Komunikaty PR

Znakowanie źródłowe czyli jak łatwiej wejść do sieci handlowych z produktem

2024-06-04  |  09:22
Biuro prasowe

Niemal każdy producent, praktycznie w każdej branży, musi się mierzyć z ogromną konkurencją. Niezależnie od tego czy produkuje produkty spożywcze, odzież, obuwie albo towary luksusowe musi sprostać nie tylko presji cenowej stawianej przez sieci handlowe[1]. Dużym wyzwaniem z perspektywy producenta jest samo podjęcie współpracy z marketami[2]. Co zatem należy zrobić, aby nasze produkty miały wyższą wartość w oczach sprzedawców detalicznych i były chętniej wybierane od produktów konkurencji?

Nasz produkt musi mieć nie tylko określoną cenę i wartość dla sieci handlowej albo hurtownika, a co za tym idzie konsumenta. Powinien się czymś wyróżnić na tle artykułów konkurencji, co sprawi, że to właśnie nasz produkt zostanie wybrany i wprowadzony do oferty danego sklepu. Czym zatem przekonać sprzedawców detalicznych i największych dystrybutorów? Warto zainwestować w takie rozwiązania i technologie, które pokażą, że dany sklep lub ich sieć może dzięki niemu ograniczyć koszty swojej działalności. Mogą to być koszty operacyjne jak np. możliwość zautomatyzowanej inwentaryzacji albo koszty zabezpieczeń antykradzieżowych, które są już niejako „wbudowane” w produkt. Co ciekawe, pojawiają się już sytuacje, w których sklepy wręcz żądają od dostawców stosowania konkretnych rozwiązań – inaczej nie pojawiają się na sklepowych pułkach. Taką politykę przyjął np. amerykański Wallmart[3]. Inną wartością, która może przekonać detalistów do naszych produktów, jest np. gwarancja autentyczności, pochodzenia i składu produktu, możliwa do łatwej weryfikacji na każdym etapie procesów logistycznych.

Gwarancja autentyczności

To, że na sklepowe pułki trafia oryginalny produkt ma ogromne znaczenie dla wszystkich stron transakcji. Klient, który kupił podróbkę, będzie miał żal do sklepu, a sklep, do którego trafił podrobiony towar do dystrybutora lub producenta. Jeszcze więcej zagrożeń może rodzić podrabianie artykułów spożywczych – nieznany skład, niepewna jakość surowców i brak gwarancji zachowania odpowiednich warunków składowania i transportu może mieć druzgocące skutki dla zdrowia i życia konsumentów. To właśnie dlatego producenci muszą zadbać o to, aby ich towar był jednoznacznie identyfikowalny jako oryginał. Projekt graficzny i opakowanie nie zawsze pomagają. Idealnym przykładem są tutaj producenci kawioru, którzy zastosowali nowy rodzaj opakowań, mający na celu ograniczenie handlu podróbkami. Nie przyniosło to oczekiwanych skutków, gdyż specjalistyczne badania pokazały, że na rynku wciąż są dostępne towary, które wyglądają jak oryginalne, jednak nie mają z nimi nic wspólnego[4]. Sytuacja wygląda bardzo podobnie na rynku wyrobów tytoniowych. W USA zatrzymano osobę, która w pojedynkę przyczyniła się do strat w wysokości 1 miliona dolarów[5]. Proceder polegał na podrabianiu etykiet i pudełek luksusowych cygar.

Co mogą zrobić producenci? Powinni zacząć stosować znakowanie źródłowe oparte o technologię RFID. W ten sposób zabezpieczą swoje towary, a jednocześnie będą w stanie zagwarantować dystrybutorom i detalistom autentyczność swoich produktów. Wystarczy zbliżyć odpowiedni czytnik do opakowania zbiorczego, aby mieć 100% pewność oryginalności towaru i jego pochodzenia.

Pokaż, że dzięki twoim produktom sprzedawcy i hurtownicy zyskają jeszcze więcej

Z perspektywy sieci handlowych, ale i mniejszych sklepów koszty działalności stanowią coraz większe obciążenie[6]. To nie tylko koszty mediów jak energia elektryczna czy gaz, ale przede wszystkim koszty osobowe. Do tego rosnące wydatki na ochronę czy konieczność zabezpieczania każdego produktu przed kradzieżą. Producenci mogą wyjść naprzeciw tym wyzwaniom i wyposażyć swoje produkty już na etapie produkcji w specjalne etykiety i znaczniki RF/RFID. Te są kompatybilne z zainstalowanymi w sklepach bramkami antykradzieżowymi i skutecznie chronią produkty przed amatorami cudzej własności. To też niebagatelny argument w rękach producenta. Nie dość, że sklep nie ponosi kosztów związanych z kupnem zabezpieczeń, to dodatkowo oszczędza na kosztach pracy – nie trzeba delegować pracowników, do zabezpieczania każdego artykułu z osobna.

