Komunikaty PR

Zaczyna się sezon ogrodniczy – markety budowlane znów na celowniku złodziei

2024-04-08  |  09:03
Biuro prasowe

Coraz lepsza pogoda i dodatnie temperatury sprawiają, że Polacy myślą już o wyjazdach na swoje działki czy ogródki „RODos”. Kalendarz ogrodniczy również wskazuje, że czas na pierwsze prace ogrodnicze, a to oznacza, że coraz chętniej odwiedzamy markety budowlane poszukując w nich sadzonek, narzędzi ogrodniczych, ale także farb czy impregnatów, aby przywrócić blask naszej działce po zimie. Obok uczciwych konsumentów w sklepach DIY pojawią się także tacy, którzy postanowią przywłaszczyć sobie produkty bez płacenia. Niestety, jak pokazują policyjne statystyki, grupa ta z roku na rok staje się coraz liczniejsza. Czy zatem markety budowlane mają szansę na skuteczne zabezpieczenie się przed złodziejami i zapobiegnięcie stratom finansowym?

 

Tylko jeden sklep stracił towary o wartości prawie 2,8 mln złotych

Dane prezentowane cyklicznie przez Komendę Główną Policji nie pozostawiają złudzeń – w 2023 roku stwierdzono ponad 40 tys. przestępstw kradzieży w sklepach, co stanowi wzrost aż o 22,2% wobec poprzedniego, rekordowego już roku.[1] Odnoszą się one jednak do całości rynku. Nieco lepszy obraz tego, na jakie straty narażone są sklepy i markety ogólnobudowlane pokazują nam dane amerykańskie. Sklep Home Depot odkrył w bieżącym kwartale, że w ramach działań nieuczciwych konsumentów jego straty urosły o 100 000 USD[2]. Głównym powodem start była podmiana cen i kodów kreskowych. Pod koniec ubiegłego roku grupa przestępcza działająca w Los Angeles, okradła sklepy DIY Lowe's, Home Depot i Harbour Freight z towarów o łącznej wartości aż 500 000 USD![3] Takie działania nie pozostają obojętne dla wyników finansowych. Home Depot stwierdził, że jego marża brutto z powodu strat spadła o 8 punktów bazowych w drugim kwartale 2023 r[4]. Z kolei w rodzinnym sklepie z narzędziami w kalifornijskim Bay Area w ciągu jednego roku skradziono towary o wartości 700 000 dolarów[5]. Mówimy zatem o ogromnych stratach, które powstają w wyniku kradzieży, a do tego w dość zamożnym społeczeństwie.

 

Sezonowość – pomaga w przychodach, ale wpływa też na wzrost kradzieży

Nie od dziś wiadomo, że handel w sklepach i marketach ogólnobudowlanych mocno związany jest z sezonowością. Latem masowo prowadzimy działania remontowe, a wiosną ruszamy z pielęgnacją ogrodów, działek czy letnich domków. Choć wydawać by się mogło, że straty związane z kradzieżami sadzonek i cebulek kwiatowych albo nawozów nie są tak duże, jak w przypadku np. elektronarzędzi, to mamy tutaj do czynienia z efektem skali. Dużo łatwiej wynieść ze sklepu niewielką cebulkę drogiej odmiany tulipanów, butelkę nawozu czy sadzonkę albo puszkę farby, niż dużą walizkę z młotem pneumatycznym. Najlepszym przykładem jest niedawny przypadek kradzieży sadzonek w Spytkowicach, gdzie 56-latka pod osłoną nocy ukradła sadzonki o wartości aż 1 000 zł[6].

 

Pracownicy się boją, a gabloty odstraszają… klientów

Dane zaprezentowane przez Newswire[7] pokazują, że aż 64% pracowników sprzedaży, obsługi i wsparcia w sklepach stacjonarnych było świadkami kradzieży. 47% pracowników detalicznych w sklepach widziało lub było ofiarą przemocy fizycznej lub werbalnej z tym związanych, a 62% zgłasza szkody dla zdrowia psychicznego powstałe w wyniku takich sytuacji.

Kradzieże są wyjątkowo częste w sklepach z narzędziami (88%), a przemoc jest najbardziej rozpowszechniona w dyskontach (68 Momentami dochodzi do kuriozalnych wręcz metod – sklep z narzędziami „Fredericksen Hardware & Paint” zdecydował, że każdy klient od chwili wejścia do sklepu, aż do jego wyjścia będzie eskortowany przez osobistego opiekuna[8]. Wiele sklepów postanowiło także korzystać z gablot, w których zamykanych jest coraz więcej produktów. Jednak to droga donikąd – aż 26% klientów deklaruje, że zrobiliby zakupy gdzie indziej, gdyby ich lokalny sklep zaczął zamykać produkty[9].

