Historycznie rekordowy rok na 25-lecie Santander Leasing
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podał ZPL w całym 2023 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 102 mld zł (+16 proc. r/r). Na tym tle rewelacyjnie wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o historycznie rekordowej wartości ponad 7,9 mld zł (+16,8 proc. r/r), odnotowując dwucyfrowe wzrosty w finansowaniu kluczowych segmentów rynku.
- ponad 4,7 mld zł wyniosły inwestycje realizowane przez Spółkę w segmencie pojazdów, w tym ponad 51 proc. r/r wzrost w finansowaniu pojazdów lekkich oraz prawie 42 proc. r/r w pojazdach ciężarowych do 3,5t.
- ponad 3 mld zł to poziom inwestycji Santander Leasing w segmencie maszyny i urządzeń.
− W tym roku mija 25 lat odkąd poprzez leasing pomagamy naszym klientom rozwijać biznes. Blisko 8 mld zł sfinansowanych przez nas inwestycji to ogromne linie technologiczne i floty samochodów dla dużych przedsiębiorstw, ale oczywiście także tysiące samochodów, maszyn i urządzeń dla małych i średnich przedsiębiorców. Dlatego cieszymy się, że ubiegły tak dobry rok dla branży leasingowej był także rekordowy dla naszej firmy. I to pomimo spowolnienia wzrostu gospodarczego i obaw, które mieliśmy w związku z sytuacją gospodarczą i międzynarodową na początku ubiegłego roku - wskazuje Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing. - Wierzymy, że rok 2024 będzie lepszym rokiem dla polskiej gospodarki, a przewidywany wzrost gospodarczy przełoży się na optymizm przedsiębiorców oraz skłonność do inwestowania. Jestem przekonany, że nasza firma, tak jak w ostatnich 25 latach będzie jednym z liderów wzrostu rynku leasingowego. – dodaje.
Rekordowe wyniki w pojazdach
Według danych ZPL branża leasingowa w zeszłym roku sfinansowała pojazdy o wartości 73,5 mld (+23,5 proc. r/r), w tym osobowe (42,5 mld zł, +36,2 proc. r/r), dostawcze do 3,5 t. (7,6 mld zł, +26 proc. r/r) oraz pojazdy ciężarowe (22,6 mld zł, +5 proc. r/r). Santander Leasing na tle rynku wypadł bardzo dobrze rejestrując ponad rynkowy i historyczny wzrost inwestycji w całym segmencie pojazdów +32,2 proc. r/r przy wartości sfinansowanych inwestycji ponad 4,7 mld zł. Spółka, przy tych uwarunkowaniach rynkowych osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (+51,6 proc. r/r) przy wartości prawie 2,8 mld zł, ciężarowych (+25,5 proc. r/r) i wartości 827 mln zł, w tym pojazdów ciężarowych do 3,5t (+41,7 proc. r/r) i wartości finansowania na poziomie ponad 541 mln zł oraz pojazdów powyżej 3,5t (+3,2 proc. r/r)
o wartości 286 mln zł.
- W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić nasz bardzo dobry wynik jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów, które osiągnęło w całym 2023 r. dynamikę prawie 124 proc. r/r w przypadków aut hybrydowych,a w pojazdach elektrycznych ponad 29 proc. r/r. dając wartość ponad 200 mln zł – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing - Od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie zielonych inwestycji. Bardzo nam zależy
na wspieraniu transformacji w kierunku korzystania ze środków transportu nisko lub zeroemisyjnych. Prowadzimy w tym obszarze wiele projektów proekologicznych, jak np. program grantowy, w którym kilkanaście samorządów otrzyma od nas w tym roku ładowarki do samochodów elektrycznych – dodaje.
Maszyny i urządzenia wyhamowały fazę wzrostu
Jak wskazuje Związek Polskiego Leasingu w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował niestety ujemną dynamikę -0,1 proc. r/r i wartość ponad 25 mld zł. W przypadku Santander Leasing udało się zarejestrować minimalny wzrost (+0,1 proc. r/r) i wartości ponad 3 mld zł. W przypadku tego segmentu najważniejsze dodatnie przyrosty Spółka zarejestrowała w maszynach dla przemysłu spożywczego (+335 proc. r/r), stacjach ładowania pojazdów elektrycznych (+173 proc. r/r), sprzęcie budowlanym (+36,5 proc. r/r), sprzętu medycznego (+35 proc. r/r) czy też wózków widłowych (+29,3 proc. r/r).
- Zgodnie z tymi danymi zmieniła się struktura środków trwałych w kierunku odnotowanej dodatniej dynamiki finansowania pojazdów, kosztem maszyn i urządzeń, które jak wskazuje ZPL stanowiły w 2023 r. ok. 24 proc. transakcji leasingowych. Na słabsze wyniki w segmencie maszyn i urządzeń miał wpływ mniejszy popyt
na polskie wyroby przemysłowe oraz spadające nastroje i inwestycje w rolnictwie, gdzie dotąd mieliśmy do czynienia z dwucyfrowymi wzrostami. Nadal oczywiście segment agro stanowi dla nas, poza pojazdami, strategiczne znaczenie. Finansowanie udzielone rolnikom zamknęliśmy w zeszłym roku wartością ponad 1,1 mld zł – podkreśla Krzysztof Kowalewski. – Wierzymy, że te dysproporcje w kontekście struktury finansowania przedmiotów leasingu uda się w 2024 r. skorygować na korzyść maszyn i urządzeń. Powinny mieć na to wpływ zapowiedziane, chodź nadal ostrożne, prognozy w zakresie wzrostu polskiego PKB oraz oczekiwane przez polskie firmy zamówienia płynące z Europy - dodaje.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.