Branża rozrywkowa spodziewa się kłopotów. 39% klientów uważa, że przepłaca
Branża medialna i rozrywkowa nieustannie się zmienia. Rozwój streamingu, mediów społecznościowych i modeli subskrypcji w ciągu ostatniej dekady wywrócił branżę do góry nogami i zasadniczo zmienił oczekiwania klientów. Podczas gdy sytuacja makroekonomiczna jest niepewna, a konsumenci coraz częściej oceniają, co jest dla nich wartościowe i przydatne, branża znajduje się pod mocną presją — firmy będą musiały walczyć o każdą złotówkę.
Aby zapewnić wgląd w ten zmieniający się krajobraz, Salesforce przeprowadził ankietę wśród 350 decydentów z branży mediów i rozrywki. W ten sposób powstał nowy raport Media and Entertainment Industry Insights Report . Oto kluczowe ustalenia.
Branża koncentruje się na doświadczeniach klientów w mocno konkurencyjnym otoczeniu
Doświadczenie klienta ma kluczowe znaczenie dla każdej strategii biznesowej, a już 86% konsumentów twierdzi, że doświadczenie jest równie ważne jak jakość produktu. Usługi przesyłania strumieniowego, nadawcy, platformy gier, e-sport i wiele innych - doświadczenie klienta jest krytycznym wyróżnikiem branży mediów i rozrywki.
Profesjonaliści z branży medialnej i rozrywkowej ankietowani przez Salesforce wymieniają rosnącą konkurencję jako swoje największe wyzwanie - przewyższające czynniki, takie jak deprecjacja plików cookie stron trzecich, malejąca wartość subskrypcji i rosnące koszty wynikające z presji inflacyjnej. W związku z tym poprawa satysfakcji klienta (CSAT) jest najwyższym priorytetem w branży.
Przykład: niedawna ankieta konsumencka Salesforce wykazała, że podczas gdy 65% konsumentów subskrybuje co najmniej jedną usługę wideo, 39% z nich uważa, że nie jest ona warta swojej ceny. Zadowolenie z wartości było jeszcze niższe w przypadku subskrypcji audio, publikacji cyfrowych i gier.
W rezultacie firmy medialne i rozrywkowe odnotowują znaczne roczne wskaźniki rezygnacji klientów - średnio 17% - przy czym wyższe wartości odnotowują dostawcy usług transmisji strumieniowej oraz operatorzy telewizji kablowej/satelitarnej. W przypadku usług strumieniowania odsetek ten wynosi już 20%.
Dywersyfikacja strumienia przychodów
Oprócz zapewniania zróżnicowanych doświadczeń, które satysfakcjonują klientów, firmy medialne i rozrywkowe muszą zapewniać solidne wyniki finansowe. Reklama pozostaje wiodącym źródłem przychodów firm medialnych i rozrywkowych, zarówno pod względem udziału firm zbierających przychody z reklam, jak i średniego przychodu na użytkownika (ARPU). Perspektywy dotyczące wydatków na reklamę są jednak dalekie od pozytywnych – zaledwie 15% respondentów spodziewa się ich wzrostu w ciągu najbliższych 18 miesięcy.
Aż 39% decydentów z branży rozrywki i mediów spodziewa się spadków przychodów z reklam. 25% uważa, że pozostaną one na obecnym poziomie, a zaledwie 15% uważa, iż wzrosną. 21% respondentów nie umie przewidzieć w jakim kierunku pójdą zmiany.
Chcąc przeciwdziałać spadkowi wydatków na reklamę i wykorzystać nowe technologie, firmy medialne i rozrywkowe aktywnie dążą do dywersyfikacji swoich strategii biznesowych.
Przykładem tego trendu jest influencer marketing. 65% specjalistów z branży mediów i rozrywki twierdzi, że ich firmy współpracują z influencerami w celu promowania produktów i usług, przyciągania użytkowników do ich platform i nie tylko.
Firmy z branży medialnej i rozrywkowej poważnie rozważają także inwestycje w Web3 upatrując tutaj zdolność do zwiększania przychodów i oferowania zróżnicowanych doświadczeń. Wykorzystanie Web3 związane z programami lojalnościowymi, rzeczywistym zarządzaniem zasobami i monetyzacją treści są postrzegane jako najbardziej obiecujące dla branży.
Inicjatywy zwiększające wydajność stanowią podstawę inwestycji w automatyzację
Podczas gdy ogólne perspektywy makroekonomiczne pozostają wciąż niepewne, branża medialna już doświadcza spowolnienia, które prowadzi do ostrożności w wydatkach. Znajduje to odzwierciedlenie w perspektywach budżetowych — 64% respondentów spodziewa się wzrostu netto ogólnych budżetów operacyjnych w nadchodzących 18 miesiącach, jednak zwiększenie wydatków, takich jak budżety marketingowe i zatrudnienie, jest mniej prawdopodobne.
W obliczu konieczności robienia więcej za mniej w tym samym czasie, firmy medialne i rozrywkowe koncentrują się w dużej mierze na inicjatywach zwiększających wydajność. Ma to pomóc w zdobyciu odpowiedniej liczby klientów, o których firmy zaciekle walczą konkurencją.
Przepływ pracy i automatyzacja procesów to duża część tego równania, ale pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Przykładowo zaledwie 37% respondentów twierdzi, że dany proces w ich firmie jest całkowicie zautomatyzowany. Zadania takie jak przewidywanie rezygnacji klienta i tworzenie treści są całkowicie lub w większości wykonywane ręcznie.
„Nasycony rynek mediów, dający konsumentom nieskończone możliwości wyboru, w połączeniu z trudnymi warunkami ekonomicznymi, wymaga od firm medialnych i rozrywkowych wyróżnienia się przy jednoczesnym znalezieniu sposobów na obniżenie kosztów” — powiedział Christopher Dean, starszy wiceprezes i dyrektor generalny ds. komunikacji, mediów i rozrywki. w Salesforce. „Technologie takie jak automatyzacja, dane w czasie rzeczywistym i generatywna sztuczna inteligencja, które mogą zwiększać wydajność i poprawiać doświadczenia klientów, będą miały kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o zachowanie elastyczności i wyróżnianie się na zatłoczonym rynku”.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.