- Angażowanie pracowników, jako osobistych asystentów klienta może i skutecznie ogranicza kradzieże, jednak jest nieefektywne kosztowo i wizualnie. Wyobraźmy sobie duży market budowlany w Warszawie, w którym jednocześnie robi zakupy kilkaset osób – czy zatrudnimy kilkuset pracowników do ich pilnowania? Oczywiście, że nie! Nie możemy też zamknąć w gablotach pod kluczem całego asortymentu – klienci po prostu wybiorą inne sklepy. Właśnie dlatego należy stawiać na nowoczesne, elektroniczne systemy antykradzieżowe, które są czymś w rodzaju osobistego asystenta, tylko że każdego z produktów. Chronią go przed zakusami nieuczciwych konsumentów. Zaawansowane rozwiązania EAS, zarówno te RF, jak i RFID pozwalają skutecznie zabezpieczyć niemal każdy rodzaj oferowanego asortymentu, skutecznie utrudniają podmianę etykiet, są trudne do usunięcia, jak również potrafią włączać alarm przy próbie manipulowania przy nich – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

Markety budowlane cechuje ogromna liczba dostępnego asortymentu – od pojedynczych śrubek, po ogromne elementy konstrukcyjne. To wymaga kompleksowego podejścia do polityki bezpieczeństwa i zapobiegania stratom. Monitoring wizyjny i pracownicy ochrony to stanowczo za mało, aby walczyć z rosnącymi poziomami kradzieży. Tylko zaawansowane zabezpieczenia elektroniczne są w stanie temu sprostać, obniżając poziom strat i uwalniając czas pracowników – zamiast pilnować klientów, mogą znów być ich doradcami i ekspertami. Sumaryczna wartość strat powstałych w wyniku kradzieży drobnych przedmiotów jak właśnie sadzonki, wiertła czy butelki z nawozami, jest równie dotkliwa, jak kradzież zaawansowanych elektronarzędzi. Ważnym jest zatem, aby do polityki zapobiegania strat podejść kompleksowo i całościowo.

- Wiele firm wdraża różne metody zabezpieczeń, jednak robią to w sposób wybiórczy. Albo koncentrują się na linii kas, albo na wybranych, najczęściej najdroższych produktach. Nie da się jednak skutecznie walczyć ze stratami bez opracowania kompleksowej i całościowej strategii, która obejmie jak najszerszy asortyment i wdrożenia odpowiednich technologii. Takie rozwiązania już są – wystarczy po nie sięgnąć – dodaje Robert Głażewski z Checkpoint Systems Polska.

 


[1] https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/kradzieze-w-sklepach-pogorszenie-statystyk-kradziezy-prezes-polskiego-zwiazku-pracodawcow-ochrona-pawel-korzybski-komentuje-st7783962

[2] https://www.thestreet.com/retail/home-depot-loses-over-100000-from-bizarre-organized-crime-ring

[3] https://abc7.com/los-angeles-stolen-items-home-depot-lowes/14174825/

[4] https://www.thestreet.com/retail/home-depot-loses-over-100000-from-bizarre-organized-crime-ring

[5] https://nypost.com/2023/08/01/california-hardware-store-lost-700k-from-shoplifting-in-2022/

[6] https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/nowy-sacz/podhale/56-latka-kradla-sadzonki-ze-sklepu-ogrodniczego-teraz-sama-moze-zostac-posadzona-nawet-na-5-lat-do-wiezienia/

[7] https://www.prnewswire.com/news-releases/retail-safety-during-the-holidays-and-beyond-302021379.html

[8] https://www.foxbusiness.com/retail/san-francisco-hardware-store-escorts-customers-shopping-deter-rising-crime

[9] https://www.hardwareretailing.com/building-on-the-basics-of-loss-prevention/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel W sieci to Niemiec, Hiszpan i Francuz najwięcej wydają u Polaka Biuro prasowe
2024-08-23 | 09:30

W sieci to Niemiec, Hiszpan i Francuz najwięcej wydają u Polaka

Rosnąca globalizacja zmniejsza znaczenie barier geograficznych, co odczuwają również sprzedający w Internecie. Trend handlu transgranicznego zyskuje na popularności wśród
Handel Nie tylko niskie ceny – Lidl Polska to także komfortowe warunki pracy
2024-08-22 | 15:10

Nie tylko niskie ceny – Lidl Polska to także komfortowe warunki pracy

Lidl Polska to jedna z wiodących sieci handlowych na polskim rynku, która kojarzy się z jakościowymi produktami w atrakcyjnych cenach. Sieć jest także miejscem pracy dla blisko 27 tys.
Handel Packeta intensyfikuje rozwój na rynkach Europy
2024-08-22 | 14:00

Packeta intensyfikuje rozwój na rynkach Europy

    Packeta, wiodąca globalna platforma logistyczna dla e-commerce, kontynuuje dynamiczny rozwój sieci punktów odbioru i automatów paczkowych Z-BOX w Europie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.