Zaczyna się sezon ogrodniczy – markety budowlane znów na celowniku złodziei
Coraz lepsza pogoda i dodatnie temperatury sprawiają, że Polacy myślą już o wyjazdach na swoje działki czy ogródki „RODos”. Kalendarz ogrodniczy również wskazuje, że czas na pierwsze prace ogrodnicze, a to oznacza, że coraz chętniej odwiedzamy markety budowlane poszukując w nich sadzonek, narzędzi ogrodniczych, ale także farb czy impregnatów, aby przywrócić blask naszej działce po zimie. Obok uczciwych konsumentów w sklepach DIY pojawią się także tacy, którzy postanowią przywłaszczyć sobie produkty bez płacenia. Niestety, jak pokazują policyjne statystyki, grupa ta z roku na rok staje się coraz liczniejsza. Czy zatem markety budowlane mają szansę na skuteczne zabezpieczenie się przed złodziejami i zapobiegnięcie stratom finansowym?
Tylko jeden sklep stracił towary o wartości prawie 2,8 mln złotych
Dane prezentowane cyklicznie przez Komendę Główną Policji nie pozostawiają złudzeń – w 2023 roku stwierdzono ponad 40 tys. przestępstw kradzieży w sklepach, co stanowi wzrost aż o 22,2% wobec poprzedniego, rekordowego już roku.[1] Odnoszą się one jednak do całości rynku. Nieco lepszy obraz tego, na jakie straty narażone są sklepy i markety ogólnobudowlane pokazują nam dane amerykańskie. Sklep Home Depot odkrył w bieżącym kwartale, że w ramach działań nieuczciwych konsumentów jego straty urosły o 100 000 USD[2]. Głównym powodem start była podmiana cen i kodów kreskowych. Pod koniec ubiegłego roku grupa przestępcza działająca w Los Angeles, okradła sklepy DIY Lowe's, Home Depot i Harbour Freight z towarów o łącznej wartości aż 500 000 USD![3] Takie działania nie pozostają obojętne dla wyników finansowych. Home Depot stwierdził, że jego marża brutto z powodu strat spadła o 8 punktów bazowych w drugim kwartale 2023 r[4]. Z kolei w rodzinnym sklepie z narzędziami w kalifornijskim Bay Area w ciągu jednego roku skradziono towary o wartości 700 000 dolarów[5]. Mówimy zatem o ogromnych stratach, które powstają w wyniku kradzieży, a do tego w dość zamożnym społeczeństwie.
Sezonowość – pomaga w przychodach, ale wpływa też na wzrost kradzieży
Nie od dziś wiadomo, że handel w sklepach i marketach ogólnobudowlanych mocno związany jest z sezonowością. Latem masowo prowadzimy działania remontowe, a wiosną ruszamy z pielęgnacją ogrodów, działek czy letnich domków. Choć wydawać by się mogło, że straty związane z kradzieżami sadzonek i cebulek kwiatowych albo nawozów nie są tak duże, jak w przypadku np. elektronarzędzi, to mamy tutaj do czynienia z efektem skali. Dużo łatwiej wynieść ze sklepu niewielką cebulkę drogiej odmiany tulipanów, butelkę nawozu czy sadzonkę albo puszkę farby, niż dużą walizkę z młotem pneumatycznym. Najlepszym przykładem jest niedawny przypadek kradzieży sadzonek w Spytkowicach, gdzie 56-latka pod osłoną nocy ukradła sadzonki o wartości aż 1 000 zł[6].
Pracownicy się boją, a gabloty odstraszają… klientów
Dane zaprezentowane przez Newswire[7] pokazują, że aż 64% pracowników sprzedaży, obsługi i wsparcia w sklepach stacjonarnych było świadkami kradzieży. 47% pracowników detalicznych w sklepach widziało lub było ofiarą przemocy fizycznej lub werbalnej z tym związanych, a 62% zgłasza szkody dla zdrowia psychicznego powstałe w wyniku takich sytuacji.
