Zmiany w transporcie publicznym – Bydgoszcz rozbudowuje zajezdnię tramwajową
Budowa nowoczesnych budynków służb eksploatacyjnych, poprawa infrastruktury technicznej obejmująca m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy – to tylko część prac modernizacyjnych, w ramach realizowanej przez Tormel, inwestycji w bydgoskiej zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej. Projekt wyceniony na ponad 96 mln zł ma odpowiadać wyzwaniom związanym z rozwojem transportu publicznego. Na jakim etapie są prace?
Ważny element infrastruktury komunikacyjnej w Bydgoszczy
Zbudowana w latach 1956-1959 zajezdnia tramwajowa przy ul. Toruńskiej to jeden z najważniejszych elementów infrastruktury komunikacyjnej w Bydgoszczy. Kompleks składający się z licznych budynków i torów odstawczych zajmuje powierzchnię około 7 hektarów. Zajezdnia początkowo mieściła 100 jednostek taborowych – obecnie może parkować na niej 85 pojazdów o długości ok. 32 metrów. Przez lata zajezdnia przy Toruńskiej była jedyną czynną zajezdnią tramwajową w mieście.
Obecnie zajezdnia przy ul. Toruńskiej jest jednym z najstarszych tego typu obiektów w Bydgoszczy. Nie tylko pełni funkcję operacyjną, ale także stanowi ważny element dziedzictwa bydgoskiej komunikacji miejskiej. Rozbudowa zajezdni to kolejny rozdział w jej historii, który ma na celu dostosowanie infrastruktury do potrzeb współczesnych mieszkańców i wymogów nowoczesnego transportu publicznego – wyjaśnia Justyna Piątek, rzeczniczka prasowa firmy Tormel, wykonawcy inwestycji w Bydgoszczy.
Nowe oblicze bydgoskiej zajezdni – co się zmieni?
Odnowiona zajezdnia przy ul. Toruńskiej ma być w pełni dostosowana do nowoczesnych tramwajów z PESY. Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, a także sieci trakcyjnej i torowisk. Na ich miejscu powstaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej. Co więcej, projekt zakłada reprofilację obręczy tramwajowych i budowę myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym.
Inwestycja obejmuje także modernizację szeroko rozumianej infrastruktury technicznej związanej z funkcjonowaniem zajezdni. Powstaną nowy układ torowo-sieciowy i drogowy, parkingi, nowe instalacje elektryczne, teletechniczne, trakcyjne i wodno-kanalizacyjne. Projekt uwzględnia też monitoring i oświetlenie terenu.
Na jakim etapie są prace?
Umowę na przebudowę zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej podpisano na początku lutego 2024 roku. Roboty ruszyły już kilka dni później. Co ważne, inwestycja nie wstrzymała normalnego funkcjonowania obiektu. Aby nie sparaliżować ruchu tramwajowego, prace modernizacyjne podzielono na kilka etapów.
W pierwszej kolejności wykonywane są prace ziemne. Obecnie rozbudowywane są rozjazdy tramwajowe po wschodniej stronie zajezdni. Standardowy dojazd do torów odstawczych jest czasowo zablokowany. Nie przeszkadza to jednak w ich eksploatacji – tramwaje na tory odstawcze wjeżdżają tyłem.
Jednocześnie powstaje nowa portiernia z parkingiem i pomieszczeniami zasilania zajezdni, a także niewielki budynek dla służb eksploatacji tramwajów. Ponadto rozpoczęto już prace nad budynkiem do reprofilacji obręczy tramwajowych. W niedalekiej przyszłości ma ruszyć budowa myjni. Obecnie projekt jest gotowy w około 10%.
Nowoczesna zajezdnia na miarę potrzeb
Bydgoszcz intensywnie rozwija swoją infrastrukturę komunikacyjną. W ciągu ostatnich 10 lat miasto zakupiło aż 33 nowe tramwaje, które obecnie obsługują nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. W trakcie realizacji jest zamówienie na kolejnych 40 pojazdów. Zmodernizowana zajezdnia będzie w pełni dostosowana do nowoczesnych tramwajów – wyjaśnia rzeczniczka prasowa Tormel.
Rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej to ważny element transformacji bydgoskiej infrastruktury komunikacyjnej, który odpowiada na rosnące potrzeby przewozowe mieszkańców i przygotowuje miasto na przyszłe wyzwania związane z rozwojem transportu publicznego. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, większa pojemność oraz lepsze warunki pracy dla personelu mają zapewnić sprawną obsługę rosnącej liczby pasażerów i rozwijającej się sieci tramwajowej. Co więcej, modernizacja i budowa nowoczesnej infrastruktury technicznej ograniczy hałas komunikacyjny i drgania na trasach tramwajowych. Prace budowlane mają potrwać 26 miesięcy.

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.