W niektórych aglomeracjach jest już metr powierzchni handlowej na mieszkańca
- We Wrocławiu na 1 mieszkańca przypada już 1 metr nowoczesnej powierzchni handlowej. Z tej perspektywy Łódź to handlowa pustynia.
- Coraz więcej wielkopowierzchniowych parków handlowych powstaje w miastach poniżej 30 tys. mieszkańców.
- Impuls do rozwoju branży daje AI – sztuczna inteligencja i automatyzacja. Wykorzystuję ją 60 proc. firm z sektora retail. Handel stacjonarny może dzięki niej konkurować z e-commerce.
- W pierwszym kwartale tego roku odnotowano 79,6 tys. przestępstw i wykroczeń kradzieży w sklepach, średnio ponad 1000 dziennie w dni handlowe. Obiekty inwestują w zabezpieczenia przeciw kradzieżowe.
W pierwszym kwartale 2024 roku nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce liczyła nieco ponad 16 mln m kw. (dane BNP Paribas Real Estate Poland). Dodatkowo w budowie znajduje się obecnie 303 tys. m kw. (oraz 114 tys. w przebudowie lub rozbudowie). Wg raportu BNP najwięcej powierzchni handlowej (w przeliczeniu na 1000 mieszkańców) jest w aglomeracjach wrocławskiej (1061 m kw.) i poznańskiej (960 m kw.). Najmniej spośród dużych skupisk ludności jest w konurbacji katowickiej 711 m kw. i aglomeracji łódzkiej 696 m kw./1000 mieszkańców. Coraz więcej wielkopowierzchniowych parków handlowych powstaje obecnie także w miastach poniżej 30 tys. mieszkańców. Wg analiz ekspertów taki obiekt ma ekonomiczny sens nawet w miejscowościach liczących 10 tys. mieszkańców. Miast z liczbą ludności w przedziale 10 tys. - 50 tys. jest w Polsce ponad 300.
Stacjonarny handel w rywalizacji z e-commerce sięga po AI
Duża konkurencja rynkowa zwiększa presję na dostosowywanie obiektów handlowych do zmieniających się potrzeb i wygody klientów. Coraz istotniejszą rolą odgrywa tu sztuczna inteligencja i automatyzacja – od logistyki, przez kontrolę zamówień czy analizę ruchu klientów. Zapewnia nie tylko optymalizację funkcjonowania obiektu, ale i budowanie lojalności konsumentów. Wg danych Barometru Retail 2023 przygotowywanego przez Future Mind prawie 60 proc. firm z sektora handlowego wykorzystuje AI w obszarach biznesowych.
- Handel stale szuka nowatorskich rozwiązań, które mogą przynieść poprawę doświadczeń zakupowych i zwiększyć konkurencyjność. Coraz większe jest w Polsce np. wykorzystywanie AI w połączeniu z kamerami. Te mogą służyć do liczenia klientów, tworzenia statystyk ze względu na porę dnia, wiek, płeć, określania miejsc, gdzie jest najwięcej klientów lub najdłużej się zatrzymują (tzw. heat maps/hot zones). Dzięki zaawansowanym funkcjom analizy obrazu, kamery mogą dostarczyć informacji o natężeniu ruchu wg miejsc i pór dnia, co jest istotne dla optymalizacji grafików pracowników. Analiza ruchu może pokazać, które obszary sklepu są najczęściej odwiedzane, co stanowi kluczowy element w poprawie układu sklepu i dostosowaniu strategii sprzedaży. Kamery monitorują procesy sprzedażowe, wykrywają nieprawidłowości i dostarczają danych do optymalizacji. Ponadto kamery mogą być zintegrowane z systemami zarządzania zapasami, informując, kiedy brakuje jakiegoś produktu na półce – mówi Mirosław Cieśla Kierownik Rozwoju Biznesu w SPIE Building Solutions.
Dzięki tym informacjom sklepy mogą stale optymalizować układ produktów w przestrzeniach zakupowych i zwiększać sprzedaż. Takie połączenie sztucznej inteligencji z systemami video pozwala też na obniżanie kosztów sieci handlowych – lepsze planowanie pracy załogi zmniejszające kolejki, a zatem poprawiające doświadczenie zakupowe i chęć odwiedzania danej lokalizacji.
- Coraz większa jest też popularność systemów RFID (Radio-Frequency Identification - identyfikację za pomocą fal radiowych). Są stosowane do szybkiej inwentaryzacji stanów magazynowych, ale pozwalają także kupującym w wygodny sposób kasować towary bez użycia ręcznego skanera (kasowanie odbywa się np. przez wyłożenie kupionych produktów do specjalnego boxu, w którym cena i liczba produktów jest sczytywana automatycznie z kodu doczepionego do produktu). Nie tylko przyspiesza to proces płacenia, a zatem zmniejsza kolejki, jest także wygodne, więc wpływa na pozytywne wrażenia zakupowe – mówi Mirosław Cieśla ze SPIE Building Solutions.
AI także w systemach przeciw kradzieżowych
Wg danych Komendy Głównej Policji w I kw. 2024 r. zanotowano 70,5 tys. wykroczeń kradzieży i 9,1 tys. przestępstw kradzieży w sklepach (te drugie dotyczą kradzieży dóbr o wartości 800 zł lub większej). Zarówno liczba wykroczeń jak i kradzieży jest mniejsza niż w I kw. poprzedniego roku. Jest ich jednak ciągle bardzo dużo, razem 79,6 tys. Przeliczając to na dni handlowe było ich ponad 1000 średnio dziennie w I kw. tego roku.
AI staje się więc też coraz bardziej przydatna w handlu przy zabezpieczaniu przed kradzieżami. Rejestracja i analiza danych (bez obrazu) o liczbie osób, gdzie się przemieszczają, gdzie spędzają dużo czas daje informację o tym, w jakich sektorach potrzebna jest wzmożona kontrola.
- Szeroko stosowane są m.in. bramki antykradzieżowe, wykrywacze rozszywaczy, videoparagon czy coraz nowocześniejsze kamery. Wszystkie te rozwiązania mogą współdziałać z AI i dostarczać danych wynikających z wielu parametrów. Coraz częściej takie rozwiązania są stosowane nie tylko w wielkich centrach handlowych, ale i małych sklepach. Dzięki modułowej budowie i różnorodnym opcjom konfiguracji tam też mogą spełnić swoją funkcję. W ten sposób technologia nie tylko ułatwia zrobienie zakupów konsumentom, ale i wspiera rozwój obiektów handlowych ograniczając straty z kradzieży – mówi Mirosław Cieśla ze SPIE Building Solutions.
Wg eksperta SPIE kamery odgrywają coraz istotniejszą rolę w funkcjonowaniu handlu, o ile są to nowoczesne urządzenia pozwalające na zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności. Zespoły kamer mogą być integrowane z innymi systemami, jak alarmowe czy kontroli dostępu, a dzięki analizie danych wspierają zarządzanie całą infrastrukturą bezpieczeństwa. Informują o nieautoryzowanym dostępie do określonych obszarów. Zaawansowane funkcje analizy obrazu uzupełnione o specjalne algorytmy sprawiają, że kamery potrafią np. rozpoznawać tablice rejestracyjne i wykrywać pozostawione przedmioty, nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Dzięki temu, operatorzy systemu otrzymują też natychmiastowe powiadomienia o podejrzanych działaniach, co znacząco skraca czas reakcji

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.