Światowy Dzień Oceanów – jak Lidl Polska działa na rzecz ochrony ich zasobów?
8 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Oceanów. To dobra okazja do mówienia głośno o tym, jak ważną rolę odgrywają w naszym ekosystemie i dlaczego musimy je chronić. Lidl Polska, który codzienną działalność opiera na strategii CSR, ma w swojej ofercie aż 60 proc. ryb marki własnej ze zrównoważonych połowów. Sieć postawiła sobie ambitny cel – do końca 2025 roku wszystkie ryby w stałym asortymencie pod marką własną Lidla będą certyfikowane zgodnie ze standardem ASC/MSC.
Na co dzień nie zastanawiamy się jak istotną rolę w naszym życiu odgrywają oceany – wytwarzają większość tlenu, którym oddychamy, są źródłem wartościowego pożywienia, domem dla ogromnej liczby zwierząt, a także „miejscem” pracy dla wielu osób na świecie. Globalne ocieplenie klimatu i szkodliwa działalność człowieka mają negatywny wpływ na ich kondycję, dlatego ochrona oceanów stała się coraz częściej podejmowanym tematem. Jednym z problemów jest nadmierna eksploatacja łowisk, co może drastycznie zmniejszać populacje poławianych gatunków i w efekcie utrudniać ich odtworzenie. To ogromne zagrożenie dla całego ekosystemu, jak również dla wielu milionów ludzi, dla których ryby są źródłem pożywienia lub utrzymania.
Dlaczego zrównoważone rybołówstwo jest ważne?
Według szacunków, na świecie około 50 mln ludzi1 pracuje bezpośrednio przy połowach, zaś ponad 200 mln jest zatrudnionych w handlu, przetwórstwie, transporcie oraz innych dziedzinach gospodarki, które są powiązane z wykorzystaniem żywych zasobów mórz i oceanów. Z tego względu, zrównoważone rybołówstwo i ochrona gatunków to niezwykle istotne kwestie, szczególnie przy rosnącej populacji i konsumpcji. Wie o tym Lidl Polska – w 2023 r. aż 60 proc. asortymentu ryb marki własnej sieci, wprowadzonych do obrotu pochodziło ze zrównoważonych połowów. Lidl jednak na tym nie poprzestaje i pracuje nad tym, aby do końca roku obrotowego 2025 (koniec lutego 2026 r.) było to 100 proc. Sieć stworzyła również własną politykę zakupową, dotyczącą zrównoważonego zaopatrywania w ryby, skorupiaki i ich przetwory.
– W naszych codziennych działaniach poczuwamy się do odpowiedzialności ekonomicznej, społecznej i ekologicznej. Poprzez stworzenie polityki zakupowej dotyczącej zrównoważonego rybołówstwa, opowiadamy się za odpowiedzialnym handlem produktami na bazie ryb i owoców morza, a tym samym za ochroną ekosystemów na całym świecie. Nasza działalność to odzwierciedlenie naszego motto: „W trosce o lepsze jutro” – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
Producenci współpracujący z Lidl Polska są regularnie kontrolowani przez certyfikowane jednostki audytujące. Sieć stosuje również politykę regulującą swoje podejście do standardu dobrostanu zwierząt i wymagań wobec swoich dostawców.

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Rolnictwo
Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.
Polityka
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.