Historycznie rekordowy rok na 25-lecie Santander Leasing
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podał ZPL w całym 2023 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 102 mld zł (+16 proc. r/r). Na tym tle rewelacyjnie wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o historycznie rekordowej wartości ponad 7,9 mld zł (+16,8 proc. r/r), odnotowując dwucyfrowe wzrosty w finansowaniu kluczowych segmentów rynku.
- ponad 4,7 mld zł wyniosły inwestycje realizowane przez Spółkę w segmencie pojazdów, w tym ponad 51 proc. r/r wzrost w finansowaniu pojazdów lekkich oraz prawie 42 proc. r/r w pojazdach ciężarowych do 3,5t.
- ponad 3 mld zł to poziom inwestycji Santander Leasing w segmencie maszyny i urządzeń.
− W tym roku mija 25 lat odkąd poprzez leasing pomagamy naszym klientom rozwijać biznes. Blisko 8 mld zł sfinansowanych przez nas inwestycji to ogromne linie technologiczne i floty samochodów dla dużych przedsiębiorstw, ale oczywiście także tysiące samochodów, maszyn i urządzeń dla małych i średnich przedsiębiorców. Dlatego cieszymy się, że ubiegły tak dobry rok dla branży leasingowej był także rekordowy dla naszej firmy. I to pomimo spowolnienia wzrostu gospodarczego i obaw, które mieliśmy w związku z sytuacją gospodarczą i międzynarodową na początku ubiegłego roku - wskazuje Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing. - Wierzymy, że rok 2024 będzie lepszym rokiem dla polskiej gospodarki, a przewidywany wzrost gospodarczy przełoży się na optymizm przedsiębiorców oraz skłonność do inwestowania. Jestem przekonany, że nasza firma, tak jak w ostatnich 25 latach będzie jednym z liderów wzrostu rynku leasingowego. – dodaje.
Rekordowe wyniki w pojazdach
Według danych ZPL branża leasingowa w zeszłym roku sfinansowała pojazdy o wartości 73,5 mld (+23,5 proc. r/r), w tym osobowe (42,5 mld zł, +36,2 proc. r/r), dostawcze do 3,5 t. (7,6 mld zł, +26 proc. r/r) oraz pojazdy ciężarowe (22,6 mld zł, +5 proc. r/r). Santander Leasing na tle rynku wypadł bardzo dobrze rejestrując ponad rynkowy i historyczny wzrost inwestycji w całym segmencie pojazdów +32,2 proc. r/r przy wartości sfinansowanych inwestycji ponad 4,7 mld zł. Spółka, przy tych uwarunkowaniach rynkowych osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (+51,6 proc. r/r) przy wartości prawie 2,8 mld zł, ciężarowych (+25,5 proc. r/r) i wartości 827 mln zł, w tym pojazdów ciężarowych do 3,5t (+41,7 proc. r/r) i wartości finansowania na poziomie ponad 541 mln zł oraz pojazdów powyżej 3,5t (+3,2 proc. r/r)
o wartości 286 mln zł.
- W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić nasz bardzo dobry wynik jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów, które osiągnęło w całym 2023 r. dynamikę prawie 124 proc. r/r w przypadków aut hybrydowych,a w pojazdach elektrycznych ponad 29 proc. r/r. dając wartość ponad 200 mln zł – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing - Od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie zielonych inwestycji. Bardzo nam zależy
na wspieraniu transformacji w kierunku korzystania ze środków transportu nisko lub zeroemisyjnych. Prowadzimy w tym obszarze wiele projektów proekologicznych, jak np. program grantowy, w którym kilkanaście samorządów otrzyma od nas w tym roku ładowarki do samochodów elektrycznych – dodaje.
Maszyny i urządzenia wyhamowały fazę wzrostu
Jak wskazuje Związek Polskiego Leasingu w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował niestety ujemną dynamikę -0,1 proc. r/r i wartość ponad 25 mld zł. W przypadku Santander Leasing udało się zarejestrować minimalny wzrost (+0,1 proc. r/r) i wartości ponad 3 mld zł. W przypadku tego segmentu najważniejsze dodatnie przyrosty Spółka zarejestrowała w maszynach dla przemysłu spożywczego (+335 proc. r/r), stacjach ładowania pojazdów elektrycznych (+173 proc. r/r), sprzęcie budowlanym (+36,5 proc. r/r), sprzętu medycznego (+35 proc. r/r) czy też wózków widłowych (+29,3 proc. r/r).
- Zgodnie z tymi danymi zmieniła się struktura środków trwałych w kierunku odnotowanej dodatniej dynamiki finansowania pojazdów, kosztem maszyn i urządzeń, które jak wskazuje ZPL stanowiły w 2023 r. ok. 24 proc. transakcji leasingowych. Na słabsze wyniki w segmencie maszyn i urządzeń miał wpływ mniejszy popyt
na polskie wyroby przemysłowe oraz spadające nastroje i inwestycje w rolnictwie, gdzie dotąd mieliśmy do czynienia z dwucyfrowymi wzrostami. Nadal oczywiście segment agro stanowi dla nas, poza pojazdami, strategiczne znaczenie. Finansowanie udzielone rolnikom zamknęliśmy w zeszłym roku wartością ponad 1,1 mld zł – podkreśla Krzysztof Kowalewski. – Wierzymy, że te dysproporcje w kontekście struktury finansowania przedmiotów leasingu uda się w 2024 r. skorygować na korzyść maszyn i urządzeń. Powinny mieć na to wpływ zapowiedziane, chodź nadal ostrożne, prognozy w zakresie wzrostu polskiego PKB oraz oczekiwane przez polskie firmy zamówienia płynące z Europy - dodaje.

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.