Cyfryzacja Interporto Padova z urządzeniami TOUGHBOOK
Powierzchnia ponad 1 100 000 m2 (część całości przekraczającej 2 miliony), 310 000 kontenerów i ponad 6 000 pociągów obsługiwanych co roku: to tylko niektóre z danych opisujących port Interporto Padova - włoskiego lidera w dziedzinie infrastruktury i zarządzania platformami logistycznymi i intermodalnymi obsługującymi transport towarowy. Założony w roku 1973 r. port zlokalizowany jest na kluczowych szlakach komunikacyjnych: drogowych, szynowych i portowych Północno-Wschodnich Włoch i Europy: codziennie wyrusza z niego i dociera około dwadzieścia transportów towarowych.
Główną misją Interporto jest rozwijanie transportu intermodalnego poprzez wykorzystanie dalekobieżnego ruchu szynowego jako alternatywy dla transportu wyłącznie drogowego - który pozostaje opcją podstawową na ostatnim odcinku (50-100 km). Model ten został zapożyczony od wielkich portów Europy Północnej, takich jak Rotterdam i Hamburg, w których ruch towarowy jest obsługiwany przede wszystkim drogami szynowymi i rzecznymi. Dzięki temu Interporto Padova należy do czołowych graczy wspierających ekologiczny transport, poprzez inwestycje w innowacje, nowoczesną infrastrukturę i technologie.
- Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych jest kluczowe z perspektywy usprawnienia działań w Interporto - mówi Cristiano Ruffini, IT Manager w Interporto Padova. - Transport intermodalny obejmuje wiele podmiotów, które muszą być skoordynowane w sposób płynny i sprawny. I tu do gry wkracza technologia: bez niej musielibyśmy stawić czoła poważnym komplikacjom biurokratycznym, narażającym na szwank wydajność transportu.
W ostatnich latach Interporto Padova został wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania, m.in. automatyczne bramy, które koordynują wjazdy i wyjazdy, i tym samym usprawniają przepływ pojazdów na ostatnim odcinku, umożliwiając znaczną redukcję kosztów i emisji gazów spalinowych.
Po przybyciu do portu kierowcy przejeżdżają przez portal wyposażony w kamerę, która wykrywa tablice rejestracyjne ciągnika i przyczepy, numer jednostki na pokładzie oraz obecność towarów niebezpiecznych. Dzięki tym informacjom obsługa Interporto może zweryfikować operacje, jakie musi wykonać pojazd. Po wykonaniu kilku prostych czynności w punktach samoobsługowych pojazdy kierują się w stronę terminala, gdzie są obsługiwane przez maszyny do przeładunku, po czym wyjeżdżają - znów przez bramy automatyczne.
Aby zapewnić pracownikom – zarówno tym na ziemi, jak i pracującym na maszynach przeładunkowych - możliwość podglądu i zarządzania operacjami w czasie rzeczywistym, w Interporto Padova wprowadzono do użytku profesjonalne wzmocnione urządzenia mobilne. Pracowników wyposażono w tablety TOUGHBOOK G1, które w połączeniu z dedykowanym oprogramowaniem pozwalają na płynne kierowanie pracami.
Panasonic TOUGHBOOK G1 to 10,1-calowy tablet klasy fully rugged z systemem operacyjnym Windows 10, o wysokiej mocy, zapewniający długi czas pracy baterii (do 11 godzin). To idealne urządzenie dla osób pracujących w terenie. Jego 10-punktowy pojemnościowy wyświetlacz typu multi-touch, certyfikowany wodoodporny rysik-digitizer IP55 i elastyczny port pozwalają na wykorzystanie go do przeglądania obrazów i dokumentów HD w dowolnym miejscu, zapewniając sprawną komunikację. Konfiguracja elastycznego portu pozwala użytkownikom biznesowym na używanie starszych urządzeń peryferyjnych w razie potrzeby.
TOUGHBOOK G1 został zaprojektowany (i przetestowany), aby umożliwiać pracę w najtrudniejszych warunkach, co potwierdzają certyfikaty MIL-STD 810G i IP65. Dodatkowe akcesoria sprawiają, że jest idealnym urządzeniem do pracy w każdym środowisku, niezależnie od tego, czy jest przenoszony ręcznie czy montowany w pojazdach za pomocą dedykowanej stacji dokującej. W Interporto Padova tablety są użytkowane w ciągu dnia i w nocy przez pracowników terenowych wykonujących kontrole pojazdów i wózków na torach, w deszczu, śniegu i ostrym słońcu. Operatorzy nieustannie odbierają i nadają wiadomości za pomocą tabletów G1, które zapewniają ciągły przepływ informacji dzięki połączeniu LTE, również pomiędzy wysokimi metalowymi konstrukcjami takimi, jak dźwigi i ściany kontenerów. Urządzenie jest także wykorzystywane w kokpicie pojazdów obsługujących kontenery: w ten sposób informacje związane z prowadzonymi operacjami są przekazywane kierowcom w czasie rzeczywistym bez obaw o silne wibracje lub ekstremalne temperatury.
- Wprowadzenie profesjonalnych, wzmocnionych tabletów pozwoliło nam na digitalizację wielu operacji i ograniczenie dokumentacji papierowej. To znaczący krok naprzód z perspektywy produktywności, niezawodności i transmisji danych, a także oszczędności materiałów eksploatacyjnych - dodaje Cristiano Ruffini.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.