Komunikaty PR

Czy hasło naprawdę trzeba zmieniać co miesiąc?!

2024-04-10  |  01:00

Chyba każda osoba, która kiedykolwiek pracowała w dużej firmie, przypomni sobie udrękę związaną z wymyślaniem nowych haseł co 30 dni. Dla niektórych to męczący obowiązek, inni co miesiąc złoszczą się na wymagania IT, a niektórzy traktują to jako żart, wymyślając coraz dziwniejsze twory. Paradoksalnie, okazuje się, że częste zmiany hasła mogą być pomocne dla cyberprzestępców. Większość z wymyślonych z obowiązku haseł często bywa słaba i łatwa do złamania. Jak często w takim razie powinniśmy zmieniać hasła?

 

Do niedawna oficjalne zalecenia mówiły, że hasło powinniśmy zmieniać po okresie od 30 do 90 dni. Czasy się zmieniają i obecnie ciężko jest wyobrazić sobie, że zmieniamy tak często hasło do każdego z naszych kont internetowych, dodatkowo pamiętając o tym, aby żadne z nich się nie powtórzyło. Co więcej, okazuje się, że częste zmiany w powtarzanych interwałach czasowych mogą stanowić pomoc dla cyberprzestępców.

 

- Badania pokazują, że użytkownicy wybierają słabsze hasła, kiedy wiedzą, że i tak niebawem będą musieli je zmienić. Zwykle kolejne hasła są bardzo podobne do poprzednich i przewidywalne np. na końcu dodaje się kolejną cyfrę. W ten sposób, jeśli nasze hasło zostało w przeszłości złamane, cyberprzestępcy mogą zrobić to ponownie bez większego wysiłku – mówi Beniamin Szczepankiewicz, analityk laboratorium antywirusowego ESET.

 

Co więcej, jeśli często musimy zmieniać hasła, istnieje znacznie większa szansa na to, że zapomnimy je albo co gorsza, zaczniemy zapisywać na kartkach lub w plikach, a to stanowi jeden z największych grzechów cyberbezpieczeństwa.

 

Ryzyka częstych zmian haseł są na tyle poważne, że instytucje takie jak brytyjskie National Cyber Security Centre oficjalnie odradzają firmom wymuszanie ich na swoich pracownikach i pracownicach[1].

 

Czy w takim razie nie trzeba zmieniać haseł?

 

Oczywiście istnieją sytuacje, w których zmiana hasła jest absolutnie konieczna. Oto najważniejsze z nich:

 

  • Twoje hasło wyciekło podczas cyberataku. Prawdopodobnie zostaniesz o tym poinformowany przez firmę, która utraciła dane, ale warto regularnie sprawdzać bezpieczeństwo swoich danych w serwisach rządowych jak np. https://bezpiecznedane.gov.pl/ lub skorzystać ze znanego serwisu https://haveibeenpwned.com/
  • Twoje hasło jest słabe i łatwe do odgadnięcia np. znalazł się na jednej z list najpopularniejszych haseł. Cyberprzestępcy lubią sprawdzać, czy takie hasła działają na różnych, losowo wybranych kontach. Bardzo często w ten sposób udaje im się gdzieś włamać.
  • Używasz tego samego hasła w kilku różnych miejscach. Jeśli przestępcom uda się włamać na jedno konto, mogą automatycznie dostać się do wszystkich innych.
  • Dowiadujesz się, na przykład dzięki oprogramowaniu zabezpieczającemu, że Twoje urządzenie zostało zaatakowane przez złośliwe oprogramowanie.
  • Podałeś komuś swoje hasło.
  • Logowałeś się na publicznie dostępnym komputerze.

 

W każdej z wyżej wymienionych sytuacji kluczowa jest jedna zasada: nowe hasło musi być silne i nie może się powtarzać na innych kontach, aby naprawdę zabezpieczyć dostęp do naszego konta.

. To pierwsza i podstawowa zasada, którą wpaja się użytkownikom od dawna. Zawsze korzystajmy z wieloskładnikowego uwierzytelnienia, gdzie tylko to możliwe. Bardzo istotna jest również ostrożność w zachowywaniu haseł w przeglądarkach. Na pozór wydaje się to dobrym i wygodnym rozwiązaniem, jednak jest to zagrożenie dla bezpieczeństwa naszych danych. Przeglądarki są popularnym celem cyberprzestępców, którzy mogą wykorzystywać złośliwe oprogramowanie i przechwytywać hasła – ostrzega Beniamin Szczepankiewicz.

 

Warto korzystać z menadżerów haseł, które pozwalają tworzyć i zapamiętywać bezpieczne, długie i niepowtarzalne hasła do wielu kont. Niektóre z nich monitorują jakość naszych haseł oraz sprawdzają czy nasze hasło nie pojawiło się darknecie i na czas alarmują użytkownika.

 

Na szczęście świat powoli zmierza w nowym kierunku tj. pozbycia się haseł takich jakie znamy do tej pory, gdyż coraz bardziej promowane są rozwiązania bezhasłowe. Bardzo prawdopodobne, że takie technologie jak „PassKeys” niedługo rozpowszechnią się na tyle, że zapomnimy o klasycznych hasłach na wielu portalach z których korzystamy.

 

 

 

 


[1] https://www.ncsc.gov.uk/blog-post/problems-forcing-regular-password-expiry

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Biznes chętnie sięga po technologię RFID Biuro prasowe
2024-04-29 | 12:30

Biznes chętnie sięga po technologię RFID

Przedsiębiorcy dostrzegają coraz więcej obszarów w firmach, które mogą być usprawniane i optymalizowane za pomocą systemów radiowych. By uzyskać wymierne oszczędności
IT i technologie Brother dodał do oferty 3 monochromatyczne drukarki laserowe
2024-04-29 | 10:00

Brother dodał do oferty 3 monochromatyczne drukarki laserowe

Firma Brother dodała do portfolio 3 wydajne monochromatyczne drukarki laserowe. Nowe kompaktowe modele Brother – HL-L2402D, HL-L2442DW, HL-L2460DN umożliwiają łatwą konfigurację,
IT i technologie AWS poszerza ofertę Amazon Bedrock
2024-04-29 | 09:00

AWS poszerza ofertę Amazon Bedrock

 Nowe rozwiązania i usługi AWS (Amazon Web Services) zapewnią klientom korporacyjnym bezpieczny i odpowiedzialny sposób tworzenia i uruchamiania generatywnych aplikacji sztucznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.