Ailleron i MongoDB partnerami Śniadania Technologicznego FTB
Ailleron
Aleja Jana Pawła II 43b
31-864 Kraków
justyna.drogowska|ailleron.com| |justyna.drogowska|ailleron.com
511978931
ailleron.com
Z początkiem 2024 roku eksperci z Ailleron i partnerskiej firmy MongoDB spotkali się z liderami biznesu i przedstawicielami banków podczas Śniadania Technologicznego FTB, aby wymienić się doświadczeniami z wdrażania rozwiązań wykorzystujących potencjał generatywnej sztucznej inteligencji (ang. generative artificial intelligence, GenAI). Wydarzenie organizowane przez Forum Technologii Bankowych i Związek Banków Polskich w warszawskim Klubie Bankowca przyciągnęło rekordową liczbę uczestników zainteresowanych zastosowaniem AI, w tym GenAI w bankowości.
Spotkanie otworzył Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich, mówiąc o sytuacji finansowej i prognozach dla całego sektora. „Banki będą przeznaczały znaczące środki na rozwój różnego rodzaju technologii. (...) Banki mogłyby zrobić znacząco więcej dla klientów, tak żeby sprostać zapotrzebowaniom i ambicjom klientów indywidualnych, a także firm korporacyjnych” – przekonywał.
Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na sektor bankowy
Obecny na spotkaniu Piotr Piątosa, COO i wiceprezes Ailleron, podkreślał, że na podstawie licznych rozmów z przedstawicielami banków w Polsce i za granicą, zauważamy znaczące zróżnicowanie w poziomie wiedzy technologicznej oraz stopniu adaptacji nowoczesnych technologii. Część instytucji finansowych ogranicza się do wdrażania pilotowych rozwiązań. Niewielka liczba banków przoduje w wykorzystaniu narzędzi opartych na sztucznej inteligencji i generatywnej sztucznej inteligencji oraz posiada funkcjonujące komercyjne oprogramowanie tego typu.
W trakcie spotkania Michał Walerowski, Business Unit Director AI/ML & Data Solutions i Jakub Porzycki, Machine Learning Team Leader w Ailleron, omówili czynniki, które należy rozważyć przed rozpoczęciem projektu wdrożeniowego. Eksperci wymienili wysoką jakość danych i właściwy dobór technologii jako kluczowe czynniki determinujące powodzenie przedsięwzięcia. Podzielili się też obserwacjami dotyczącymi gotowości rynku do wdrażania narzędzi GenAI. Ponadto podczas wystąpienia przygotowanego we współpracy z firmą MongoDB, którą reprezentował Solutions Architect Kamil Wieczorek, wyjaśnili, dlaczego dane stanowią fundament każdego rozwiązania wykorzystującego możliwości AI i GenAI.
Jakub Porzycki wskazywał na potrzebę tworzenia wyspecjalizowanych narzędzi do przetwarzania danych bankowych, w tym konieczność stosowania dużych modeli językowych (ang. large language models, LLMs), które m.in. uczą się zależności statystycznych na podstawie dokumentów tekstowych. Biorąc pod uwagę, że znaczną część dokumentacji bankowej stanowią pliki PDF i dane tabelaryczne, takie jak tabele opłat i prowizji, istotna jest efektywna obsługa tych dokumentów przez wspomniane narzędzia.
GenAI jako czynnik zwiększający przewagę konkurencyjną
Michał Walerowski przytoczył statystyki, które wskazują, że 77% liderów w bankowości uważa, że GenAI poprawi produktywność, co przyczyni się do oszczędności kosztów i zwiększenia efektywności pracowników. Co więcej, 3/4 instytucji finansowych planuje zwiększyć wydatki na GenAI w ciągu 1-2 lat. Większość decydentów chce zwiększyć liczbę procesów, do których optymalizacji stosuje się GenAI, a 14% zamierza eksperymentować w tym obszarze. Dodatkowo 18% respondentów widzi w GenAI czynnik przewagi konkurencyjnej nad innymi rynkowymi graczami.
Osoby zainteresowane kontynuacją dyskusji podjętej podczas spotkania oraz zapoznaniem się z wnioskami z prezentacji zapraszamy do kontaktu pod adresem: www.ailleron.com
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.