Komunikaty PR

Świadomi i wymagający: polscy e-konsumenci wobec płatności online

2023-10-09  |  11:00
Biuro prasowe
  • Według wyników III edycji badania będącego podstawą raportu operatora płatności Tpay pt. „Jak Polacy kupują online 2023. Roz_ważny konsument w niepewnych czasach”, rośnie liczba polskich e-konsumentów, którzy przed zakupami online sprawdzają metody płatności dostępne w sklepie internetowym.

  • Przeważająca część badanych Polaków podczas płatności za e-zakupy nadal najczęściej wybiera BLIKA (70 proc.). Na drugim miejscu uplasował się szybki przelew (23 proc.), a podium zamknęła płatność kartą (19 proc.). 

  • Szybkość i wygoda to najczęściej wskazywane powody preferencji danej metody płatności. W ramach tych kategorii badani w tym roku najczęściej preferowali portfel elektroniczny. 

Ostatnie lata w znaczący sposób wpłynęły na obecny krajobraz polskiej branży e-commerce, a wielu Polaków przybliżyły do dokonywania zakupów w kanale online i korzystania z płatności elektronicznych. Jak pokazują dane z najnowszego raportu Tpay „Jak Polacy kupują online 2023. Roz_ważny konsument w niepewnych czasach”, to okoliczności, takie jak wojna w Ukrainie czy rosnąca inflacja przyczyniły się do tego, że e-konsumenci rzadziej za e-zamówienia płacili gotówką i korzystali z niej tylko wtedy, gdy byli zmuszeni (47 proc.). 

BLIK liderem, ale co dalej? 

Wyraźnie widać, że z roku na rok wśród kupujących w sieci rośnie zarówno świadomość, jak i ich wymagania wobec płatności elektronicznych. Na przestrzeni trzech edycji badania Tpay (2023, 2022 oraz 2020 r.) odsetek osób, które przed dokonaniem zakupów online sprawdzają metody płatności dostępne w sklepie internetowym, wzrósł o 5 p.p. (w III edycji było to 81 proc., w II – 77 proc., a w I –  76 proc.). 

Przeważająca część Polaków nadal korzysta z BLIKA (70 proc.). Względem 2022 r. to wzrost o 9 p.p. oraz 11 p.p. względem 2020 r. Kolejną metodą, z której korzystanie deklarują polscy e-konsumenci jest szybki przelew z wynikiem 23 proc., notując jednak spadek o 7 p.p. względem ubiegłego roku i 4 p.p. w stosunku do I edycji. Podium zamknęła płatność kartą z wynikiem 19 proc. Tu jednak też obserwujemy spadki: -4 p.p. w stosunku do 2022 r. oraz -6 p.p. w stosunku do 2020 r.

Z kolei w “TOP 3” preferowanych metod płatności, poza BLIKIEM, który również objął prowadzenie z tegorocznym wynikiem 76 proc. (+6 p.p. w II edycji oraz +5 p.p. w I edycji), układ sił kolejnych faworytów wśród polskich e-konsumentów wygląda już zupełnie inaczej niż w przypadku metod płatności, z których korzystają Polacy. W tym roku, z trzeciego na drugie miejsce wskoczyła płatność kartą z wynikiem 29 proc. (spadek o 5 p.p. względem 2022 r. oraz 7 p.p. w porównaniu do 2020 r.). Na dole podium znalazł się szybki przelew notując 27 proc., co oznacza odpowiednio -9 p.p. oraz -10 p.p. w stosunku do II i I edycji badania. 

Sporym zainteresowaniem cieszą się teraz także portfele elektroniczne, za pomocą których płatność preferuje już 26 proc. polskich internautów. To 9 p.p. wzrostu względem 2022 r. oraz 5 p.p. względem 2020 r. 

