Co pracownicy sądzą o służbowych smartfonach? Badania firmy Motorola
23 maja 2024 r.: W warunkach pracy hybrydowej, pracownicy nie ograniczają się do służbowego komputera i sięgają po inne urządzenia, a to często zaciera granicę pomiędzy sferą zawodową a osobistą. Z badań wykonanych na zlecenie firmy Motorola wynika, że służbowe smartfony towarzyszące firmowym komputerom, pomagają bardziej skupić się na pracy.
Przeprowadzone wśród ponad 4000 pracowników[1] badania wykazały, że istnieją nierówności w wykorzystaniu smartfonów służbowych przez firmy i instytucje na całym świecie.
Wnioski z badania numer 1: globalne badanie firmy Motorola dotyczące bezpieczeństwa i produktywności pracowników
Z pierwszego badania wynika, że tylko 26% ankietowanych pracowników używa służbowych smartfonów. Oznacza to, że praktycznie ¾ osób w grupie fokusowej przy wykonywaniu zadań służbowych korzystało ze swoich prywatnych telefonów. Może to stwarzać różne problemy zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Jednym z nich jest zagrożenie bezpieczeństwa danych, ale także ograniczenie produktywności – często związane z trudnością w osiągnięciu odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym.
Co istotne, nie brakuje wcale pracowników zainteresowanych korzystaniem ze służbowych smartfonów – o ile mieliby taką możliwość. Z badania firmy Motorola wynika, że aż 54% respondentów korzystających z prywatnego smartfona, bardzo chętnie korzystałaby z urządzenia służbowego o ile mieliby taką możliwość (a więc otrzymaliby urządzenie od pracodawcy). Wrażenia osób, które użytkują służbowe smartfony są przeważająco pozytywne. Zdaniem 85% respondentów zapewniają one lepsze poczucie równowagi pomiędzy życiem osobistym a pracą. Wskazują oni również (63%), że korzystanie ze służbowego urządzenia wpływa na większą efektywność w wykonywaniu zadań i usprawnia komunikację ze współpracownikami (57%).
- Pracownicy coraz częściej poszukują sposobów na zwiększenie komfortu pracy. Korzystanie z prywatnego smartfona w pracy może wiązać się z wyzwaniami dla pracowników, takimi jak pogorszenie produktywności, zwiększenie zagrożeń i zacieranie granicy między pracą a życiem osobistym - mówi Sudhir Chadaga, Head of B2B w firmie Motorola - Choć obserwujemy coraz większe zainteresowanie służbowymi smartfonami wśród pracowników, większość przebadanych firm jeszcze nie zdecydowała się ich w nie wyposażyć, w związku z czym pracownicy muszą często realizować zadania i komunikować się przy użyciu prywatnego telefonu.
Wnioski z badania numer 2: globalne badanie decydentów IT
Z drugiego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Motorola wynika, że służbowe smartfony przynoszą korzyści nie tylko pracownikom. Kadra kierownicza uświadamia sobie zalety przydzielania smartfonów służbowych oraz ryzyko związane z tym, że pracownicy do zadań służbowych wykorzystują swoje prywatne urządzenia.
„Globalne badanie decydentów IT” wykazało, że 100% osób na kierowniczych stanowiskach IT w dużych firmach, które oferują pracownikom służbowe smartfony, ocenia takie rozwiązanie jako korzystne. Z drugiej strony aż 61% ankietowanych obawia się zagrożeń związanych z używaniem prywatnych smartfonów do celów służbowych.
- Korzystanie w celach służbowych z prywatnych urządzeń wiąże się z licznymi zagrożeniami, a największe z nich to podwyższona podatność na wykradanie danych oraz większy potencjał rozpraszania uwagi pracowników - podkreśla Sudhir Chadaga - Wprowadzenie służbowych smartfonów jako standardu w firmach, umożliwia utrzymanie odpowiednich środków bezpieczeństwa, a jednocześnie promowanie produktywności i lepszej równowagi między życiem zawodowym a osobistym.
Podsumowanie badań
Ze względu na rolę technologii w świecie pracy hybrydowej, przydzielanie nie tylko komputerów, ale także służbowych smartfonów może być korzystne zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Badania przeprowadzone przez firmę Motorola wskazują, że korzyści z używania służbowych smartfonów są znaczne i stale rosną, zapewniając lepszą równowagę między życiem zawodowym oraz osobistym, lepsze bezpieczeństwo, a także większą produktywność.
Rozwiązania Motorola for Business oferują firmom oraz instytucjom najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii cyfrowych, bezpieczeństwa danych oraz zarządzania urządzeniami mobilnymi, a także gotowe do zastosowań służbowych smartfony z rodzin moto g, motorola edge i razr oraz ThinkPhone by Motorola.
Dodatkowe informacje:
- Motorola for Business: www.motorola.com/business
Informacje o ankietach
Globalnym badaniem Motoroli dotyczącym bezpieczeństwa i produktywności pracowników objęto 4000 pracowników firm różnej wielkości (zatrudniających od 1 do ponad 500 osób) z całego świata w celu poznania opinii na temat dedykowanych smartfonów służbowych. Badanie przeprowadziła firma Censuswide w październiku i listopadzie 2023 r.
Globalnym badaniem decydentów IT Motoroli objęto 318 dyrektorów ds. informatyki i technologii z firm z całego świata zatrudniających 500 lub więcej osób w celu poznania opinii na temat dedykowanych smartfonów służbowych. Badanie przeprowadziła firma Censuswide w październiku i listopadzie 2023 r.
[1] Globalnym badaniem Motoroli dotyczącym bezpieczeństwa i produktywności pracowników objęto 4000 pracowników firm różnej wielkości (zatrudniających od 1 do ponad 500 osób) z całego świata w celu poznania opinii na temat dedykowanych smartfonów służbowych. Badanie przeprowadziła firma Censuswide w październiku i listopadzie 2023 r. Globalnym badaniem decydentów IT Motoroli objęto 318 dyrektorów ds. informatyki i technologii z firm z całego świata zatrudniających 500 lub więcej osób w celu poznania opinii na temat dedykowanych smartfonów służbowych. Badanie przeprowadziła firma Censuswide w październiku i listopadzie 2023 r.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.