IKEA w Polsce na dobrej drodze ku neutralności klimatycznej
Podsumowanie działań podjętych w ramach strategii People & Planet Positive IKEA w Polsce w roku finansowym 2020
W roku finansowym 2020[1] IKEA na całym świecie kontynuowała realizację długoterminowej strategii zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive”, co przedstawiono w dwóch raportach opublikowanych w ubiegłym tygodniu przez Grupę Ingka i Grupę Inter IKEA. IKEA w Polsce, zgodnie ze wspomnianą strategią, koncentrowała się na działaniach przybliżających ją do celu, jakim jest stanie się biznesem w pełni cyrkularnym, neutralnym klimatycznie, jeszcze bardziej włączającym i dbającym o równe i sprawiedliwe traktowanie. Jednym z kluczowych obszarów działania IKEA w Polsce w 2020 roku było także wspieranie lokalnych społeczności, które ucierpiały w wyniku pandemii.
"Produkcja energii z wiatru, recykling i odzysk energii z prawie 95% odpadów powstających w naszych sklepach, wycofanie z oferty wyposażenia domu plastikowych produktów jednorazowego użytku, liczne kampanie inspiracyjne i praktyczne porady dotyczące zrównoważonej konsumpcji czy wspieranie lokalnych społeczności w walce z pandemią COVID-19. To tylko niektóre z naszych działań zrealizowanych w Polsce w roku finansowym 2020, które przybliżyły nas do realizacji długoterminowego celu strategicznego, jakim jest przekształcenie firmy w biznes cyrkularny i przyjazny dla klimatu - mówi Karin Sköld, Prezeska IKEA Retail Polska i Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju. – Wkraczając w rok 2021, Rok Zrównoważonego Rozwoju w IKEA, jeszcze bardziej koncentrujemy nasze wysiłki na oferowaniu przystępnych cenowo produktów i rozwiązań lepszych dla ludzi i planety, inspirując i umożliwiając wielu ludziom w Polsce prowadzenie zdrowego i ekologicznego trybu życia na co dzień - dodaje Karin Sköld.
Biznes przyjazny dla ludzi i planety
W roku finansowym 2020, w ramach strategii „People & Planet Positive”, podjęto szereg działań, troszcząc się o lepsze życie ludzi i środowisko, począwszy od produkcji energii odnawialnej, przez inicjatywy na rzecz ograniczania odpadów, po wspieranie organizacji zajmujących się edukacją ekologiczną najmłodszych. Inwestycje w odnawialne źródła energii, w tym farmy wiatrowe w Polsce, to jeden ze strategicznych elementów realizacji globalnej strategii zrównoważonego rozwoju. Od 2016 roku sześć farm wiatrowych IKEA w Polsce generuje więcej energii niż firma zużywa we wszystkich sklepach IKEA, centrach dystrybucyjnych, centrach handlowych i biurach w Polsce.
W roku finansowym 2020 firma kontynuowała działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności energetycznej własnych budynków i działalności, co bezpośrednio przyczynia się do spowolnienia zmian klimatu.
Inwestowanie w energię odnawialną to także zwiększanie jej dostępności i przystępności dla wielu osób. Polska była jednym z pierwszych krajów, w których IKEA wprowadziła ofertę „Energia słoneczna dla domu” - kompleksową usługę sprzedaży i montażu paneli fotowoltaicznych. W ciągu 3 lat Polska stała się jednym z wiodących rynków IKEA pod względem liczby instalacji. Wraz z partnerem z branży solarnej IKEA oferuje kompleksowe rozwiązania, które pozwalają produkować energię ze słońca i przynoszą realne oszczędności w polskich budżetach domowych.
