Znowu rekord! Lidl Polska podsumowuje wyniki eksportu polskich produktów w 2023
Lidl Polska rozwija swoją ofertę we współpracy z polskimi dostawcami, którym daje szerokie możliwości rozwoju również na rynkach zagranicznych. W 2023 roku wartość eksportu polskich produktów, dzięki sieci sprzedaży Lidl Polska, wyniosła ponad 6,45 mld zł. Ponadto, w ciągu ostatnich 6 lat sieć wyeksportowała za granicę krajowe produkty o wartości ponad 25 mld zł, co przyczyniło się do znacznego rozwoju rodzimych przedsiębiorstw. Współpraca z polskimi dostawcami oraz promowanie ich produktów za granicą to jeden z celów Lidl Polska.
Lidl Polska działa na polskim rynku już od ponad 20 lat. Sieć na co dzień współpracuje z ponad 8401 dostawcami z Polski, co przekłada się na pozytywny wpływ na rodzimą gospodarkę. W ofercie sieci klienci mają dostęp ok. 450 produktów z oznaczeniem „Produkt polski”2. Jednym z celów Lidl Polska jest wspieranie eksportu polskich wyrobów w ramach marek własnych Lidl.
2023 rok był pod względem eksportu rekordowy! Tylko w 2023 roku ponad 300 polskich dostawców wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidl na 28 zagranicznych rynków, na których obecny jest Lidl. Wartość tego eksportu wyniosła ponad 6,45 mld zł. Natomiast w ciągu sześciu lat (2018-2023) eksport polskich produktów za pośrednictwem międzynarodowej sieci Lidl osiągnął wartość ponad 25 mld zł. Wartość dotycząca eksportu od lat stale rośnie – Lidl Polska w dalszym ciągu zamierza promować oraz wspierać eksport polskich produktów na rynkach zagranicznych.
Top 8 rynków eksportowych dla Lidl Polska i polskich dostawców w ujęciu wartościowym i ilościowym stanowiły w 2023 roku – Rumunia, Czechy, Słowacja, Litwa, Węgry, Łotwa, Bułgaria oraz Wielka Brytania. Największym uznaniem za granicą pod względem wartościowym oraz ilościowym cieszyło się polskie mięso i wędliny, nabiał oraz pieczywo.
Polskie mięso – w szczególności drób – to bardzo istotna kategoria asortymentowa. Lidl Polska od 2012 roku współpracuje z firmą Wipasz, która dostarcza do sieci produkty dostępne pod marką „Rzeźnik”.
Wipasz jest producentem wysokiej jakości Kurczaka z Zielonych Ferm z chowu bez użycia antybiotyków oraz producentem mięsa z kurczaka marki Lidla „Rzeźnik”. We własnym Instytucie Naukowym stale pracujemy nad nowymi sposobami minimalizowania wpływu hodowli na środowisko oraz podnoszenia dobrostanu kurcząt. Troszczymy się o zdrowie konsumentów. Nasze działania są doceniane przez Lidl Polska. Współpracę rozpoczęliśmy w 2012 roku, najpierw jako dostawca na rynek krajowy, a od 2017 roku rozwijamy naszą współpracę w eksporcie, dostarczając do Litwy, Słowacji, Czech, Łotwy, Wielkiej Brytanii, a ostatnio również Szwecji i Bułgarii. Nasze działania jakościowe i produktowe cały czas zmierzają do poszerzania naszej współpracy z siecią Lidl Polska – komentuje Józef Wiśniewski, Prezes Zarządu Wipasz.
Inną ważną grupą asortymentową jest nabiał, który także jest szeroko eksportowany na rynki, w których obecny jest Lidl. Jednym z takich dostawców jest Spółdzielnia Mleczarska „Mlekpol”:
Blisko 30% sprzedaży Spółdzielni Mleczarskiej „Mlekpol” to eksport, który rozwijamy m.in. dzięki współpracy z Lidl Polska. Od 7 lat dostarczamy nasze mleko, śmietany, sery czy twarogi do sklepów Lidl w Litwie, Łotwie, Estonii, Słowacji czy Niemczech. Sukcesywnie zwiększamy skalę współpracy zagranicznej, tylko w zeszłym roku wspólnie z Lidl eksportując ponad 25 mln kg produktów. To ważna forma współpracy, bo gwarantuje szeroką dostępność zdrowych, polskich i bezpiecznych wyrobów mleczarskich w europejskich sklepach – mówi Piotr Jankowski Dyrektor Wydziału Handlu Spółdzielni Mleczarskiej „Mlekpol” w Grajewie.
Lidl Polska wspiera również polskich dostawców owoców i warzyw, poprzez promowanie i eksport ich produktów za granicę – jednym z nich jest E.C.O Grupa.
Współpraca z Lidl Polska trwa już nieprzerwanie 9 lat i jest to czas dynamicznego rozwoju naszej firmy. W ramach sieci, poza rynkiem krajowym, dostarczamy świeże owoce do Czech, Słowacji, Bułgarii, Rumunii, Węgier Litwy i Łotwy. W 2023 roku wraz z tradycyjnym polskim produktem eksportowym, czyli jabłkiem i gruszką, udało nam się zainteresować ofertą owoców jagodowych – tj. truskawką, maliną, borówką, jeżyną – pochodzących z naszych plantacji; co stanowiło 38% zagregowanej sprzedaży. Jesteśmy dumni, że produkty E.C.O. Grupy stają się polskimi ambasadorami zdrowej i wysokiej jakości żywności, które cieszą klientów Lidl w krajach Europy – Paweł Zalewski, Europejskie Centrum Owocowe (E.C.O. Grupa).
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.