Barometr cyberbezpieczeństwa: COVID-19 uaktywnił hakerów
W najnowszym badaniu KPMG wzięła udział setka małych, średnich i dużych polskich firm. Jedno z kluczowych pytań zadanych przedsiębiorcom dotyczyło wpływu COVID-19 na obszar bezpieczeństwa IT. Większość respondentów (58 proc.) twierdzi, że koronawirus spowodował wzrost ryzyka cyberataków. Niestety, zaledwie 23 proc. firm w związku z zaistniałą sytuacją zwiększyło budżety na cyberbezpieczeństwo. Co ciekawe, w 2020 roku aż 64 proc. polskich przedsiębiorstw padło ofiarą cyberataków. Powyższe liczby pokazują, iż rodzime organizacje wykazują wysoki optymizm w kwestii dojrzałości oceny wdrożonych zabezpieczeń. Z perspektywy doświadczeń́ KPMG z realizowanych audytów bezpieczeństwa, wydaje się, że tak wysoka samoocena, może po części wynikać z wciąż̇ niedostatecznej świadomości polskich firm w zakresie skali i złożoności dzisiejszych cyberzagrożeń. Do podobnych wniosków dochodzą dostawcy systemów bezpieczeństwa.
- W ostatnim roku mieliśmy do czynienia z prawdziwą ofensywą cyberprzestępców, którzy sięgali po coraz bardziej wyrafinowane techniki. Wprawdzie firmy wykazują większe aniżeli przed pandemią zainteresowanie systemami bezpieczeństwa, ale i tak jest ono nieadekwatne do istniejących zagrożeń. Inwestycje w rozwiązania do ochrony sieci i urządzeń końcowych pozwolą uniknąć lub ograniczyć do minimum straty będące następstwem ataków. Według RiskIQ działania hakerów narażają biznes na koszty rzędu 24,70 dolarów co minutę - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender.
Zdaniem przedsiębiorstw biorących udział w badaniu KPMG największe ryzyko stanowią dla nich wycieki danych za pośrednictwem złośliwego oprogramowania. Organizacje obawiają się też phishingu oraz wycieków danych w wyniku kradzieży, zgubienia nośników lub urządzeń mobilnych. Autorzy badania zwracają uwagę na fakt, iż nie tylko nadmierny optymizm przedsiębiorców stanowi barierę w budowaniu bezpieczeństwa IT. Innym palącym problem jest deficyt specjalistów na rynku pracy.
- Wszystko wskazuje na to, że prędzej czy później, część małych i średnich firm będzie musiała skorzystać z cyberbezpieczeństwa oferowanego w formie usługi. Dostawcy w tym modelu całkowicie przejmują na siebie obowiązki związane z całodobową ochroną sieci i urządzeń końcowych klienta - dodaje Mariusz Politowicz.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl
Consdata i Credit Agricole Bank Polska - Low-codowe Śniadanie Technologiczne
Toughbook wspiera żołnierzy na froncie, umożliwiając im komunikację
Czeski startup pomoże w ekspansji zagranicznej polskich firm i organizacji.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.