W roku finansowym 2020 drewno wykorzystywane przez IKEA na całym świecie w 98% pochodziło z bardziej zrównoważonych źródeł (drewno z certyfikatem FSC lub pochodzące z recyklingu). Gwarancja pochodzenia drewna z lasów odpowiedzialnie zarządzanych daje pewność, że firma nie przyczynia się do wylesiania. Drewno z Polski, wykorzystywane przez IKEA pochodzi jedynie z takich właśnie źródeł.
IKEA bez plastikowych artykułów jednorazowego użytku
Do 2030 roku wszystkie produkty IKEA będą wytwarzane wyłącznie z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. W dniu 1 stycznia 2020 roku, znacznie przed terminem wyznaczonym przez Unię Europejską, IKEA zaprzestała sprzedaży jednorazowych produktów wyposażenia domu wykonanych z plastiku, takich jak torebki na lód i żywność, worki na śmieci czy słomki do napojów. Pierwszym sklepem w Polsce, który przyłączył się do inicjatywy jeszcze w 2019 roku, był sklep IKEA w warszawskim centrum handlowym Blue City, a za nim kolejne sklepy IKEA w całym kraju.
Wegańska oferta IKEA FOOD – zmniejszanie śladu węglowego
Kierując się wizją tworzenia lepszego życia dla wielu ludzi, IKEA chce inspirować do wprowadzania bardziej zrównoważonych nawyków żywieniowych i stylu życia, który ma pozytywny wpływ na klimat. W sierpniu 2020 roku do oferty roślinnych dań i przekąsek IKEA wprowadziła kolejną już wegańską alternatywę słynnych klopsików IKEA – klopsiki roślinne. Ta wersja ma jedynie 4% śladu węglowego klopsików mięsnych. Klopsy IKEA zdobyły I miejsce w plebiscycie „RoślinnieJemy”, inicjatywie wspierającej gastronomię, producentów żywności i wszystkie instytucje oraz firmy wyróżniające się wegańską ofertą na miarę zmieniających się potrzeb konsumentów.
Dobry klimat zaczyna się w domu – inspirowanie do życia lepszego dla planety
Jak co roku, również w roku finansowym 2020 IKEA prowadziła i włączała się w wiele działań, które mają na celu inspirowanie ludzi do bardziej przyjaznego klimatowi i zasobom planety stylu życia. Gdański sklep IKEA jeszcze w 2019 roku przyłączył się do inicjatywy realizowanej przez miasto – „Gdańsk bez plastiku”. Z kolei w lutym 2020 roku IKEA została partnerem Miasta Stołecznego Warszawy w kampanii "Rady na Odpady". Podczas Black Friday 2019 IKEA wystartowała z inicjatywą „Na Dłużej”, podpowiadając, jak dzięki prostym czynnościom dbać o meble i domowe akcesoria, aby służyły nam jak najdłużej, a wykorzystała do tego kolekcję sztuki stworzoną specjalnie na tę okazję przez polską artystkę Ewelinę Sośniak.
W czerwcu 2020 roku marka otworzyła w Szczecinie IKEA Dom Jutra - miejsce nie tylko pełne zieleni i produktów bardziej przyjaznych dla planety, ale przede wszystkim przestrzeń inspiracji i wymiany pomysłów z mieszkańcami miasta na to, jak sprawić, by dom stał się prawdziwie zrównoważonym miejscem do życia.
W roku finansowym 2020 roku przeprowadzono również trzecią edycję konkursu grantowego IKEA „Zabawa to poważna sprawa”, skierowaną do organizacji społecznych, które zajmują się edukacją ekologiczną najmłodszych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym.
IKEA dba o równość w środowisku pracy
IKEA dba również o to, by być organizacją włączającą działającą z pełnym poszanowaniem różnorodności (ang. Diversity & Inclusion). Globalnym celem IKEA jest dążenie do równowagi praw i obowiązków poprzez oferowanie pracownikom równych szans i wspieranie ich w rozwoju zawodowym bez względu na płeć czy inne różnice. IKEA Retail, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, 1 stycznia 2020 wprowadziła dodatkowy miesiąc w pełni płatnego urlopu ojcowskiego.
