Historycznie rekordowy rok na 25-lecie Santander Leasing
Attention Marketing
Al. Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podał ZPL w całym 2023 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 102 mld zł (+16 proc. r/r). Na tym tle rewelacyjnie wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o historycznie rekordowej wartości ponad 7,9 mld zł (+16,8 proc. r/r), odnotowując dwucyfrowe wzrosty w finansowaniu kluczowych segmentów rynku.
- ponad 4,7 mld zł wyniosły inwestycje realizowane przez Spółkę w segmencie pojazdów, w tym ponad 51 proc. r/r wzrost w finansowaniu pojazdów lekkich oraz prawie 42 proc. r/r w pojazdach ciężarowych do 3,5t.
- ponad 3 mld zł to poziom inwestycji Santander Leasing w segmencie maszyny i urządzeń.
− W tym roku mija 25 lat odkąd poprzez leasing pomagamy naszym klientom rozwijać biznes. Blisko 8 mld zł sfinansowanych przez nas inwestycji to ogromne linie technologiczne i floty samochodów dla dużych przedsiębiorstw, ale oczywiście także tysiące samochodów, maszyn i urządzeń dla małych i średnich przedsiębiorców. Dlatego cieszymy się, że ubiegły tak dobry rok dla branży leasingowej był także rekordowy dla naszej firmy. I to pomimo spowolnienia wzrostu gospodarczego i obaw, które mieliśmy w związku z sytuacją gospodarczą i międzynarodową na początku ubiegłego roku - wskazuje Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing. - Wierzymy, że rok 2024 będzie lepszym rokiem dla polskiej gospodarki, a przewidywany wzrost gospodarczy przełoży się na optymizm przedsiębiorców oraz skłonność do inwestowania. Jestem przekonany, że nasza firma, tak jak w ostatnich 25 latach będzie jednym z liderów wzrostu rynku leasingowego. – dodaje.
Rekordowe wyniki w pojazdach
Według danych ZPL branża leasingowa w zeszłym roku sfinansowała pojazdy o wartości 73,5 mld (+23,5 proc. r/r), w tym osobowe (42,5 mld zł, +36,2 proc. r/r), dostawcze do 3,5 t. (7,6 mld zł, +26 proc. r/r) oraz pojazdy ciężarowe (22,6 mld zł, +5 proc. r/r). Santander Leasing na tle rynku wypadł bardzo dobrze rejestrując ponad rynkowy i historyczny wzrost inwestycji w całym segmencie pojazdów +32,2 proc. r/r przy wartości sfinansowanych inwestycji ponad 4,7 mld zł. Spółka, przy tych uwarunkowaniach rynkowych osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (+51,6 proc. r/r) przy wartości prawie 2,8 mld zł, ciężarowych (+25,5 proc. r/r) i wartości 827 mln zł, w tym pojazdów ciężarowych do 3,5t (+41,7 proc. r/r) i wartości finansowania na poziomie ponad 541 mln zł oraz pojazdów powyżej 3,5t (+3,2 proc. r/r)
o wartości 286 mln zł.
- W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić nasz bardzo dobry wynik jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów, które osiągnęło w całym 2023 r. dynamikę prawie 124 proc. r/r w przypadków aut hybrydowych,a w pojazdach elektrycznych ponad 29 proc. r/r. dając wartość ponad 200 mln zł – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing - Od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie zielonych inwestycji. Bardzo nam zależy
na wspieraniu transformacji w kierunku korzystania ze środków transportu nisko lub zeroemisyjnych. Prowadzimy w tym obszarze wiele projektów proekologicznych, jak np. program grantowy, w którym kilkanaście samorządów otrzyma od nas w tym roku ładowarki do samochodów elektrycznych – dodaje.
Maszyny i urządzenia wyhamowały fazę wzrostu
Jak wskazuje Związek Polskiego Leasingu w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował niestety ujemną dynamikę -0,1 proc. r/r i wartość ponad 25 mld zł. W przypadku Santander Leasing udało się zarejestrować minimalny wzrost (+0,1 proc. r/r) i wartości ponad 3 mld zł. W przypadku tego segmentu najważniejsze dodatnie przyrosty Spółka zarejestrowała w maszynach dla przemysłu spożywczego (+335 proc. r/r), stacjach ładowania pojazdów elektrycznych (+173 proc. r/r), sprzęcie budowlanym (+36,5 proc. r/r), sprzętu medycznego (+35 proc. r/r) czy też wózków widłowych (+29,3 proc. r/r).
- Zgodnie z tymi danymi zmieniła się struktura środków trwałych w kierunku odnotowanej dodatniej dynamiki finansowania pojazdów, kosztem maszyn i urządzeń, które jak wskazuje ZPL stanowiły w 2023 r. ok. 24 proc. transakcji leasingowych. Na słabsze wyniki w segmencie maszyn i urządzeń miał wpływ mniejszy popyt
na polskie wyroby przemysłowe oraz spadające nastroje i inwestycje w rolnictwie, gdzie dotąd mieliśmy do czynienia z dwucyfrowymi wzrostami. Nadal oczywiście segment agro stanowi dla nas, poza pojazdami, strategiczne znaczenie. Finansowanie udzielone rolnikom zamknęliśmy w zeszłym roku wartością ponad 1,1 mld zł – podkreśla Krzysztof Kowalewski. – Wierzymy, że te dysproporcje w kontekście struktury finansowania przedmiotów leasingu uda się w 2024 r. skorygować na korzyść maszyn i urządzeń. Powinny mieć na to wpływ zapowiedziane, chodź nadal ostrożne, prognozy w zakresie wzrostu polskiego PKB oraz oczekiwane przez polskie firmy zamówienia płynące z Europy - dodaje.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.