Komunikaty PR

„Zetki” ruszyły na zakupy – jesteś gotowy na ich potrzeby?

2024-03-20  |  09:16
Biuro prasowe

Współczesne sklepy nie przypominają tych, które pamiętamy sprzed lat. Nawet największe sieci dyskontów, które początkowo kojarzyły się nam ze sprzedażą wprost z palet, przeszły ogromne zmiany. Stają się coraz bardziej eleganckie, przyjazne dla klienta i świadomie budujące doświadczenia konsumentów. Projekty dotyczą choćby sklepów z odzieżą, które zmieniły się w salony mody, inspirują konsumenta, podpowiadają czy kreują trendy. To działania, które wprost przekładają się na poziom zysków – według badania „Charting In-Store Trends” przeprowadzonego przez Mood Media, 77% kupujących będzie przedkładać zakupy stacjonarne nad e-commerce ze względu na przyjemną atmosferę w sklepie[1]. Do tego wciąż aż 2/3 zakupów jest spontaniczna i nie wynika z uprzednich planów – zyskują zatem ci, którzy skutecznie przyciągną konsumenta do wnętrza swojego sklepu[2].

 

Młodsze pokolenia, jak choćby „Zetki”, chcą poznać produkty bliżej

 

Z punktu widzenia sprzedawców detalicznych coraz bardziej istotnymi klientami stają się młodzi kupujący z pokolenia Z. Najnowsze badanie przeprowadzone pod koniec ubiegłego roku przez MG2 pokazało, na co przede wszystkim stawia pokolenie Z w sklepach stacjonarnych[3]. Aż 75% z nich nie wyobraża sobie zakupu, bez fizycznego kontaktu z produktem. Oznacza to, że nie trafi do nich sprzedaż zza lady, produkty pochowane w gablotach czy konieczność prośby o podanie produktu przez sprzedawcę. Chcą swobodnie poruszać się po sklepie, dotykać, przymierzać, sprawdzić możliwości i funkcje. Jeden na dwóch respondentów wskazał także, że woli nawiązywać kontakt z markami poprzez szczególne doświadczenia, jakie dają duże sklepy i galerie handlowe. Co ważne, „Zetki” oczekują, że wystrój sklepu będzie zgodny z ich wartościami i wartościami, którymi kieruje się dana marka. Aż 42% wszystkich konsumentów z pokolenia Z podkreśliło, że inspirujące ich ekspozycje sklepowe są bardzo ważne w podejmowanych przez nich decyzjach zakupowych, podczas gdy 36% jest zdania, że odpowiedni plan sklepu i sposób poruszania się po nim są równie ważne. Doskonale widzą to niektóre marki – Apple zastrzegło w sądzie patentowym wystrój swoich sklepów, jak strategiczny element docierania do klientów[4]. Doskonale widzą taką potrzebę marki odzieżowe. Przykładowo Levi Strauss[5] jako jedna z pierwszych marek dostrzegła potrzeby młodszych konsumentów w wystroju sklepów, a dziś tworzy koncepty z odzieżą używaną[6] trafnie odczytując ich potrzeby.  Podobnie Inditex z marką Zara[7] tak projektuje wnętrza swoich sklepów, aby jak najlepiej docierać do zmieniających się potrzeb nowych grup klientów z pokolenia Z i Millenialsów[8].

 

