Zmiany w transporcie publicznym – Bydgoszcz rozbudowuje zajezdnię tramwajową
Budowa nowoczesnych budynków służb eksploatacyjnych, poprawa infrastruktury technicznej obejmująca m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy – to tylko część prac modernizacyjnych, w ramach realizowanej przez Tormel, inwestycji w bydgoskiej zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej. Projekt wyceniony na ponad 96 mln zł ma odpowiadać wyzwaniom związanym z rozwojem transportu publicznego. Na jakim etapie są prace?
Ważny element infrastruktury komunikacyjnej w Bydgoszczy
Zbudowana w latach 1956-1959 zajezdnia tramwajowa przy ul. Toruńskiej to jeden z najważniejszych elementów infrastruktury komunikacyjnej w Bydgoszczy. Kompleks składający się z licznych budynków i torów odstawczych zajmuje powierzchnię około 7 hektarów. Zajezdnia początkowo mieściła 100 jednostek taborowych – obecnie może parkować na niej 85 pojazdów o długości ok. 32 metrów. Przez lata zajezdnia przy Toruńskiej była jedyną czynną zajezdnią tramwajową w mieście.
Obecnie zajezdnia przy ul. Toruńskiej jest jednym z najstarszych tego typu obiektów w Bydgoszczy. Nie tylko pełni funkcję operacyjną, ale także stanowi ważny element dziedzictwa bydgoskiej komunikacji miejskiej. Rozbudowa zajezdni to kolejny rozdział w jej historii, który ma na celu dostosowanie infrastruktury do potrzeb współczesnych mieszkańców i wymogów nowoczesnego transportu publicznego – wyjaśnia Justyna Piątek, rzeczniczka prasowa firmy Tormel, wykonawcy inwestycji w Bydgoszczy.
Nowe oblicze bydgoskiej zajezdni – co się zmieni?
Odnowiona zajezdnia przy ul. Toruńskiej ma być w pełni dostosowana do nowoczesnych tramwajów z PESY. Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, a także sieci trakcyjnej i torowisk. Na ich miejscu powstaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej. Co więcej, projekt zakłada reprofilację obręczy tramwajowych i budowę myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym.
Inwestycja obejmuje także modernizację szeroko rozumianej infrastruktury technicznej związanej z funkcjonowaniem zajezdni. Powstaną nowy układ torowo-sieciowy i drogowy, parkingi, nowe instalacje elektryczne, teletechniczne, trakcyjne i wodno-kanalizacyjne. Projekt uwzględnia też monitoring i oświetlenie terenu.
Na jakim etapie są prace?
Umowę na przebudowę zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej podpisano na początku lutego 2024 roku. Roboty ruszyły już kilka dni później. Co ważne, inwestycja nie wstrzymała normalnego funkcjonowania obiektu. Aby nie sparaliżować ruchu tramwajowego, prace modernizacyjne podzielono na kilka etapów.
W pierwszej kolejności wykonywane są prace ziemne. Obecnie rozbudowywane są rozjazdy tramwajowe po wschodniej stronie zajezdni. Standardowy dojazd do torów odstawczych jest czasowo zablokowany. Nie przeszkadza to jednak w ich eksploatacji – tramwaje na tory odstawcze wjeżdżają tyłem.
Jednocześnie powstaje nowa portiernia z parkingiem i pomieszczeniami zasilania zajezdni, a także niewielki budynek dla służb eksploatacji tramwajów. Ponadto rozpoczęto już prace nad budynkiem do reprofilacji obręczy tramwajowych. W niedalekiej przyszłości ma ruszyć budowa myjni. Obecnie projekt jest gotowy w około 10%.
Nowoczesna zajezdnia na miarę potrzeb
Bydgoszcz intensywnie rozwija swoją infrastrukturę komunikacyjną. W ciągu ostatnich 10 lat miasto zakupiło aż 33 nowe tramwaje, które obecnie obsługują nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. W trakcie realizacji jest zamówienie na kolejnych 40 pojazdów. Zmodernizowana zajezdnia będzie w pełni dostosowana do nowoczesnych tramwajów – wyjaśnia rzeczniczka prasowa Tormel.
Rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej to ważny element transformacji bydgoskiej infrastruktury komunikacyjnej, który odpowiada na rosnące potrzeby przewozowe mieszkańców i przygotowuje miasto na przyszłe wyzwania związane z rozwojem transportu publicznego. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, większa pojemność oraz lepsze warunki pracy dla personelu mają zapewnić sprawną obsługę rosnącej liczby pasażerów i rozwijającej się sieci tramwajowej. Co więcej, modernizacja i budowa nowoczesnej infrastruktury technicznej ograniczy hałas komunikacyjny i drgania na trasach tramwajowych. Prace budowlane mają potrwać 26 miesięcy.
Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!
Modernizacje w branży wod-kan
Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.