Doświadczenie pracownicze jest równie ważne jak klienckie
Do niedawna, w świecie pracy funkcjonał prosty podział potrzeb na must-have i nice-to-have. Dla osób pracujących najistotniejsza była dostępna, możliwa do wykonania i godziwie opłacana praca. Zainteresowanie wykonywanymi obowiązkami, urozmaicenie zadań i przyjemne środowisko pracy stanowiły miły dodatek. Dla większości pracodawców koniecznością było zaś zapewnienie wystarczającej liczby osób na odpowiednich stanowiskach, aby wykonywały one niezbędne zadania. Budowanie kultury wydajności wspierającej ambicje firmy i zatrudnionych osób stanowiło jedynie przyjemny benefit. Obecnie świat pracy wygląda inaczej, a doświadczenie pracownicze jest tak samo ważne, jak klienckie.
Badania pokazują, że przed pandemią 74% osób pracujących na stanowiskach specjalistów, 93% osób w rolach menedżerskich i 92% liderów i liderek, było zadowolonych ze swojego środowiska pracy. Obecnie poziom ten spadł do odpowiednio 28%, 62% i 80%[1]. Aby zadowolenie osób pracujących wzrosło, dla firm kluczowe jest zapewnienie im pozytywnych i zrównoważonych doświadczeń w pracy, na takim samym poziomie jak zapewnia się je klientom.
- Jeśli przyjmiemy, że zdecydowaną większość czasu pracownicy i pracownice poświęcają na obsługę klienta, konieczne staje się wprowadzenie wewnętrznych usług takich jak HR, Finanse czy IT, które operują w tle, intuicyjnie i bez zakłóceń. Co istotne, powinny być dostępne zawsze wtedy, gdy pracownik ich potrzebuje, umożliwiając skuteczne załatwienie spraw administracyjnych bez zbędnego marnowania cennego czasu. W tym kontekście zakładamy, że najefektywniejsze funkcje, na przykład w obszarze HR, to te, które działają niemal niewidocznie, gwarantując sprawną pracę, ale nie przykuwają uwagi, pozwalając pracownikowi skoncentrować się na innych priorytetach. – mówi Beata Fijak, HR Outsourcing Director, Capgemini Polska.
Wyzwania dla działów HR
Na świecie; również w Polsce; coraz częściej mamy do czynienia z tzw. rynkiem pracownika – w wielu branżach otwiera się więcej wakatów niż jest osób zainteresowanych pracą. Zauważalna jest również duża rotacja talentów[2].
Wiele osób przyzwyczaiło się do tzw. home office i nie chce wracać do w pełni stacjonarnego modelu pracy. W tej sytuacji pojawiają się nowe wyzwania, nie tylko dla modeli zarządzania zasobami ludzkimi, ale także dla cyfrowych środowisk pracy, integracji procesów, współpracy, przyjazności dla użytkownika, a przede wszystkim bezpieczeństwa informatycznego.
- Kluczowym zagadnieniem jest wyposażenie środowisk pracy w rozwiązania HR-owe, które działają bardzo sprawnie i natychmiastowo. Wyzwanie dla firm stanowi radzenie sobie z nadmiarem informacji. Z punktu widzenia pracowników i pracownic przeszukiwanie dużych baz danych to strata czasu. Odpowiedzi na pytania muszą być dla ich łatwo dostępne. To bywa trudne, ponieważ działy HR często chcą dzielić się dużo liczbą naprawdę przydatnych informacji – komentuje Beata Fijak.
Doświadczenie pracownika na poziomie klienckim
Odpowiedzią na te wyzwania jest proces transformacji cyfrowej, zapewniający holistyczną i przyjazną użytkownikowi architekturę technologiczną. Jej rolą jest łączenie podstawowych rozwiązań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i systemów pracy, poprzez interfejs użytkownika oraz zwinne aplikacje.
- Do codziennego korzystania ze wsparcia nowych technologii większość z nas jest już przyzwyczajona. Z każdym rokiem rośnie liczba aplikacji i narzędzi, które ułatwiają nam życie. Aby zadbać o komfort pracowników i pracownic firmy muszą wprowadzać nowoczesne rozwiązania, które ułatwią funkcjonowanie w środowisku zawodowym. Muszą one opierać się na wartościach firmy, modelu działania pasującym do usługi HR organizacji oraz modelu pracy, w którym na co dzień działają osoby zatrudnione – dodaje Beata Fijak.
Aby transformacja cyfrowa wyniosła doświadczenie pracowników i pracownic na nowy poziom, musi zawierać kilka kluczowych elementów:
Zaktualizowany model współpracy i interakcji - definiujący hybrydowe sposoby pracy i interakcje zespołów, wspierany nowoczesnymi metodami zarządzania i zaangażowania.
Zestaw narzędzi HR - wspierający i ułatwiający życie w hybrydowym modelu pracy, począwszy od cyfrowego miejsca pracy po korzystanie z usług działów HR.
Cyfrowa pomoc techniczna dla pracowników - dostarczająca wielokanałowo wysoką jakość.
Usługi HR bez zbędnego oczekiwania - wykorzystujące zintegrowane i efektywne procesy oraz automatyzacje, które mogą je przyspieszać.
Cyfrowe usługi edukacyjne - obejmujące platformy edukacyjne, które umożliwiają naukę dostosowaną do indywidualnych potrzeb.
Transformacja cyfrowa firmy to skomplikowane zadanie, które często wymaga wysiłku, jednak niepodjęcie go może prowadzić do spadku zaangażowania pracowników i pracownic oraz trudność w zatrudnianiu nowych talentów. Obecnie, na rynku pracy doświadczenie pracowników, jak i kandydatów ma bardzo silny wpływ na markę pracodawcy, a w konsekwencji na lojalność osób, które u niego pracują.
[1] https://prod.ucwe.capgemini.com/wp-content/uploads/2022/10/People-Experience-Research_Report_web.pdf
[2] Raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2023”, ABSL.
![Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_101500437,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
![SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2095741652,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
![realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_725345042,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.