Hillebrand Gori o trendach w zarządzaniu zielonymi łańcuchami dostaw dla branży
Branża beverage wobec zrównoważonego rozwoju
Międzynarodowa Organizacja Wina i Winorośli (OIV) wskazała na dwa główne cele, które stoją dziś przed branżą beverage: zapobieganie negatywnym wpływom na środowisko przy jednoczesnym dostosowaniu się do zmian klimatycznych. Przekłada się to też na preferencje konsumentów, i prowadzi do podejmowania przez nich bardziej przemyślanych wyborów zakupowych. Zdaniem 78% respondentów badania TheRoundup.org z 2023 r., zrównoważony rozwój ma kluczowe znaczenie dla podejmowanych decyzji o zakupie. 84% badanych stwierdziło, że złe praktyki środowiskowe zniechęciłyby ich do firmy, a 87% oczekuje od marek realizacji zrównoważonych praktyk.
Jak zauważają eksperci Hillebrand Gori, dla firm z branży beverage to sygnał, że odpowiedzialność środowiskowa może budować ich przewagę rynkową. Wobec tych wyzwań, coraz większe znaczenie dla niskoemisyjności branży winiarskiej będzie mieć kompleksowe podejście, które integruje zrównoważone praktyki w procesach uprawy winorośli i produkcji wina, a także pakowania i transportu.
- W realizacji celów kluczową rolę pełnią operatorzy logistyczni, którzy odpowiadają za zarządzanie łańcuchami dostaw – podkreśla Piotr Ulatowski, Commercial and Operations Manager, Hillebrand Gori Poland.
7 mld euro w neutralne rozwiązania logistyczne
Organizując dostawy na całym świecie, branża beverage, w tym eksporterzy wina, piwa i napojów spirytusowych, w dużej mierze wykorzystuje transport morski. Globalny przemysł żeglugowy, który odpowiada za transport ok. 90% towarów na świecie i generuje ok. 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG), przez lata opierał się na paliwach konwencjonalnych. Teraz sytuację zmieniają regulacje wprowadzane m.in. przez IMO i Europejski System Handlu Emisjami (EU ETS).
Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, są dwa sposoby na redukcję emisji CO2. Pierwszym z nich jest optymalizacja łańcucha dostaw w celu spalania mniejszej ilości paliwa, co oznacza konieczność wyboru bardziej zrównoważonego środka transportu i/lub wybór alternatywnych tras. Drugi sposób opiera się na wykorzystaniu zrównoważonych paliw, czyli tzw. spalania czystego, co pozwala osiągnąć cele dekarbonizacji na większą skalę i w wymaganym tempie. Zwracają też uwagę na wzrost znaczenia insettingu, czyli inwestycji operatorów logistycznych w zrównoważony rozwój w obrębie własnych operacji i łańcucha dostaw. Na przykład DHL, firma macierzysta Hillebrand Gori, w ciągu najbliższych 6 lat zainwestuje 7 mld euro w neutralne rozwiązania logistyczne. Dzięki takim inwestycjom firmy będą mogły m.in. rozwijać narzędzia, zapewniające większą przejrzystość emisji CO2, takie jak platforma cyfrowa HillebrandGori.com, z kalkulatorem emisji CO2. Inwestycje będą też ułatwiać przejście z paliw kopalnych na zrównoważone paliwo, wykorzystane w transporcie przesyłek lotniczych i morskich.
Rosnące znaczenie transportu intermodalnego w Europie
Inną drogą dekarbonizacji i redukcji emisji gazów cieplarnianych jest wzrost wykorzystania transportu intermodalnego. Długodystansowe przewozy wina, piwa i napojów spirytusowych realizowane są za pomocą różnych gałęzi i środków transportu, głównie drogowego i kolejowego. Jak zwracają uwagę eksperci Hillebrand Gori, w przypadku branży beverage ważny jest wybór odpowiedniego kontenera. Do transportu wina i innych napojów, które mogą się zepsuć pod wpływem zmian temperatury lub wilgotności powietrza, używa się nie tylko kontenerów standardowych, ale także chłodniczych i izolowanych. Terminale intermodalne, pełniące funkcję centrum przeładunkowego dla przesyłek, zmniejszają ryzyko uszkodzeń i strat oraz minimalizują częstotliwość przeładunków, pomagając zachować jakość napojów
- Rozwiązania transportu intermodalnego dobierane dla klienta na podstawie konkretnego zapotrzebowania z jego strony. Zespół Hillebrand Gori jest w stanie przedstawić kompleksowe i szyte na miarę rozwiązanie transportu intermodalnego w całej Europie, uwzględniające również kalkulacje dotyczącą emisji spalin – mówi Piotr Ulatowski.
Zaletą, i tym co będzie sprzyjać rozwojowi tego typu rozwiązań, jest elastyczne łączenie różnych gałęzi transportowych – drogowej, kolejowej i morskiej, co pozwala na redukcję emisji spalin, a w niektórych przypadkach także optymalizację kosztów transportu.
Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie
Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.