Wsparcie dla społeczności w czasie pandemii
Rok 2020 był pełen wyzwań. Pandemia COVID-19 wymagała podjęcia nadzwyczajnych środków, by chronić zdrowie i wspierać współpracowników, partnerów biznesowych i społeczności w całym łańcuchu wartości IKEA.
- W ramach akcji #PomagamyRazem wraz z naszymi partnerami wsparliśmy m.in. Obiekty Infrastruktury Krytycznej, Gminne Centra Kwarantanny, osoby w kryzysie bezdomności oraz samotnych rodziców - mówi Karin Sköld. - Przyłączyliśmy się także do ogólnopolskiej inicjatywy #WzywamyPosiłki, w ramach której pracownicy IKEA Food przygotowali 40 000 posiłków do szpitali, pogotowia ratunkowego i laboratoriów. Ponadto, IKEA wyposażyła w meble i akcesoria 37 stacjonarnych oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży w 34 szpitalach na terenie całego kraju. Łączna wartość naszego wsparcia w tym projekcie wyniosła 1,6 mln zł – dodaje Karin Sköld.
Pandemia okazała się szczególnie trudnym doświadczeniem dla najmłodszych. Dlatego Grupa Ingka, pragnąc uczestniczyć w łagodzeniu skutków COVID-19, zaangażowała się w pomoc Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. W ramach szeroko zakrojonych działań pomocowych pod hasłem #PomagamyRazem, centra handlowe należące do Ingka Centres, a także IKEA Retail oraz polski oddział Ikano Banku wsparły działania Fundacji na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej wobec dzieci.
- W tym roku planujemy kontynuować programy zaangażowania społecznego, by wywierać prawdziwie pozytywny wpływ na życie wrażliwych grup w lokalnych społecznościach - podsumowuje Karin Sköld.
Roczne Podsumowanie i Raport Zrównoważonego Rozwoju Ingka Group FY20 dostępne pod adresem: https://www.ingka.com/this-is-ingka-group/annual-report/
Raport Zrównoważonego Rozwoju IKEA FY20 jest dostępny tutaj:
https://newsroom.inter.ikea.com/publications/ikea-sustainability-report-fy20--forestry-goal-and-circular-assessment-of-the-product-range-achieved/s/d1af3c56-e99e-4449-aa64-24cc3ac223a3
[1] wrzesień 2019 – sierpień 2020

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
Trwają przygotowania do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Zgodnie z harmonogramem przedstawianym przez rząd fizyczna budowa ma ruszyć w 2028 roku, a początek eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 rok. Również Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do realizacji zadań związanych z dozorem nad budową, rozruchem i eksploatacją nowej jednostki. Kluczowe są kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną obiektu.
Ochrona środowiska
K. Wyszkowski: Porozumienie paryskie to duże osiągnięcie. Odwrót USA tego nie zmieni

Z danych Climate Action Tracker wynika, że do końca lutego br. tylko 18 państw sygnatariuszy porozumienia paryskiego zaktualizowało swoje plany realizacji celów klimatycznych do 2035 roku. Chociaż walka z rosnącymi emisjami CO2 nie postępuje w takim tempie, jakie jest wymagane, to samo porozumienie klimatyczne z Paryża należy uznać za osiągnięcie, które przyniesie efekty. Zdaniem Kamila Wyszkowskiego z UN GCNP nie powinno tego zmienić nawet wycofanie się z niego Stanów Zjednoczonych.
Ochrona środowiska
Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł

Niemal 200 mln zł trafi na realizację innowacyjnych projektów dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. NCBR i Orlen w ramach konkursu NEON III chcą znaleźć partnerów wśród instytucji naukowych i technologicznych do działania w trzech obszarach: dekarbonizacji, cyfryzacji i gospodarki obiegu zamkniętego. Nabór wniosków potrwa do 30 czerwca br.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.