Komunikaty PR

Inflacja rośnie

2022-10-14  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Vision Group
Vision Group

Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl
Do pobrania Inflacja ( 0.14 MB )

Inflacja – takiego wzrostu cen w Polsce nie było od 25 lat!

 

Jak wynika z najnowszych danych GUS, we wrześniu odnotowano inflację na poziomie 17,2% rok do roku, co oznacza utrzymanie trendu wzrostowego. Tak wysokiego wzrostu cen nie obserwowaliśmy od 1997 r. Analitycy londyńskiej firmy Unibet postanowili przyjrzeć się ryzyku dalszego wzrostu inflacji w Polsce.

                                                                                                         

Kryzys energetyczny, kolejna eskalacja napięć geopolitycznych w Europie Wschodniej, a także złagodzenie kursu polityki monetarnej NBP, te czynniki zwiastują dalszy wzrost inflacji w Polsce. Utrzymanie trendu wzrostowego odczytywane jest przez rynki, co przyczynia się do osłabienia złotego. Według ekspertów dla zmiany trendów niezbędne byłoby odwrócenie kierunku wielu elementów polityki pieniężnej – począwszy od kontynuacji zdecydowanych działań NBP, przez ograniczenie wydatków budżetowych, po znalezienie efektywnego finansowo kierunku importu dla ekstremalnie drogich surowców energetycznych. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że ryzyko przekroczenia przez inflację poziomu 20% r/r w I kwartale 2023 roku wynosi 65%.

 

Nadzieja na poprawę sytuacji w 2023 roku?

Wśród ekspertów ekonomicznych brakuje konsensusu co do przyszłorocznych prognoz, jednak wiele wskazuje na to, że potencjalnym progiem odwrócenia trendu może być II kwartał przyszłego roku. Przetrwanie zimy i reakcja gospodarki na dotychczasowe podwyżki stóp procentowych powinny spowolnić przyrost inflacji, a w pozytywnym scenariuszu doprowadzić do jej spadku. Prognozy te oparte są jednak o założenie braku dalszej, nieprzewidzianej eskalacji kryzysu geopolitycznego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz wiosennej stabilizacji na rynku surowców energetycznych – przy spadku popytu po zakończeniu sezonu grzewczego. Obecna sytuacja wskazuje jednak, że zewnętrzne czynniki wpływające na krajową gospodarkę będą sprzyjać wzrostowi inflacji. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, iż szanse na to, że w II kwartale 2023 roku nastąpi spadek inflacji wynoszą zaledwie 32%.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Vision Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.