Komunikaty PR

CHMURY JUŻ NIE STRASZNE, TYLKO EKSPERTÓW BRAK

2020-10-12  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt
Biuro prasowe
Attention Marketing

ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Ponad połowa przedsiębiorstw w Polsce zamierza podnieść swoje kompetencje chmurowe. Większość, bo aż 67 proc. z nich, planuje pozyskać je od operatorów chmury (38 proc.) i firm konsultingowych (29 proc.). Tak wynika z badania „Kompetencje chmurowe firm w Polsce 2020”.

Aż 68 proc. średnich i 66 proc dużych przedsiębiorstw w Polsce chce podnieść kompetencje chmurowe za pośrednictwem firm zewnętrznych. Połowa firm (50 proc. średnich i 55 proc dużych) chce to zrobić za pomocą zorganizowanych szkoleń i programów certyfikacyjnych. W obu grupach najmniejszym zainteresowaniem w pozyskiwaniu wiedzy na temat chmury cieszą się literatura branżowa i studia podyplomowe.  

Większość firm (63 proc.) planuje zwiększyć bezpieczeństwo rozwiązań chmurowych poprzez pozyskanie odpowiednich kompetencji od dostawców chmurowych (39 proc.) lub podmiotów i ekspertów zewnętrznych (24 proc.). Duże firmy częściej stawiają na podnoszenie umiejętności własnych pracowników oraz zatrudnianie wykwalifikowanych specjalistów ds. bezpieczeństwa (53 proc.). Natomiast średnie wolą przenieść ciężar zapewnienia bezpieczeństwa na dostawcę chmury lub ekspertów zewnętrznych (65 proc).

Z kolei poziom wykorzystania zaawansowanych modeli Cloud Computingu przez firmy w Polsce należy uznać za średni. Co druga firma korzysta lub planuje wkrótce je wykorzystać. Co piąta eksploruje chmurę hybrydową, zaś co dziesiąta podejście multicloud. Poziom adaptacji architektury cross-cloud, zakładającej rozdzielenie warstw aplikacji, danych czy bezpieczeństwa między wielu dostawców chmury, jest niewielki i wynosi raptem 6 procent. Takie są główne wnioski z trzeciej części badania „Kompetencje chmurowe firm w Polsce 2020”, zrealizowanego przez IDG na zlecenie Oktawave i 7bulls.

 

Źródła wiedzy o chmurze

Zorganizowane szkolenia i programy certyfikacyjne to najczęściej wykorzystywane źródła wiedzy do podnoszenia kompetencji chmurowych w firmach – na ten ruch decyduje się 67 proc. wszystkich firm. Z kolei 60 proc. woli zwrócić się po pomoc w tym zakresie do dostawcy lub operatora chmury

Wśród innych wskazywanych źródeł wiedzy, wykorzystywanych do podnoszenia kompetencji chmurowych, ankietowani wymieniali jeszcze naukę własną z pomocą webinariów, podcastów i platform e-learningowych (51 proc.) oraz udział w konferencjach branżowych (47 proc.).

W przypadku dużych firm aż 82 proc. stawia na programy certyfikacyjne, natomiast 69 proc. zwróci się o taką pomoc do dostawcy rozwiązań chmurowych. W firmach średnich nie ma aż tak dużej rozbieżności w tym zakresie, bo na takie źródła wiedzy stawia odpowiednio 57 i 54 proc. respondentów.

– Badanie wykazało wysoki poziom zaufania do zewnętrznych dostawców i operatorów chmury. Aż 69 proc. dużych i  54 proc. średnich firm to właśnie od nich zamierza uzyskać pomoc w zakresie pozyskania brakujących kompetencji chmurowych. Duże przedsiębiorstwa bardziej zainteresowane są częstszym wykorzystaniem większej liczby źródeł wiedzy w celu podnoszenia kompetencji chmurowych, niż średnie komentuje Maciej Kuźniar COO Oktawave.

 

Bezpieczeństwo w chmurze to obowiązek

Aż 95 proc. incydentów bezpieczeństwa w systemach chmurowych wynika z błędów ludzkich, najczęściej po stronie użytkowników. Aby im zapobiegać, ponad połowa firm zamierza inwestować w podnoszenie kompetencji obecnie zatrudnionych pracowników IT (55 proc.). Częstszym sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa danych i aplikacji w chmurze będzie próba pozyskania potrzebnych kompetencji z zewnątrz - od dostawcy chmury (39 proc.) lub podmiotów i ekspertów zewnętrznych (24 proc.) - zdecyduje się na to łącznie 63 proc. firm.

Średnie firmy (44 proc.) zauważalnie częściej niż duże zamierzają przenieść ciężar zapewnienia bezpieczeństwa na dostawcę chmury, oczekując pozyskania od niego potrzebnych kompetencji z tego zakresu. Takie podejście deklaruje jedna trzecia dużych firm (31 proc.).

 

Zaawansowane modele Cloud Computing

Patrząc na dane ogólnie,  co druga firma (51 proc.) korzysta lub planuje w niedalekiej przyszłości wykorzystać któryś z zaawansowanych modeli Cloud Computingu. Tylko 18 proc. badanych organizacji zamierza wykorzystać podejście hybrid cloud w swojej infrastrukturze informatycznej, zaś 10 proc. przedsiębiorstw skłania się ku rozwiązaniom typu multicloud.

Obecnie tylko 23 proc. dużych przedsiębiorstw dysponuje wdrożoną architekturą hybrid cloud, zaś 13 proc. korzysta z podejścia multicloud. W grupie średnich firm odsetek ten wynosi niewiele mniej, odpowiednio 20 i 11 procent. Jednak to duże firmy (14 proc.) znacznie częściej myślą o wykorzystaniu środowisk wielochmurowych w swoich organizacjach, niż mniejsze (7 proc.).


– W obecnej sytuacji stosowanie rozwiązań chmurowych jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firm. Firmy w Polsce zdają sobie sprawę z wagi technologii chmurowej. Ponad połowa z nich rozważa wdrożenie zaawansowanych modeli cloud computingu. Z tego powodu coraz częściej decydują się one na zwiększenie lub pozyskanie odpowiednich kompetencji w tym zakresie – podsumowuje Michał Paschalis - Jakubowicz.

– Również obserwujemy taki trend na rynku i z tego powodu kładziemy bardzo duży nacisk na automatyzację operacji chmurowych. Usługi chmurowe rozwijają się bardzo szybko, dlatego właściwe wykorzystanie narzędzi jest jedyną możliwością nadążenia za takim rozwojem. Jest to szczególnie istotne w przypadku korzystania z modelu multicloud, który jest kluczowy dla dużych przedsiębiorstw – komentuje Katarzyna Materka, szefowa Działu Rozwiązań Cloud Computing, 7bulls.

Trzecią część bezpłatnego raportu z komentarzami ekspertów można pobrać pod poniższym linkiem - https://oktawave.com/pl/blog/raport-pozyskiwanie-kompetencji-chmurowych/rejestracja?utm_medium=referral&utm_source=website&utm_campaign=2020-report-part-3&utm_content=press-release

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Attention Marketing
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.