- Internauci chcą mieć wybór podczas finalizowania zamówienia dobrać metodę płatności do produktu włożonego do koszyka czy wybrać ulubioną metodę płatności. Nie mając takiej możliwości, istnieje duże prawdopodobieństwo, że porzucą swój koszyk zakupowy - komentuje Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay. 

Upodobania płatnicze pokoleń

BLIKIEM najbardziej lubimy płacić podczas zamawiania subskrypcji serwisów (59 proc.) oraz za wynajem hulajnogi, skutera czy roweru (58 proc.). Z kolei płatność kartą wysuwa się na prowadzenie jako preferowana metoda wśród osób kupujących zakłady bukmacherskie (26 proc.), a szybki przelew cieszy się szczególnym powodzeniem przy zamawianiu subskrypcji oraz kupnie biletów na wydarzenia kulturalne (po 14 proc.). 

Ta metoda płatności jest preferowana we wszystkich grupach wiekowych, zwłaszcza wśród najmłodszych między 18 a 24 rokiem życia (75 proc.). Następna w kolejności jest płatność kartą, najpopularniejsza zwłaszcza w grupie wiekowej 45–54 (27 proc.). Trzecia metoda to PayPal – najliczniej preferują go e-konsumenci w wieku 35–44 lata (17 proc.).

- Coraz szerszy wachlarz metod płatności wychodzi naprzeciw e-konsumentom, pozwalając im płacić dokładnie w taki sposób, jaki lubią najbardziej. Klientocentryczność to trend od lat widoczny w e-commerce, a jego niezbędnym elementem jest zadbanie o każdą grupę kupujących. Zwyczaje zakupowe różnią się w zależności od segmentu rynku, ale i przede wszystkim od profilu klienta. Warto poznać jego „metryczkę” demograficzną, w tym wiek dlatego, że określone grupy wiekowe mają swoje płatnicze preferencje i warto zwrócić szczególną uwagę na to, czy w sklepie są dostępne ich ulubione metody płatności - dodaje Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.

Musi być szybko i wygodnie

Największy wpływ na preferencję konkretnej metody płatności podczas finalizacji e-zakupów ma przede wszystkim jej szybkość i wygoda. To dwie kwestie najczęściej wskazywane przez polskich konsumentów na przestrzeni wszystkich edycji badania Tpay, a metodą, która w tym roku w ramach powyższych kategorii zdobyła największe uznanie jest portfel elektroniczny (86 proc. osób docenia za szybkość, 76 proc. za wygodę). 

Innymi najczęściej wymienianymi metodami były: przelew natychmiastowy (82% szybkość, 66% wygoda), BLIK (79% szybkość, 65% wygoda), płatność kartą (szybkość 70%, wygoda 66%) oraz PayPal (szybkość 62%, wygoda 55%). 

Ważną rolę odgrywa także bezpieczeństwo. Na przestrzeni trzech ostatnich lat konsumenci czuli się najbardziej bezpieczni korzystając z płatności za pobraniem (75 proc. wskazań w tym roku, tyle samo w 2020 r., a 60 proc. w 2022 r.). Jako metodę, z którą mają wcześniejsze pozytywne doświadczenia, najwięcej badanych (64 proc.) wskazało płatności odroczone – to o 19 p.p. więcej niż w ubiegłym roku. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel 11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup Biuro prasowe
2025-08-13 | 11:50

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

DPD Polska utrzymuje dynamikę rozbudowy infrastruktury logistycznej OOH – sieć DPD Pickup liczy 33 tys. automatów i punktów, z czego już 11 tys. stanowią
Handel E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?
2025-08-08 | 10:50

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Rok 2025 niesie za sobą dynamiczne zmiany w świecie e-commerce. Znaczącą rolę odgrywają technologie predykcyjne, automatyzacja pricingu oraz coraz większe znaczenie danych
Handel Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
2025-08-05 | 06:00

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”

W niedzielę na szkockim polu golfowym Donalda Trumpa podpisano nową umowę handlową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Porozumienie, które miało złagodzić groźbę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.