W niektórych aglomeracjach jest już metr powierzchni handlowej na mieszkańca
- We Wrocławiu na 1 mieszkańca przypada już 1 metr nowoczesnej powierzchni handlowej. Z tej perspektywy Łódź to handlowa pustynia.
- Coraz więcej wielkopowierzchniowych parków handlowych powstaje w miastach poniżej 30 tys. mieszkańców.
- Impuls do rozwoju branży daje AI – sztuczna inteligencja i automatyzacja. Wykorzystuję ją 60 proc. firm z sektora retail. Handel stacjonarny może dzięki niej konkurować z e-commerce.
- W pierwszym kwartale tego roku odnotowano 79,6 tys. przestępstw i wykroczeń kradzieży w sklepach, średnio ponad 1000 dziennie w dni handlowe. Obiekty inwestują w zabezpieczenia przeciw kradzieżowe.
W pierwszym kwartale 2024 roku nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce liczyła nieco ponad 16 mln m kw. (dane BNP Paribas Real Estate Poland). Dodatkowo w budowie znajduje się obecnie 303 tys. m kw. (oraz 114 tys. w przebudowie lub rozbudowie). Wg raportu BNP najwięcej powierzchni handlowej (w przeliczeniu na 1000 mieszkańców) jest w aglomeracjach wrocławskiej (1061 m kw.) i poznańskiej (960 m kw.). Najmniej spośród dużych skupisk ludności jest w konurbacji katowickiej 711 m kw. i aglomeracji łódzkiej 696 m kw./1000 mieszkańców. Coraz więcej wielkopowierzchniowych parków handlowych powstaje obecnie także w miastach poniżej 30 tys. mieszkańców. Wg analiz ekspertów taki obiekt ma ekonomiczny sens nawet w miejscowościach liczących 10 tys. mieszkańców. Miast z liczbą ludności w przedziale 10 tys. - 50 tys. jest w Polsce ponad 300.
Stacjonarny handel w rywalizacji z e-commerce sięga po AI
Duża konkurencja rynkowa zwiększa presję na dostosowywanie obiektów handlowych do zmieniających się potrzeb i wygody klientów. Coraz istotniejszą rolą odgrywa tu sztuczna inteligencja i automatyzacja – od logistyki, przez kontrolę zamówień czy analizę ruchu klientów. Zapewnia nie tylko optymalizację funkcjonowania obiektu, ale i budowanie lojalności konsumentów. Wg danych Barometru Retail 2023 przygotowywanego przez Future Mind prawie 60 proc. firm z sektora handlowego wykorzystuje AI w obszarach biznesowych.
- Handel stale szuka nowatorskich rozwiązań, które mogą przynieść poprawę doświadczeń zakupowych i zwiększyć konkurencyjność. Coraz większe jest w Polsce np. wykorzystywanie AI w połączeniu z kamerami. Te mogą służyć do liczenia klientów, tworzenia statystyk ze względu na porę dnia, wiek, płeć, określania miejsc, gdzie jest najwięcej klientów lub najdłużej się zatrzymują (tzw. heat maps/hot zones). Dzięki zaawansowanym funkcjom analizy obrazu, kamery mogą dostarczyć informacji o natężeniu ruchu wg miejsc i pór dnia, co jest istotne dla optymalizacji grafików pracowników. Analiza ruchu może pokazać, które obszary sklepu są najczęściej odwiedzane, co stanowi kluczowy element w poprawie układu sklepu i dostosowaniu strategii sprzedaży. Kamery monitorują procesy sprzedażowe, wykrywają nieprawidłowości i dostarczają danych do optymalizacji. Ponadto kamery mogą być zintegrowane z systemami zarządzania zapasami, informując, kiedy brakuje jakiegoś produktu na półce – mówi Mirosław Cieśla Kierownik Rozwoju Biznesu w SPIE Building Solutions.
Dzięki tym informacjom sklepy mogą stale optymalizować układ produktów w przestrzeniach zakupowych i zwiększać sprzedaż. Takie połączenie sztucznej inteligencji z systemami video pozwala też na obniżanie kosztów sieci handlowych – lepsze planowanie pracy załogi zmniejszające kolejki, a zatem poprawiające doświadczenie zakupowe i chęć odwiedzania danej lokalizacji.
- Coraz większa jest też popularność systemów RFID (Radio-Frequency Identification - identyfikację za pomocą fal radiowych). Są stosowane do szybkiej inwentaryzacji stanów magazynowych, ale pozwalają także kupującym w wygodny sposób kasować towary bez użycia ręcznego skanera (kasowanie odbywa się np. przez wyłożenie kupionych produktów do specjalnego boxu, w którym cena i liczba produktów jest sczytywana automatycznie z kodu doczepionego do produktu). Nie tylko przyspiesza to proces płacenia, a zatem zmniejsza kolejki, jest także wygodne, więc wpływa na pozytywne wrażenia zakupowe – mówi Mirosław Cieśla ze SPIE Building Solutions.
AI także w systemach przeciw kradzieżowych
Wg danych Komendy Głównej Policji w I kw. 2024 r. zanotowano 70,5 tys. wykroczeń kradzieży i 9,1 tys. przestępstw kradzieży w sklepach (te drugie dotyczą kradzieży dóbr o wartości 800 zł lub większej). Zarówno liczba wykroczeń jak i kradzieży jest mniejsza niż w I kw. poprzedniego roku. Jest ich jednak ciągle bardzo dużo, razem 79,6 tys. Przeliczając to na dni handlowe było ich ponad 1000 średnio dziennie w I kw. tego roku.
AI staje się więc też coraz bardziej przydatna w handlu przy zabezpieczaniu przed kradzieżami. Rejestracja i analiza danych (bez obrazu) o liczbie osób, gdzie się przemieszczają, gdzie spędzają dużo czas daje informację o tym, w jakich sektorach potrzebna jest wzmożona kontrola.
- Szeroko stosowane są m.in. bramki antykradzieżowe, wykrywacze rozszywaczy, videoparagon czy coraz nowocześniejsze kamery. Wszystkie te rozwiązania mogą współdziałać z AI i dostarczać danych wynikających z wielu parametrów. Coraz częściej takie rozwiązania są stosowane nie tylko w wielkich centrach handlowych, ale i małych sklepach. Dzięki modułowej budowie i różnorodnym opcjom konfiguracji tam też mogą spełnić swoją funkcję. W ten sposób technologia nie tylko ułatwia zrobienie zakupów konsumentom, ale i wspiera rozwój obiektów handlowych ograniczając straty z kradzieży – mówi Mirosław Cieśla ze SPIE Building Solutions.
Wg eksperta SPIE kamery odgrywają coraz istotniejszą rolę w funkcjonowaniu handlu, o ile są to nowoczesne urządzenia pozwalające na zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności. Zespoły kamer mogą być integrowane z innymi systemami, jak alarmowe czy kontroli dostępu, a dzięki analizie danych wspierają zarządzanie całą infrastrukturą bezpieczeństwa. Informują o nieautoryzowanym dostępie do określonych obszarów. Zaawansowane funkcje analizy obrazu uzupełnione o specjalne algorytmy sprawiają, że kamery potrafią np. rozpoznawać tablice rejestracyjne i wykrywać pozostawione przedmioty, nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Dzięki temu, operatorzy systemu otrzymują też natychmiastowe powiadomienia o podejrzanych działaniach, co znacząco skraca czas reakcji

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.