Coraz więcej złośliwych linków w e-mailach
Pomimo rosnącej popularności komunikatorów internetowych, poczta elektroniczna wciąż jest podstawowym kanałem komunikacji. To nie umyka uwadze cyberprzestępców, którzy bardzo często wykorzystują e-maile do dystrybucji złośliwego oprogramowania. Według analizy przeprowadzonej przez Hornetsecurity na bazie 45 miliardów wiadomości, napastnicy najchętniej stosują phishing, aż 43 proc. ataków wykorzystujących pocztę e-mail bazuje na tej socjotechnice. To niemal 4 proc. wzrost w porównaniu do ubiegłego roku. Na szczególną uwagę zasługuje inna aktywność, a mianowicie umieszczenie w wiadomościach złośliwych adresów URL. Odsetek e-maili zawierających szkodliwe linki internetowe wzrósł o 144 proc. O ile w 2022 roku stanowił on 12,5 proc. wszystkich zagrożeń związanych z przesyłaniem poczty elektronicznej, o tyle w bieżącym roku wskaźnik ten osiągnął już 30,5 proc.
Hakerzy wykazują się dużą elastycznością, co najlepiej widać na przykładzie stosowanych przez nich załączników e-mail. Kiedy w ubiegłym roku Microsoft domyślnie wyłączył makra w pakiecie Office, napastnicy szybko przestawili się z plików Word i Excel (odpowiednio 9,5 proc oraz 6,7 proc.) na HTML (37,1 proc.), PDF (23,3 proc.) oraz pliki archiwalne (20,8 proc.).
- Cyberprzestępcy od lat z dużą skutecznością stosują różne socjotechniki, jednym z popularniejszych jest phishing. Choć dostawcy systemów bezpieczeństwa wprowadzają różne rozwiązania mające zapobiec tego rodzajowi ataków, napastnikom wciąż udaje się przedrzeć przez systemy chroniące pocztę elektroniczną. Newralgicznym czynnikiem jest tutaj zachowanie odbiorców wiadomości., których należy cały czas edukować. W ostatnim czasie część firm szkoli swoich pracowników w zakresie rozpoznawania takich ataków, wysyłając testy phishingowe. To dobre rozwiązanie – mówi – Bartosz Kwiatkowski, Technical Director w Senetic.
Wysyłając złośliwe e-maile hakerzy zazwyczaj podszywają się pod popularne marki. Najczęściej wybierają DHL (26,1 proc), następne pozycje zajmują Amazon (7,7 proc.), Microsoft (2,4 proc.), LinkedIn (2,4 proc.), FedEx (2,3 proc.) oraz Netflix (2,2 proc.).
Cyberprzestępcy nie wydają się być szczególnie zainteresowani konkretną branżą lub biznesem. Nie ma żadnego sektora gospodarki, który byłby wolny od ataków realizowanych za pośrednictwem e-maili.
![Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_101500437,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
![SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2095741652,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
![realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_725345042,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.