Komunikaty PR

77% pracowników ufa sztucznej inteligencji. Jest jednak jeden warunek!

2024-06-26  |  14:00
Biuro prasowe

Według najnowszych badań Salesforce współcześni pracownicy wierzą, że sztuczna inteligencja wykona prawie połowę ich zadań. Jednak zatrudnieni czują się najbardziej komfortowo wówczas, kiedy AI i ludzie pracują wspólnie. Efektem tej kooperacji jest większe zaufanie do AI w zakresie autonomicznego wykonywania zadań, które pozwalają oszczędzać czas, takich jak np. pisanie kodu, znajdywanie spostrzeżeń dotyczących danych i opracowywanie pisemnych komunikatów.

Pracownicy nie delegują jednak wszystkich swoich zadań do AI. Badania pokazują, że dzisiejsi członkowie zespołu wolą, aby zadania takie jak wdrażanie nowych pracowników, szkolenia i dbanie o bezpieczeństwo danych były nadzorowane przez ludzi. Prawdopodobnie nie potrwa to jednak długo. Dane sugerują również, że inwestowanie w wiedzę i edukację buduje zaufanie do autonomicznej sztucznej inteligencji w przyszłości.

Najciekawsze wnioski z badania

Pracownicy na całym świecie, zwłaszcza liderzy, wierzą w autonomiczną przyszłość i już teraz powierzają zadania sztucznej inteligencji.

Zatrudnieni (dane uśrednione) są przekonani, że AI wykona około 43% ich zadań, co wskazuje na zmianę wśród pracowników w kierunku przekazywania zadań sztucznej inteligencji. Co ciekawe, liderzy są większymi entuzjastami i uważają, że odsetek wykonywanych przez AI zadań sięgnie 51%. Szeregowi pracownicy typują natomiast 40%.

Badania pokazują, że aż 77% członków zespołów na całym świecie ostatecznie zaufa sztucznej inteligencji w zakresie autonomicznego działania. Liczba ta obejmuje:

  • 10% pracowników, którzy dziś już jej ufają,
  • 26% zatrudnionych, którzy zaufają AI w okresie krótszym niż trzy lata,
  • 41% pracowników, którzy zaufają sztucznej inteligencji w ciągu trzech lub więcej lat.

 

Podczas gdy pracownicy preferują współpracę pomiędzy AI a ludźmi, to jednak zaczynają ufać, że algorytm poradzi sobie z niektórymi zadaniami samodzielnie. Zadania, które powierzano autonomicznej sztucznej inteligencji, obejmowały:

  • 15% zaufało AI w kwestii autonomicznego pisania kodu,
  • 13% w zakresie samodzielnej analizy danych,
  • 12% ufa sztucznej inteligencji w zakresie opracowywania komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,
  • 12% ufa, że autonomiczne AI będzie pełnić funkcję ich osobistego asystenta.

 

Inne zadania, według respondentów, wymagają zaangażowania człowieka. Pracownicy są bardziej skłonni zaufać ludziom w następujących kwestiach:

  • 47% ufa, że ludzie sami będą uczestniczyć w działaniach integracyjnych,
  • 46% ufa ludziom w zakresie wdrażania i szkolenia pracowników,
  • 40% ufa ludziom w kwestii bezpieczeństwa danych.

 

Respondenci badania uważają, że zaangażowanie człowieka jest niezbędne do budowania zaufania do sztucznej inteligencji.

  • 63% pracowników na całym świecie twierdzi, że większe zaangażowanie człowieka zwiększyłoby ich zaufanie do sztucznej inteligencji,
  • obawy związane z AI mogą wynikać z braku jej zrozumienia. Aż 54% zatrudnionych twierdzi, że nie wie, w jaki sposób sztuczna inteligencja jest wdrażana lub zarządzana w ich miejscu pracy,
  • pracownicy, którzy mają wiedzę na temat tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja jest wdrażana i zarządzana w ich miejscu pracy, są 5x bardziej skłonni powiedzieć, że zaufają AI w zakresie autonomicznego działania w ciągu najbliższych dwóch lat niż ci, którzy nie posiadają takiej wiedzy.

 

Wyniki badania obrazują, że pojawia się kluczowa różnica w zakresie wiedzy na temat sztucznej inteligencji między płciami – mężczyźni są o 94% bardziej skłonni powiedzieć, że posiadają wiedzę na temat wdrażania i zarządzania sztuczną inteligencją w swoim miejscu pracy w porównaniu z kobietami.

Metodologia: Salesforce przeprowadził podwójnie anonimową ankietę we współpracy z YouGov od 20 marca do 3 kwietnia 2024 roku. Wzięło w nim udział prawie 6000 pełnoetatowych pracowników reprezentujących firmy różnej wielkości i z różnych sektorów w dziewięciu krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Australii, Francji, Niemczech, Indiach, Singapurze i Szwajcarii. Ankieta została przeprowadzona online.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Sony na ISE 2025 – zrównoważony rozwój i najnowsze technologie Biuro prasowe
2024-12-04 | 16:00

Sony na ISE 2025 – zrównoważony rozwój i najnowsze technologie

Sony na targach ISE w 2025 r. podkreśli jak ważny dla firmy jest zrównoważony rozwój i zaprezentuje rozwiązania dla branży retail, sektora korporacyjnego, edukacyjnego, oraz
IT i technologie Wyższa Szkoła Telewizji i Filmu (HFF) zamówiła Sony Crystal VERONA
2024-12-04 | 15:50

Wyższa Szkoła Telewizji i Filmu (HFF) zamówiła Sony Crystal VERONA

Pierwszy w Niemczech ekran Crystal LED VERONA do wirtualnych produkcji jest już w Monachium. CreatiF Center, centrum innowacji i transferu Wyższej Szkoły Telewizji i Filmu w Monachium (HFF),
IT i technologie Bruce Owen zostaje nowym prezesem regionu EMEA w Equinix
2024-12-04 | 11:10

Bruce Owen zostaje nowym prezesem regionu EMEA w Equinix

Equinix, globalna firma zajmująca się infrastrukturą cyfrową, mianowała Bruce'a Owena, eksperta z ponad czternastoletnim stażem w firmie, na stanowisko prezesa regionu EMEA obejmującego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.