Co pracownicy sądzą o służbowych smartfonach? Badania firmy Motorola
23 maja 2024 r.: W warunkach pracy hybrydowej, pracownicy nie ograniczają się do służbowego komputera i sięgają po inne urządzenia, a to często zaciera granicę pomiędzy sferą zawodową a osobistą. Z badań wykonanych na zlecenie firmy Motorola wynika, że służbowe smartfony towarzyszące firmowym komputerom, pomagają bardziej skupić się na pracy.
Przeprowadzone wśród ponad 4000 pracowników[1] badania wykazały, że istnieją nierówności w wykorzystaniu smartfonów służbowych przez firmy i instytucje na całym świecie.
Wnioski z badania numer 1: globalne badanie firmy Motorola dotyczące bezpieczeństwa i produktywności pracowników
Z pierwszego badania wynika, że tylko 26% ankietowanych pracowników używa służbowych smartfonów. Oznacza to, że praktycznie ¾ osób w grupie fokusowej przy wykonywaniu zadań służbowych korzystało ze swoich prywatnych telefonów. Może to stwarzać różne problemy zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Jednym z nich jest zagrożenie bezpieczeństwa danych, ale także ograniczenie produktywności – często związane z trudnością w osiągnięciu odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym.
Co istotne, nie brakuje wcale pracowników zainteresowanych korzystaniem ze służbowych smartfonów – o ile mieliby taką możliwość. Z badania firmy Motorola wynika, że aż 54% respondentów korzystających z prywatnego smartfona, bardzo chętnie korzystałaby z urządzenia służbowego o ile mieliby taką możliwość (a więc otrzymaliby urządzenie od pracodawcy). Wrażenia osób, które użytkują służbowe smartfony są przeważająco pozytywne. Zdaniem 85% respondentów zapewniają one lepsze poczucie równowagi pomiędzy życiem osobistym a pracą. Wskazują oni również (63%), że korzystanie ze służbowego urządzenia wpływa na większą efektywność w wykonywaniu zadań i usprawnia komunikację ze współpracownikami (57%).
- Pracownicy coraz częściej poszukują sposobów na zwiększenie komfortu pracy. Korzystanie z prywatnego smartfona w pracy może wiązać się z wyzwaniami dla pracowników, takimi jak pogorszenie produktywności, zwiększenie zagrożeń i zacieranie granicy między pracą a życiem osobistym - mówi Sudhir Chadaga, Head of B2B w firmie Motorola - Choć obserwujemy coraz większe zainteresowanie służbowymi smartfonami wśród pracowników, większość przebadanych firm jeszcze nie zdecydowała się ich w nie wyposażyć, w związku z czym pracownicy muszą często realizować zadania i komunikować się przy użyciu prywatnego telefonu.
Wnioski z badania numer 2: globalne badanie decydentów IT
Z drugiego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Motorola wynika, że służbowe smartfony przynoszą korzyści nie tylko pracownikom. Kadra kierownicza uświadamia sobie zalety przydzielania smartfonów służbowych oraz ryzyko związane z tym, że pracownicy do zadań służbowych wykorzystują swoje prywatne urządzenia.
„Globalne badanie decydentów IT” wykazało, że 100% osób na kierowniczych stanowiskach IT w dużych firmach, które oferują pracownikom służbowe smartfony, ocenia takie rozwiązanie jako korzystne. Z drugiej strony aż 61% ankietowanych obawia się zagrożeń związanych z używaniem prywatnych smartfonów do celów służbowych.
- Korzystanie w celach służbowych z prywatnych urządzeń wiąże się z licznymi zagrożeniami, a największe z nich to podwyższona podatność na wykradanie danych oraz większy potencjał rozpraszania uwagi pracowników - podkreśla Sudhir Chadaga - Wprowadzenie służbowych smartfonów jako standardu w firmach, umożliwia utrzymanie odpowiednich środków bezpieczeństwa, a jednocześnie promowanie produktywności i lepszej równowagi między życiem zawodowym a osobistym.
Podsumowanie badań
Ze względu na rolę technologii w świecie pracy hybrydowej, przydzielanie nie tylko komputerów, ale także służbowych smartfonów może być korzystne zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Badania przeprowadzone przez firmę Motorola wskazują, że korzyści z używania służbowych smartfonów są znaczne i stale rosną, zapewniając lepszą równowagę między życiem zawodowym oraz osobistym, lepsze bezpieczeństwo, a także większą produktywność.
Rozwiązania Motorola for Business oferują firmom oraz instytucjom najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii cyfrowych, bezpieczeństwa danych oraz zarządzania urządzeniami mobilnymi, a także gotowe do zastosowań służbowych smartfony z rodzin moto g, motorola edge i razr oraz ThinkPhone by Motorola.
Dodatkowe informacje:
- Motorola for Business: www.motorola.com/business
Informacje o ankietach
Globalnym badaniem Motoroli dotyczącym bezpieczeństwa i produktywności pracowników objęto 4000 pracowników firm różnej wielkości (zatrudniających od 1 do ponad 500 osób) z całego świata w celu poznania opinii na temat dedykowanych smartfonów służbowych. Badanie przeprowadziła firma Censuswide w październiku i listopadzie 2023 r.
Globalnym badaniem decydentów IT Motoroli objęto 318 dyrektorów ds. informatyki i technologii z firm z całego świata zatrudniających 500 lub więcej osób w celu poznania opinii na temat dedykowanych smartfonów służbowych. Badanie przeprowadziła firma Censuswide w październiku i listopadzie 2023 r.
[1] Globalnym badaniem Motoroli dotyczącym bezpieczeństwa i produktywności pracowników objęto 4000 pracowników firm różnej wielkości (zatrudniających od 1 do ponad 500 osób) z całego świata w celu poznania opinii na temat dedykowanych smartfonów służbowych. Badanie przeprowadziła firma Censuswide w październiku i listopadzie 2023 r. Globalnym badaniem decydentów IT Motoroli objęto 318 dyrektorów ds. informatyki i technologii z firm z całego świata zatrudniających 500 lub więcej osób w celu poznania opinii na temat dedykowanych smartfonów służbowych. Badanie przeprowadziła firma Censuswide w październiku i listopadzie 2023 r.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.