Inflacja i drożyzna. Czy firmy zrezygnują z wyjazdów integracyjnych?
Drożyzna i wysoka inflacja powodują, że wiele firm na polskim rynku coraz ostrożniej podchodzi do wydatków. Czy przedsiębiorstwa zrezygnują z benefitów dla pracowników, by ciąć koszty? Najnowsze badania wskazują, że pracodawcy nadal będą w nich inwestować i oferować im szkolenia. Do grup, które najczęściej biorą udział w edukacji, zalicza się nowych pracowników, a także tych, którzy zmienili stanowiska na wyższe[1]. Pracodawcy dostrzegają wartość wynikającą ze szkolenia pracowników – to zwrot z inwestycji. Czy zatem firmy zrezygnują z wyjazdów integracyjnych, by ciąć koszty? Zdaniem ekspertów – nie. Podczas eventów firmowych odbywają się szkolenia i zajęcia team buildingowe, a te – czyniąc zespół bardziej zgranym, a przez to skuteczniejszym w osiąganiu celów biznesowych – umacniają pozycję przedsiębiorstwa na rynku.
Zgodnie z przewidywaniami ekonomistów, szczyt inflacji ma nastąpić pod koniec bieżącego roku bądź na początku 2023 r. Rosnące ceny artykułów i usług, a także koszty związane z ogrzewaniem czy energią elektryczną zmuszają część przedsiębiorstw do redukcji kosztów w wybranych obszarach. W tym celu np. inwestują w zieloną energię, by stać się choć częściowo niezależnymi od podwyżek cen. Ale czy na obecnej sytuacji ucierpią pracownicy?
Pracodawcy nadal będą inwestować w kapitał ludzki
Z raportów Manpower wynika, że w Polsce brakuje pracowników fizycznych, menedżerów projektów oraz przedstawicieli handlowych. Poszukiwani są elektrycy, hydraulicy, spawacze czy murarze. Nie tylko w naszym kraju brakuje pracowników. Podobne problemy zgłaszają przedsiębiorcy z Rumunii i na Tajwanie (62%), w Peru (56%), Japonii (55%), Australii (49%), na Kostaryce (48%). Zdaniem Sebastiana Kopieja z agencji PR Commplace, mając świadomość trudnej sytuacji na rynku, polscy przedsiębiorcy będą inwestować w pracowników.
– Zatrudnienie pracownika i utrzymanie go to proces, który wymaga wielu nakładów. Firmy rozumieją, jak istotną rolę odgrywa employer branding. Znacznie łatwiej jest utrzymać pracownika niż poszukiwać nowych talentów na rynku. Rekrutacja jest kosztowna. Obserwujemy trend w kierunku organizacji szkoleń dla zatrudnionych osób, a te zwykle odbywają się podczas wyjazdów integracyjnych. Ponadto eventy firmowe sprawiają, że pracownicy czują się częścią zespołu i zwiększa się ich motywacja do pracy – wyjaśnia ekspert.
W związku z brakiem wykwalifikowanych pracowników firmy jeszcze bardziej postawią na dbanie o obecny zespół. Część z nich tworzy własne akademie szkoleniowe, by regularnie podnosić umiejętności załogi, a tym samym rozwijać biznes.
Eventy poprawiają retencję pracowników
Aż 58 proc. osób jest zdania, że organizacja szkoleń poprawia retencję pracowników, czyli zdolność do zatrzymania ich w organizacji. Zaś 59 proc. badanych uważa, że szkolenia są odpowiedzią na zmieniające się potrzeby organizacji.
– Szkolenie, podczas którego pracownicy mogą rozwijać umiejętności miękkie i twarde, daje korzyści zarówno zatrudnionym, jak i pracodawcom. W trakcie wyjazdów integracyjnych możliwe jest odkrycie nowych talentów, a także budowanie wewnętrznego portfolio najlepszych ekspertów. Na trudne czasy potrzebna jest silna i zintegrowana załoga – dodaje Sebastian Kopiej z Commplace.
Inwestowanie w szkolenia i wyjazdy integracyjne umożliwi firmom zaoszczędzenie środków finansowych w dłuższej perspektywie. Co więcej, aż 94 proc. przedsiębiorstw oferuje swoim pracownikom szkolenia oparte na rozwoju umiejętności. Dane wyraźnie wskazują, że firmy – pomimo trudnej sytuacji gospodarczej – nadal chcą inwestować w kadrę.
[1] https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/organizational-and-employee-development/pages/report-employers-most-likely-to-train-new-employees-.aspx

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.