Granaria uruchamia najnowszą kładkę na Wyspę Spichrzów
Zdjecia: https://1drv.ms/u/s!Ak6vnk2kpo84iPodxgpGpExB7oX0iw?e=8oXutf
I etap prac nad zabudową najbardziej reprezentacyjnej części Gdańska – Wyspy Spichrzów, został oficjalnie zakończony 3. września o godz. 14.00. W tym dniu nastąpiło uroczyste otwarcie najnowszej kładki pieszej nad Motławą, która pierwszych spacerowiczów przyjęła 1. sierpnia 2020 r.
Kładkę na Wyspę Spichrzów wybudowała spółka Granaria zagospodarowująca północny cypel Wyspy Spichrzów w ramach Partnerstwa Publiczno – Prywatnego z Gminą Gdańsk. Konstrukcja pierwszej w Gdańsku obrotowej kładki ma 57 m długości i 4,5 m szerokości. Za jej projekt odpowiedzialne jest Studio Bednarski z Londynu, którego koncepcja zwyciężyła w międzynarodowym konkursie przeprowadzonym przez Miasto Gdańsk i konsorcjum firm Immobel Poland i Multibud Wojciech Ciurzyński, inwestorów północnego cypla Wyspy Spichrzów. Projekt budowlany kładki przygotowała firma Europrojekt z Gdańska.
Początek projektu Granaria sięga 31 marca 2015, kiedy podpisano umowę partnerstwa publiczno-prywatnego między konsorcjum firm IMMOBEL i MULTIBUD oraz miastem Gdańsk. Porozumienie zakończyło trudny okres oczekiwań, przymiarek i rozczarowań, wynikających z fiaska kolejnych koncepcji zabudowy najbardziej prestiżowej części Wyspy Spichrzów w Gdańsku. Inwestycja realizowana na powierzchni 18 300 m kw. zakłada powstanie budynków mieszkalnych i handlowo-usługowych, m.in. hotelu i apartamentów o łącznej pow. użytkowej ok. 60 000 m kw. oraz podziemnego parkingu na ok. 700 miejsc. Inwestycja obejmuje budowę obiektów celu publicznego: pieszej kładki nad Motławą, modernizacji Mostu Stągiewnego, przebudowę mariny i unowocześnienie infrastruktury drogowo-spacerowej Wyspy.
W ramach pierwszego etapu inwestycji, realizowanego pomiędzy ul. Pożarniczą, a Północnym Cyplem Wyspy powstał zespół budynków hotelowych o powierzchni ponad 14 tys. m.kw. oraz budynek usługowo-mieszkalny o powierzchni ponad 9 tys. m kw. Część usługowa obejmuje 30 lokali oraz 129 lokali typu aparthotel i apartamentów mieszkalnych. Wybudowano również 139 miejsc parkingowych na dwóch kondygnacjach podziemnych.
Hotel na północnym cyplu został oddany do użytku w czerwcu 2019 roku. Znajduje sie w nim ogólnie dostępny, bezpłatny taras widokowy, z którego roztacza się piękny widok na panoramę Głównego Miasta, w kierunku Muzeum II Wojny Światowej, Młodego Miasta i terenów za Motławą. Zakończenie całości pracy inwestycyjnych Granarii nastąpi w 2023 roku.
Pora na drugi etap
W II etapie najpierw powstanie wspólna część podziemna (na którą składać się będzie m.in. parking na 525 samochodów). Część naziemną będą stanowiły: drugi hotel (240 pokoi) oraz budynki biurowe i budynki mieszkalne (500 apartamentów). Partery zostaną przeznaczone na lokale usługowe, głównie restauracje i kawiarnie. Inwestor planuje również budowę całorocznego pasażu, który połączy ul. Stągiewną z ul. Pożarniczą ogólnodostępną zadaszoną przestrzenią. Nad nią znajdzie się zielony dziedziniec dla mieszkańców i gości hotelowych. Projekt powierzono warszawskiej pracowni Mąka i Sojka Architekci.
W tym roku zaczyna się również realizacja kolejnych projektów infrastrukturalnych: przebudowa Mostu Stągiewnego, który ma odzyskać funkcję zwodzoną (kosztem 6,6 mln zł) oraz budowa nowej części mariny żeglarskiej, położonej za Mostem Stągiewnym. Jej ralizacja niemal podwoi liczbę stanowisk dla jednostek pływających, dostępnych na Motławie.
Ostatnim etapem realizacji umowy będzie ułożenie nawierzchni wokół miejsca, przy którym będzie cumować obrotowa kładka dla pieszych. Realizacja tego zadania planowana jest po zakończeniu remontu Długiego Pobrzeża, co planowane jest na przełom 2022 i 2023 roku.
Nowatorstwo docenione międzynarodowo
Północny cypel Wyspy Spichrzów jest wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta. Dla inwestora stanowiło to wielkie wyzwanie. Współczesna architektura, realizowana w tym fragmencie zabudowy Wyspy Spichrzów, jest pełna nawiązań do historycznej zabudowy. To powrót do klasycznej konstrukcji przestrzeni miejskiej, w oparciu o lokalną historię, tradycję budowlaną, klimat, przemieszanie funkcji. Projekt zakładał zachowanie pozostałości historycznych spichlerzy, tworząc jednocześnie nową przestrzeń miejską. Znalezione w trakcie prac archeologicznych na wyspie artefakty zostały wkomponowane w fasady budynków, w ściany w przestrzeniach wspólnych. Indywidualne potrzeby nabywców lokali zostały więc splecione z atrakcyjną przestrzenią dla mieszkańców Gdańska i turystów.
Ta wysublimowana inwestycja została zauważona na arenie międzynarodowej. Projekt Granaria na Wyspie Spichrzów znalazł się w gronie 44 finalistów prestiżowego konkursu MIPIM Awards.
MIPIM (Le marche international des professionnels de l'immobilier) to od lat najbardziej znana na świecie impreza dla przedstawicieli branży nieruchomości. Podczas niej oceniane są obiekty biurowe, mieszkaniowe, handlowe, przemysłowe, sportowe, opieki zdrowotnej, logistyki i przemysłu. Jest to też miejsce spotkań wpływowych inwestorów rynku nieruchomości.
44 finalistów tegorocznego konkursu (po 4 w każdej z 11 kategorii) jury wybrało spośród 228 zgłoszonych inwestycji z 45 krajów.
Granaria znalazła się w gronie czterech ścisłych finalistów MIPIM w kategorii „Urban project" (projekt miejski). Rywalizuje z inwestycjami z Brukseli - Tivoli Green City, z Moskwy - przebudowa nabrzeży rzeki Moskwy - i La Cite Fertile na obrzeżach Paryża, gdzie stworzono przyjazne miejsce do spędzania czasu wolnego, wśród nowej uprawy roślin.
Konkurs zwyczajowo rozstrzygany był podczas targów nieruchomości w marcu, w Cannes. Ze względu na pandemię spotkanie w Cannes odwołano, a uroczyste rozstrzygnięcie przeniesiono na 15 września do Paryża.

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.