Inwestowanie w nieruchomości - czy lokalizacja jest ważniejsza niż cena?
W 2018 r. grupa ING przeprowadziła badania na temat tego, jak Polacy kupują mieszkania i domy. Wynika z nich, że jesteśmy jedyną nacją spośród przebadanych państw, dla której wybór określonej lokalizacji mieszkania jest ważniejszy od jego ceny. Więcej niż 40% Polaków, zanim rozpocznie przeglądanie ofert, najpierw zawęża obszar poszukiwań do konkretnej dzielnicy. Co ta wiedza oznacza dla flipperów? Jak ją wykorzystać inwestując w nieruchomości? Sprawdźmy.
Nieruchomości to przede wszystkim lokalizacja. To ona jest prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem determinującym przystępność, dostępność i popyt na mieszkania. Bardziej pożądana lokalizacja nieruchomości prawie zawsze skutkuje wyższymi cenami w porównaniu z podobnymi lokalami położonymi na mniej atrakcyjnych terenach.
Lokalizacja nieruchomości a zysk z inwestycji
Lokalizacja jest głównym czynnikiem decydującym o tym, czy dana nieruchomość jest dobrą inwestycją, czy nie. Jednak samo to, że nieruchomość jest droga lub znajduje się w drogiej okolicy, nie oznacza, że będzie to opłacalna inwestycja. I odwrotnie, tańsze nieruchomości, w regionach o bardziej umiarkowanych cenach, niekoniecznie będą źródłem pewnych pieniędzy. Niemniej jednak dzielnica miasta może być doskonałą okazją do inwestycji, a inna jest miejscem, od którego należy się trzymać z daleka. Tak więc lokalizacja nieruchomości jest ważna, ale trzeba wiedzieć, pod jakim kątem ją wybierać.
Czy istnieje idealna lokalizacja nieruchomości?
Nie ma jednej prostej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Generalna zasada jest taka, że lokalizacja nieruchomości powinna być pożądana dla konkretnej osoby, którą chcesz przyciągnąć, a jednocześnie zapewnić Ci odpowiedni zysk. Szukasz dobrego miejsca na wynajem sezonowy? Wyszukuj nieruchomości, które znajdują się w pobliżu atrakcji, takich jak ośrodki narciarskie, jeziora lub plaże. Chcesz przyciągnąć najemców na wynajem przez cały rok? Celuj w lokalizacje, w których wynajem jest ogólnie bardziej przystępny dla ludzi niż kupowanie nieruchomości na własność. Zanim zagłębisz się w rynek, musisz zdecydować, jakim typem inwestora w nieruchomości chcesz być, i postępować zgodnie z założonym, końcowym celem.
Lokalizacja nieruchomości w kontekście modelu biznesowego
Zatem dla różnych osób idealna lokalizacja nieruchomości może wyglądać zupełnie inaczej, niż najlepsza lokalizacja inwestycji w Twoim mniemaniu. Ogólnie rzecz biorąc, każda lokalizacja musi spełniać dwa warunki. Musi być zarówno atrakcyjna dla klienta końcowego, jak i opłacalna dla Ciebie. Idealny biznes oferuje produkt lub usługę, której wszyscy chcą. Mamy wówczas do czynienia z dużym popytem. Dobry biznes oznacza równocześnie posiadanie takich produktów lub usług, które są trudne do zdobycia, których podaż jest ograniczona. Warren Buffett nazywa tę potężną kombinację „ochronną fosą” wokół Twoich działań biznesowych. Jeśli sam Buffett zwraca na to uwagę, czyż nie warto skorzystać z jego rady? Doskonała lokalizacja dla Twojej inwestycji tworzy potężną „gospodarczą fosę”. Dlaczego? Ponieważ nikt nie będzie mógł powielić tego, co masz. Będąc właścicielem nieruchomości w lokalizacji, którą kocha Twój klient końcowy, zyskujesz wielokrotnie. Możesz żądać najwyższych czynszów i cieszyć się najniższymi wskaźnikami pustostanów.
Lokalizacja nieruchomości – na co zwracać uwagę?
Paweł Kuczera z Horyzontu Inwestycji podpowiada: Jednym z aspektów, który warto zbadać, jest rynek pracy w danej lokalizacji. Wiąże się to ze zweryfikowaniem czy liczba miejsc pracy rośnie czy maleje. Sprawdzeniem, jak kształtuje się mediana wynagrodzenia pracowników oraz jacy pracownicy są poszukiwani – specjaliści czy może nisko opłacana siła robocza? Żadna lokalizacja nie jest idealna. Ale idealnie byłoby, gdyby nieruchomość znajdowała się w rejonie, w którym istnieją zróżnicowane źródła miejsc pracy, jest zapotrzebowanie na różnego rodzaju pracowników, mediana pensji jest rosnąca, a stopa bezrobocia niska.
Kolejną ważną kwestią jest skomunikowanie nieruchomości. Lokalizacja nieruchomości na obrzeżach miasta, dla kogoś, kto pracuje w centrum, nie będzie najszczęśliwszym rozwiązaniem. Rodziny z dziećmi z pewnością docenią bliskość parków i placów zabaw. Wszyscy natomiast chcą bezpiecznego miejsca do życia. W tym względzie Twoi najemcy nie różnią się od siebie ani trochę.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.