Kradzieże są wyjątkowo częste w sklepach z narzędziami (88%), a przemoc jest najbardziej rozpowszechniona w dyskontach (68 Momentami dochodzi do kuriozalnych wręcz metod – sklep z narzędziami „Fredericksen Hardware & Paint” zdecydował, że każdy klient od chwili wejścia do sklepu, aż do jego wyjścia będzie eskortowany przez osobistego opiekuna[8]. Wiele sklepów postanowiło także korzystać z gablot, w których zamykanych jest coraz więcej produktów. Jednak to droga donikąd – aż 26% klientów deklaruje, że zrobiliby zakupy gdzie indziej, gdyby ich lokalny sklep zaczął zamykać produkty[9].
- Angażowanie pracowników, jako osobistych asystentów klienta może i skutecznie ogranicza kradzieże, jednak jest nieefektywne kosztowo i wizualnie. Wyobraźmy sobie duży market budowlany w Warszawie, w którym jednocześnie robi zakupy kilkaset osób – czy zatrudnimy kilkuset pracowników do ich pilnowania? Oczywiście, że nie! Nie możemy też zamknąć w gablotach pod kluczem całego asortymentu – klienci po prostu wybiorą inne sklepy. Właśnie dlatego należy stawiać na nowoczesne, elektroniczne systemy antykradzieżowe, które są czymś w rodzaju osobistego asystenta, tylko że każdego z produktów. Chronią go przed zakusami nieuczciwych konsumentów. Zaawansowane rozwiązania EAS, zarówno te RF, jak i RFID pozwalają skutecznie zabezpieczyć niemal każdy rodzaj oferowanego asortymentu, skutecznie utrudniają podmianę etykiet, są trudne do usunięcia, jak również potrafią włączać alarm przy próbie manipulowania przy nich – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.
Markety budowlane cechuje ogromna liczba dostępnego asortymentu – od pojedynczych śrubek, po ogromne elementy konstrukcyjne. To wymaga kompleksowego podejścia do polityki bezpieczeństwa i zapobiegania stratom. Monitoring wizyjny i pracownicy ochrony to stanowczo za mało, aby walczyć z rosnącymi poziomami kradzieży. Tylko zaawansowane zabezpieczenia elektroniczne są w stanie temu sprostać, obniżając poziom strat i uwalniając czas pracowników – zamiast pilnować klientów, mogą znów być ich doradcami i ekspertami. Sumaryczna wartość strat powstałych w wyniku kradzieży drobnych przedmiotów jak właśnie sadzonki, wiertła czy butelki z nawozami, jest równie dotkliwa, jak kradzież zaawansowanych elektronarzędzi. Ważnym jest zatem, aby do polityki zapobiegania strat podejść kompleksowo i całościowo.
- Wiele firm wdraża różne metody zabezpieczeń, jednak robią to w sposób wybiórczy. Albo koncentrują się na linii kas, albo na wybranych, najczęściej najdroższych produktach. Nie da się jednak skutecznie walczyć ze stratami bez opracowania kompleksowej i całościowej strategii, która obejmie jak najszerszy asortyment i wdrożenia odpowiednich technologii. Takie rozwiązania już są – wystarczy po nie sięgnąć – dodaje Robert Głażewski z Checkpoint Systems Polska.
[1] https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/kradzieze-w-sklepach-pogorszenie-statystyk-kradziezy-prezes-polskiego-zwiazku-pracodawcow-ochrona-pawel-korzybski-komentuje-st7783962
[2] https://www.thestreet.com/retail/home-depot-loses-over-100000-from-bizarre-organized-crime-ring
[3] https://abc7.com/los-angeles-stolen-items-home-depot-lowes/14174825/
[4] https://www.thestreet.com/retail/home-depot-loses-over-100000-from-bizarre-organized-crime-ring
[5] https://nypost.com/2023/08/01/california-hardware-store-lost-700k-from-shoplifting-in-2022/
[6] https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/nowy-sacz/podhale/56-latka-kradla-sadzonki-ze-sklepu-ogrodniczego-teraz-sama-moze-zostac-posadzona-nawet-na-5-lat-do-wiezienia/
[7] https://www.prnewswire.com/news-releases/retail-safety-during-the-holidays-and-beyond-302021379.html
[8] https://www.foxbusiness.com/retail/san-francisco-hardware-store-escorts-customers-shopping-deter-rising-crime
[9] https://www.hardwareretailing.com/building-on-the-basics-of-loss-prevention/

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.