CHMURY JUŻ NIE STRASZNE, TYLKO EKSPERTÓW BRAK

Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Ponad połowa przedsiębiorstw w Polsce zamierza podnieść swoje kompetencje chmurowe. Większość, bo aż 67 proc. z nich, planuje pozyskać je od operatorów chmury (38 proc.) i firm konsultingowych (29 proc.). Tak wynika z badania „Kompetencje chmurowe firm w Polsce 2020”.
Aż 68 proc. średnich i 66 proc dużych przedsiębiorstw w Polsce chce podnieść kompetencje chmurowe za pośrednictwem firm zewnętrznych. Połowa firm (50 proc. średnich i 55 proc dużych) chce to zrobić za pomocą zorganizowanych szkoleń i programów certyfikacyjnych. W obu grupach najmniejszym zainteresowaniem w pozyskiwaniu wiedzy na temat chmury cieszą się literatura branżowa i studia podyplomowe.
Większość firm (63 proc.) planuje zwiększyć bezpieczeństwo rozwiązań chmurowych poprzez pozyskanie odpowiednich kompetencji od dostawców chmurowych (39 proc.) lub podmiotów i ekspertów zewnętrznych (24 proc.). Duże firmy częściej stawiają na podnoszenie umiejętności własnych pracowników oraz zatrudnianie wykwalifikowanych specjalistów ds. bezpieczeństwa (53 proc.). Natomiast średnie wolą przenieść ciężar zapewnienia bezpieczeństwa na dostawcę chmury lub ekspertów zewnętrznych (65 proc).
Z kolei poziom wykorzystania zaawansowanych modeli Cloud Computingu przez firmy w Polsce należy uznać za średni. Co druga firma korzysta lub planuje wkrótce je wykorzystać. Co piąta eksploruje chmurę hybrydową, zaś co dziesiąta podejście multicloud. Poziom adaptacji architektury cross-cloud, zakładającej rozdzielenie warstw aplikacji, danych czy bezpieczeństwa między wielu dostawców chmury, jest niewielki i wynosi raptem 6 procent. Takie są główne wnioski z trzeciej części badania „Kompetencje chmurowe firm w Polsce 2020”, zrealizowanego przez IDG na zlecenie Oktawave i 7bulls.
Źródła wiedzy o chmurze
Zorganizowane szkolenia i programy certyfikacyjne to najczęściej wykorzystywane źródła wiedzy do podnoszenia kompetencji chmurowych w firmach – na ten ruch decyduje się 67 proc. wszystkich firm. Z kolei 60 proc. woli zwrócić się po pomoc w tym zakresie do dostawcy lub operatora chmury.
Wśród innych wskazywanych źródeł wiedzy, wykorzystywanych do podnoszenia kompetencji chmurowych, ankietowani wymieniali jeszcze naukę własną z pomocą webinariów, podcastów i platform e-learningowych (51 proc.) oraz udział w konferencjach branżowych (47 proc.).
W przypadku dużych firm aż 82 proc. stawia na programy certyfikacyjne, natomiast 69 proc. zwróci się o taką pomoc do dostawcy rozwiązań chmurowych. W firmach średnich nie ma aż tak dużej rozbieżności w tym zakresie, bo na takie źródła wiedzy stawia odpowiednio 57 i 54 proc. respondentów.
– Badanie wykazało wysoki poziom zaufania do zewnętrznych dostawców i operatorów chmury. Aż 69 proc. dużych i 54 proc. średnich firm to właśnie od nich zamierza uzyskać pomoc w zakresie pozyskania brakujących kompetencji chmurowych. Duże przedsiębiorstwa bardziej zainteresowane są częstszym wykorzystaniem większej liczby źródeł wiedzy w celu podnoszenia kompetencji chmurowych, niż średnie – komentuje Maciej Kuźniar COO Oktawave.
Bezpieczeństwo w chmurze to obowiązek
Aż 95 proc. incydentów bezpieczeństwa w systemach chmurowych wynika z błędów ludzkich, najczęściej po stronie użytkowników. Aby im zapobiegać, ponad połowa firm zamierza inwestować w podnoszenie kompetencji obecnie zatrudnionych pracowników IT (55 proc.). Częstszym sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa danych i aplikacji w chmurze będzie próba pozyskania potrzebnych kompetencji z zewnątrz - od dostawcy chmury (39 proc.) lub podmiotów i ekspertów zewnętrznych (24 proc.) - zdecyduje się na to łącznie 63 proc. firm.
Średnie firmy (44 proc.) zauważalnie częściej niż duże zamierzają przenieść ciężar zapewnienia bezpieczeństwa na dostawcę chmury, oczekując pozyskania od niego potrzebnych kompetencji z tego zakresu. Takie podejście deklaruje jedna trzecia dużych firm (31 proc.).
Zaawansowane modele Cloud Computing
Patrząc na dane ogólnie, co druga firma (51 proc.) korzysta lub planuje w niedalekiej przyszłości wykorzystać któryś z zaawansowanych modeli Cloud Computingu. Tylko 18 proc. badanych organizacji zamierza wykorzystać podejście hybrid cloud w swojej infrastrukturze informatycznej, zaś 10 proc. przedsiębiorstw skłania się ku rozwiązaniom typu multicloud.
Obecnie tylko 23 proc. dużych przedsiębiorstw dysponuje wdrożoną architekturą hybrid cloud, zaś 13 proc. korzysta z podejścia multicloud. W grupie średnich firm odsetek ten wynosi niewiele mniej, odpowiednio 20 i 11 procent. Jednak to duże firmy (14 proc.) znacznie częściej myślą o wykorzystaniu środowisk wielochmurowych w swoich organizacjach, niż mniejsze (7 proc.).
– W obecnej sytuacji stosowanie rozwiązań chmurowych jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firm. Firmy w Polsce zdają sobie sprawę z wagi technologii chmurowej. Ponad połowa z nich rozważa wdrożenie zaawansowanych modeli cloud computingu. Z tego powodu coraz częściej decydują się one na zwiększenie lub pozyskanie odpowiednich kompetencji w tym zakresie – podsumowuje Michał Paschalis - Jakubowicz.
– Również obserwujemy taki trend na rynku i z tego powodu kładziemy bardzo duży nacisk na automatyzację operacji chmurowych. Usługi chmurowe rozwijają się bardzo szybko, dlatego właściwe wykorzystanie narzędzi jest jedyną możliwością nadążenia za takim rozwojem. Jest to szczególnie istotne w przypadku korzystania z modelu multicloud, który jest kluczowy dla dużych przedsiębiorstw – komentuje Katarzyna Materka, szefowa Działu Rozwiązań Cloud Computing, 7bulls.
Trzecią część bezpłatnego raportu z komentarzami ekspertów można pobrać pod poniższym linkiem - https://oktawave.com/pl/blog/raport-pozyskiwanie-kompetencji-chmurowych/rejestracja?utm_medium=referral&utm_source=website&utm_campaign=2020-report-part-3&utm_content=press-release

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.