W sieci to Niemiec, Hiszpan i Francuz najwięcej wydają u Polaka
Rosnąca globalizacja zmniejsza znaczenie barier geograficznych, co odczuwają również sprzedający w Internecie. Trend handlu transgranicznego zyskuje na popularności wśród konsumentów, którzy są przyzwyczajeni do robienia zakupów w sieci i coraz mniejszą wagę przywiązują do tego, z jakiego kraju zostanie nadana przesyłka z ich zamówieniem. Z raportu IdoSell „Raport Cross-border z Polski” wynika, że Niemcy (73%), Hiszpania (66%), oraz Francja (27%) to najpopularniejsze kierunki z największym wzrostem sprzedaży wg GMV (Gross Merchandise Value) porównując pierwszą połowę 2023 r. z analogicznym okresem 2024 r. Oznacza to, że mieszkańcy tych państw wydają najwięcej na zakupy internetowe z polskich sklepów. Obserwując trendy i zmiany w nawykach klientów oraz ich otwartość na zamówienie towarów z innych krajów, coraz więcej e-sprzedawców w Polsce zastanawia się nad rozszerzeniem zakresu działalności na nowe rynki zbytu. Cross-border może stać się narzędziem, które umożliwi osiągnięcie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży.
Fizyczne granice państw tracą na znaczeniu w e-handlu
Konsumenci z państw sąsiadujących z Polską bardzo chętnie kupują z naszych rodzimych sklepów internetowych. Z raportu IdoSell wynika, że to Litwini są liderami pod kątem wzrostu liczby transakcji z polskim rynkiem e-commerce – osiągnęli oni 123% wzrostu w pierwszej połowie 2024 r. względem tego samego okresu 2023 r. Oferta polskich przedsiębiorców sprzedających w sieci cieszy się też znacznym zainteresowaniem mieszkańców takich krajów jak Rumunia i Czechy, które zanotowały po 93% wzrostu w analizowanym okresie. Polskie e-sklepy skutecznie wykorzystują popyt wśród konsumentów zza granicy. Dzięki wysokiej jakości oferowanych produktów i bardzo często konkurencyjnym cenom, ich oferta zyskuje na popularności na rynkach zagranicznych. Szeroki asortyment przyciąga klientów z innych krajów, którzy nie znajdują poszukiwanych artykułów w lokalnych sklepach. Geograficzne granice państw tracą na znaczeniu z perspektywy konsumentów, co tylko potwierdza, że sąsiednie rynki stają się kluczowymi kierunkami ekspansji polskich e-sklepów.
Handel transgraniczny wymaga odpowiedniego zaplecza
Przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się nad rozpoczęciem ekspansji zagranicznej, nie mogą zapomnieć o kwestii dobrania odpowiedniej metody płatności i umożliwienia zapłaty w lokalnej walucie oraz potencjalnych różnicach prawnych. Wyzwaniem może być również obsługa klienta w lokalnym języku, czy logistyka.
„Jesteśmy świadkami kolejnej transformacji w e-handlu, która stwarza przedsiębiorcom okazję na umocnienie pozycji wśród konkurentów oraz nadanie nowej dynamiki rozwoju sprzedaży. Konkurencja na polskim rynku jest duża, dlatego warto zweryfikować strategię biznesową i dostosować e-sklep do sprzedaży zagranicznej” – komentuje Michał Dmitrowicz Team Marketing Manager w IdoSell. „Warto zoptymalizować proces sprzedaży i dostosować go do oczekiwań lokalnych konsumentów, tak aby zmaksymalizować zyski oraz szybko odczuć wzrost sprzedaży. Tu pomocne mogą być dedykowane rozwiązania technologiczne, które powstały z myślą o handlu w modelu Cross-border i ułatwią przedsiębiorcy rozpoczęcie oraz rozwinięcie działalności za granicą” – dodaje ekspert.
Innowacje to „woda na młyn” e-commerce
Cross-border stale ewoluuje, napędzany zmieniającymi się preferencjami konsumentów oraz warunkami rynkowymi. Sprzedawcy prowadzący działalność w Internecie, dzięki wdrożeniu odpowiednich rozwiązań technologicznych i wykorzystaniu pełni potencjału dostępnych na rynku systemów, mogą znacznie ułatwić proces handlowy na skalę międzynarodową. Dedykowane platformy mogą nie tylko ułatwić kwestie transferowania płatności w lokalnych walutach, zautomatyzować opracowanie tłumaczeń dzięki sztucznej inteligencji, czy zarządzać procesem wysyłki towarów. Platforma umożliwia automatyzację sprzedaży oraz stworzenie personalizowanych doświadczeń zakupowych. Dzięki rozwojowi technologii handel zagraniczny staje się świetną okazją na eksplorację nowych rynków, pozyskiwanie klientów oraz odkrywanie kolejnych perspektyw rozwoju biznesu.
Cross-border może wydawać się wyzwaniem z perspektywy sprzedawców internetowych, jednak kluczem jest stworzenie odpowiedniej strategii dostosowanej do konkretnego rynku. Ważne jest również dobranie doświadczonych partnerów, którzy będą realnym wsparciem w kreowaniu dopasowanego do oczekiwań konsumentów procesu zakupowego, tak aby e-sprzedawca mógł sprawnie umacniać pozycje swojego sklepu internetowego za granicą.
Więcej o handlu transgranicznym mogą się Państwo dowiedzieć z raportu IdoSell „Cross-border z Polski”, który powstał na podstawie wymiany doświadczeń oraz analizie tendencji rynkowych 6 firm: IdoSell, Nethansa, Packeta, GetNoticed, Senuto i Zaufane.pl. Dzięki temu ma on charakter zarówno statystyczny, informacyjny, jak i edukacyjny, co może pomóc przedsiębiorcom e-commerce w rozpoczęciu sprzedaży zagranicznej oraz wejściu na kolejne rynki. Kompletny raport jest dostępny na stronie: https://poznaj.idosell.com/cross-border-z-polski

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.