Cyberprzestępcy „łowią” na informacje o śmierci i pogrzebach
Linkleaders
Piotrkowska 148/150
90-631 Łódź
patrycja.kaleta|linkleaders.pl| |patrycja.kaleta|linkleaders.pl
505 223 994
https://www.linkleaders.pl/
Fałszywe informacje o śmierci znanych osób, a także wykorzystywanie prawdziwych ogłoszeń o pogrzebach i nekrologów, w celu snucia cyberprzestępczych intryg – to jedna z bardziej niegodnych strategii phishingowych. Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa przestrzegają, że cyberprzestępcy nie mają jednak zahamowań i w wątpliwy moralnie sposób są w stanie wykorzystać ludzkie emocje, smutek, dezorientację czy ciekawość, związaną z informacjami o śmierci znanych lub znajomych osób.
Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ESET przestrzegają przed cyberoszustwami, wymierzonymi m.in. w żałobników. Mechanizm jednego z najbardziej nieetycznych działań cyberprzestepczych, wykorzystuje przede wszystkim socjotechnikę i ludzkie emocje. Pod względem technicznym jest prosty – to phishing, a więc próba nakłonienia użytkowników do kliknięcia w podejrzany link. Może skutkować instalacją złośliwego oprogramowania lub dalszym „wciąganiem” ofiary w intrygę i nakłonieniem do wykonania przelewu lub przekazania danych bankowych.
Jako przynętę, cyberprzestępcy wykorzystywać mogą w tym przypadku prawdziwe materiały – zamieszczane w internecie nekrologi, e-klepsydry publikowane na specjalnych stronach funeralnych, witrynach zakładów pogrzebowych oraz w mediach społecznościowych. Atakujący wykorzystują skradzione z takich źródeł zdjęcia i informacje i re-publikują je w mediach społecznościowych, w towarzystwie fałszywych linków. Wszystko okraszone informacją o tym, że po kliknięciu znajdziemy więcej informacji, dostęp do księgi pamiątkowej, a nawet… do transmisji pogrzebu online. Ten ostatni pretekst pozwala im płynnie przejść do żądania uiszczenia opłaty za taką rzekomą transmisję. Druga odmiana tego oszustwa wykorzystuje naturalne zainteresowanie informacjami o celebrytach i granicznych wydarzeniach z ich życia. Oszuści często przygotowują więc także chwytliwe i krzykliwe nagłówki, komunikujące fałszywe przekazy o śmierci czy wypadku znanych osób.
– Użytkownicy powinni zachować szczególną ostrożność wobec wszelkich zewnętrznych linków z sensacyjnymi informacjami, zarówno na temat celebrytów, polityków, jak i osób znanych im osobiście. Warto zawsze poszukać tej informacji w innym miejscu lub zweryfikować u źródła. Pamiętajmy, że kampanie cyberprzestępcze wykorzystujące informacje o śmierci to element tzw. inżynierii społecznej. Cyberprzestępcy doskonale wiedzą, jak wykorzystać ludzkie emocje w takim momencie. Mają też obecnie dostęp do technologii i narzędzi, pozwalających im uwiarygadniać przekazy. Jeśli wykorzystują informacje o rzeczywistych wydarzeniach – są w stanie je targetować np. na członków lokalnych społeczności, czy trafiać do osób, które już wcześniej np. pozostawiły emotikony pod autentycznym postem o wydarzeniu. Z kolei, jeśli tworzą fałszywe informacje, np. o śmierci celebrytów, mogą wykorzystywać do ich preparowania technologię AI, deepfake i zaawansowane narzędzia graficzne. Dlatego powinniśmy uważnie weryfikować każdą informację, jaką znajdziemy w internecie. Jak najwięcej osób powinno mieć też świadomość tego, że nie wszystkie materiały zdjęciowe, audio i wideo w sieci są prawdziwe. Rozmawiajmy o tym z dziećmi, osobami starszymi i każdym, kto nie ma wystarczającej wiedzy o cyfrowym świecie. – komentuje Kamil Sadkowski, analityk laboratorium antywirusowego ESET.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.