- Takie zmiany w oczekiwaniach konsumentów, a którzy to już za chwilę będą stanowić trzon kupujących, wymusza na sprzedawcach zmianę dotychczasowego podejścia w wystroju i aranżacji swoich placówek. Swobodny dostęp do produktów, brak wąskich przejść czy nawet zwężeń przy bramkach antykradzieżowych wymusza zupełnie nowe podejście – jak bowiem pogodzić potrzeby konsumentów, z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa produktów i ochroną przeciwkradzieżową? Odpowiedzią są nowoczesne systemy EAS, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby maksymalnie wesprzeć projektantów przestrzeni sklepowych. Takie produkty jak SFERO mogą być ukryte na suficie, albo wkomponowane w ściany pozostając neutralne dla wystroju sklepu i praktycznie niewidoczne dla klientów. Z kolei system Alpha Zone pozwala klientom zapoznawać się z właściwościami produktów w określonej strefie sklepu – bez ograniczeń, czy też mocowania produktów linkami do regałów. Dopiero kiedy klient opuści wyznaczoną strefę z towarem w ręku, usłyszymy ostrzegawczy alarm. Dzięki temu klienci zyskują pełne doświadczenia zakupowe, mogą zachowywać się w sposób swobodny i naturalny testując produkty, a jednocześnie te ostatnie pozostają wciąż bezpieczne. W ten sposób udaje się pogodzić potrzeby projektantów sklepowych wnętrz, oczekiwania konsumentów z wysokim poziomem bezpieczeństwa – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

 

Doświadczenia zakupowe rosną na znaczeniu

 

To, jak klient postrzega sklep, jak się w nim czuje czy choćby sposób, w jaki porusza się po sklepie, ma coraz większe znaczenie. Niemieckie badania pokazują, jak ogromny ma to wpływ na wyniki sprzedaży i lojalność konsumentów. Dane bardzo jasno pokazują efekty takich działań – relokacja towarów, która bazuje na analizie ścieżek zakupowych klientów oraz bardziej atrakcyjna i przystępniejsza ekspozycja produktów w sklepie są w stanie zwiększyć sprzedaż od 80% do nawet 478%[9]. Potwierdza to tezę, że klienci są bardziej skłonni do kupowania, gdy sklep ma przyjazną dla oka aranżację, gdy nie zamyka się na konsumenta i jego potrzebę obcowania z produktem oraz możliwości pełnego nieskrępowanego zapoznania się z jego właściwościami.

 

- Nasza współpraca ze sprzedawcami detalicznymi pokazuje, że coraz częściej poszukują oni rozwiązań technologicznych, które nie będą w żadnym stopniu ograniczały kreatywności projektantów a będą pozwalały na swobodną aranżację wnętrz. Pozostają oni jednak wciąż bardzo wrażliwi na poziom strat, dlatego nie rezygnują z zabezpieczeń, ale wybierają takie, które są albo niewidoczne, albo pozwalają wręcz wykorzystać je jako elementy wystroju czy cyfrowych nośników informacji. Już dziś możemy spotkać sklepy, w których nie widać bramek przy wejściach, co nie oznacza, że nie są one świetnie zabezpieczone przed nieuczciwymi konsumentami – dodaje Robert Głażewski.

 

Wraz ze zmieniającymi się potrzebami konsumentów zmieniają się sklepy oraz technologie w nich wykorzystywane. Pokolenie Z staje się coraz istotniejszym konsumentem i z roku na rok jego rola, a także udział w sprzedaży będzie rósł. Warto przemyśleć ich potrzeby już teraz, aby dobrze zapamiętali naszą markę i chętnie do niej wracali przez całe swoje życie.

 


[1] https://brief.pl/nowe-badanie-mood-media-klienci-chca-zakupow-w-sklepach-stacjonarnych/

[2] https://vmsd.com/power-product-display-retail-stores/

[3] https://www.retailtouchpoints.com/topics/retail-store-design/gen-z-in-store-shopping-expectations?email=vision2002%40go2.pl

[4] https://www.rp.pl/abc-firmy/art36078151-czy-wystroj-sklepu-moze-byc-znakiem-towarowym

[5] https://www.levistrauss.com/2018/11/13/levis-pilots-gen-z-concept-store-netherlands/

[6] https://www.fool.com/investing/2023/05/22/surprise-gen-z-cool-vintage-brand-millennial/

[7] https://imageninsights.com/gen-z-on/gen-z-on-in-store-retail/

[8] https://www.retaildive.com/news/abercrombie-fitch-opens-getaway-store-concept/629117/

[9] https://www.researchgate.net/publication/344413864_The_Sales_Effect_of_In-store_Product_Displays_The_Special_Case_of_Total_Product_Relocation

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.