jednostki, których członkami są franczyzobiorcy, a wiele ich pomysłów i inicjatyw jest wdrażanych w placówkach sieci. Jedną z takich grup są Strażnicy Franczyzocentryczności.
Strażnicy Franczyzocentryczności to zespół kilkudziesięciu osób – aktualnie ok. 30 – w którego skład wchodzą zarówno franczyzobiorcy, współpracownicy sieci, jak i pracownicy centrów logistycznych i centrali. Program ten ma za zadanie promowanie idei franczyzocentryczności, przede wszystkim poprzez budowanie świadomości i realne wsparcie przedsiębiorców działających pod zielonym szyldem. Ze Strażnikami prowadzone są konsultacje na temat planowanych i wdrażanych projektów, które podnoszą efektywność biznesów franczyzobiorców czy organizację pracy ich zespołów. Członkowie grupy organizują oraz uczestniczą w spotkaniach i wydarzeniach związanych z tworzeniem optymalnych warunków do rozwoju franczyzy.
Projekt zapoczątkowany został w lutym 2021 r., a Strażnicy wybierani są na okres roku. Obecnie realizowana jest druga edycja inicjatywy.
– Strażnicy Franczyzocentryczności to dla mnie dodatkowa grupa wsparcia pomagająca rozwiązać problemy, z którymi sami nie możemy sobie poradzić. Uczestniczę już drugą kadencję w projekcie i cieszy mnie fakt, że udało nam się zrealizować pomysły, które wpisują się w ideę franczyzocentryczności. Wśród Strażników są osoby z różnych obszarów naszej organizacji, dzięki czemu umiem teraz patrzeć na napotkany problem z innej perspektywy. Współpraca w tej grupie daje mi dużą siłę do działania oraz satysfakcję, że tworzymy to RAZEM. Jestem dumna, że mogę pomagać i szukać rozwiązań w naszych codziennych procesach – podkreśla Dominika Cicha, franczyzobiorczyni sklepu Żabka i jedna ze Strażniczek Franczyzocentryczności.
Strażnicy zaangażowani są w takie obszary jak: logistyka, proces rekrutacji, technologia (poprzez bieżące informowanie o błędach i awariach) czy niemarnowanie żywności. Uczestniczą również w wydarzeniach zewnętrznych oraz wewnętrznych organizowanych przez sieć.
Od momentu powstania inicjatywy wypracowano i wdrożono wiele rozwiązań: Wśród nich m.in.:
- Dekalog franczyzocentryczności – stanowiący zbiór 10 zasad, którymi powinni kierować się franczyzobiorcy wykonując codzienne obowiązkach. Każda zasada oparta jest zarówno na Kodeksie etyki i postępowania, jak i wartościach sieci.
- Wydruki kasowe – zmniejszające ilość drukowanego papieru z drukarki fiskalnej.
- Alert finansowy – informacja nt. sytuacji finansowej danego franczyzobiorcy, dzięki czemu możliwa jest stabilizacja biznesu i świadomość w zakresie potencjalnych strat ponoszonych w sklepie.
- Centrum Wsparcia Franczyzobiorców „bezwzględne 0” – skrócenie czasu interwencji w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w sklepach poprzez natychmiastowe, bezpośrednie łączenie z odpowiednim zespołem.
- Dostawy przed otwarciem sklepu – dla chętnych franczyzobiorców istnieje możliwość wcześniejszych dostaw towaru przed pierwszą wizytą klientów.
- Wizyty franczyzobiorców w siedzibie firmy – projekt pilotażowy, dzięki któremu kilkuosobowe grupy franczyzobiorców z różnych części Polski mogą spotkać się z przedstawicielami działów jakości, marketingu czy Centrum Wsparcia Franczyzobiorców.
Strażnicy stanowią jeden z organów doradczo-konsultacyjnych w Żabce. Poza nimi istnieje też Rada Franczyzobiorców oraz działają ambasadorzy Stacji Innowacja. Pierwsza z nich to ważna jednostka opiniodawczo-doradcza dla Żabki, złożona z przedstawicieli wszystkich franczyzobiorców. Reprezentuje ogół przedsiębiorców w kontaktach z przedstawicielami sieci, wypracowuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości współpracy między nimi, zbiera i przekazuje informacje oraz wnioski dotyczące współpracy pomiędzy franczyzobiorcami, a franczyzodawcą, a także pracuje nad nowymi projektami. W skład Rady Franczyzobiorców wchodzi 20 osób, które reprezentują 10 regionów sprzedaży, a jej członkowie wybierani są na 2-letnie kadencje. Z kolei Stacja:Innowacja to inicjatywa, która ma na celu wypracowanie usprawnień, z zakresu technologii ułatwiających franczyzobiorcom, prowadzenie biznesu – w jej skład wchodzą również przedsiębiorcy prowadzący sklepy Żabka. Jest to jedna z największych grup konsultacyjnych, ponieważ Stacja:Innowacja reprezentowana jest przez ponad 500 franczyzobiorców!
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.