Nowoczesne znakowanie produktów na etapie produkcji wkłada do ręki producentów jeszcze jeden, spory argument. Sprzedawcy detaliczni, jak i hurtownicy mogą oszczędzić ogrom nakładów i czasu pracy przy inwentaryzacji. Znaczniki RFID dzięki temu, że są nośnikiem informacji, pozwalają na całkowicie zautomatyzowaną inwentaryzację. To bardzo dokładny proces, pozwalający utrzymać pełną kontrolę nad stanami magazynowymi. Działa to tak samo wydajnie przy przyjęciu towaru do sklepu.

 

- Polskie firmy produkcyjne działają w coraz trudniejszym otoczeniu konkurencyjnym. Najwięksi dystrybutorzy i sieci handlowe stawiają zazwyczaj twarde warunki i oczekują dodatkowych wartości. Ogromne możliwości w tym zakresie daje technologia znakowania produktów już na etapie produkcji z wykorzystaniem znaczników RF i RFID. To rozwiązanie daje bardzo wymierne korzyści ekonomiczne, co znacząco zwiększa przewagę konkurencyjną. Oczywiście nawet najbardziej zaawansowana technologia nie jest w stanie zastąpić dobrego i jakościowego produktu, jednak przy rozmowach handlowych może się ona okazać przysłowiowym asem w rękawie - komentuje Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging w Checkpoint Systems Polska. Co ważne nakłady poniesione przy wdrożeniu technologii RF / RFID na etapie produkcji są szybko zwracane w postaci zmniejszenia strat na kilku etapach w łańcuchu wartości oraz zwiększenia sprzedaży, co potwierdzają wdrożone na polskim rynku projekty RFID – dodaje.

O tym, że dobry projekt opakowania i etykiety może podnieść sprzedaż – wiemy od dawna[7]. Jednak warstwa graficzna trafia do konsumenta końcowego, a nie do kupca odpowiedzialnego za zaopatrzenie swoich sklepów. Tutaj liczy się coś zupełnie innego – cyfrowa warstwa etykiety, która otwiera zupełnie nowe możliwości detalistom, tym samym dając przewagę producentom. Można wręcz zacytować znanego pisarza „Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.

 


[1] https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/9474488,marki-wlasne-czeka-nas-kolejna-podwyzka-cen-rzad-szykuje-duza-zmiane-dla-sklepow.html

[2] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/jak-dostac-sie-na-polki-duzej-sieci-handlowej,111769.html

[3] https://packagingeurope.com/news/did-walmarts-rfid-mandate-successfully-drive-rfid-adoption-in-retail/9954.article

[4] https://www.researchgate.net/publication/280247152_Mislabeled_and_counterfeit_sturgeon_caviar_from_Bulgaria_and_Romania#pf2

[5] https://www.cbsnews.com/miami/news/mdpd-man-faces-charges-in-1-million-counterfeit-cigar-label-retail-theft-scheme/

[6] https://mambiznes.pl/aktualnosci-2/biznews/wiadomosci/rosnace-koszty-prowadzenia-dzialalnosci-czyli-czego-najbardziej-obawiaja-sie-przedsiebiorcy-108954

[7] https://www.nasp.com/blog/five-ways-your-label-can-boost-sales/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel W sieci to Niemiec, Hiszpan i Francuz najwięcej wydają u Polaka Biuro prasowe
2024-08-23 | 09:30

W sieci to Niemiec, Hiszpan i Francuz najwięcej wydają u Polaka

Rosnąca globalizacja zmniejsza znaczenie barier geograficznych, co odczuwają również sprzedający w Internecie. Trend handlu transgranicznego zyskuje na popularności wśród
Handel Nie tylko niskie ceny – Lidl Polska to także komfortowe warunki pracy
2024-08-22 | 15:10

Nie tylko niskie ceny – Lidl Polska to także komfortowe warunki pracy

Lidl Polska to jedna z wiodących sieci handlowych na polskim rynku, która kojarzy się z jakościowymi produktami w atrakcyjnych cenach. Sieć jest także miejscem pracy dla blisko 27 tys.
Handel Packeta intensyfikuje rozwój na rynkach Europy
2024-08-22 | 14:00

Packeta intensyfikuje rozwój na rynkach Europy

    Packeta, wiodąca globalna platforma logistyczna dla e-commerce, kontynuuje dynamiczny rozwój sieci punktów odbioru i automatów paczkowych Z-BOX w Europie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.