Eksperci AI: biznes musi uwolnić moc swoich danych
![](/files/_uploaded/wiz_zdjeciekonf_712225123,w_170,h_95,wo_170,ho_95,_small.jpg)
Marcin Majerek
Linkleaders.pl
Piotrkowska 148/150/18.01
90-063 Łódź
marcin.majerek|linkleaders.pl| |marcin.majerek|linkleaders.pl
600255487
www.linkleaders.pl
Według analityków Fortune Business Insights, wartość globalnego rynku generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) wyniesie w 2023 roku 43 mld USD. Do 2030 roku wzrośnie ona do nawet 667 mld USD. Liczby te potwierdzają teorię, że GenAI będzie w kolejnych latach zaangażowana w realizację najważniejszych światowych projektów biznesowych. Co więcej, będzie wręcz w tych projektach niezbędna, odpowiadając na wyzwania innowacyjności.
Generatywna sztuczna inteligencja daje możliwość samodzielnego tworzenia nowych treści (tekstów, obrazów, muzyki lub wideo). Wykorzystując duże ilości danych, AI może naśladować ludzką kreatywność, otwierając drzwi do innowacji w wielu branżach - od sztuki po produkcję przemysłową. Innowacja to w tym przypadku słowo klucz.
Coraz więcej innowacji dzięki AI
Boom na sztuczną inteligencję, który obserwujemy od roku, nie oznacza, że jest to technologiczna nowość. Zaawansowane rozwiązania AI wdrażane są od kilku lat w najpopularniejszych usługach, począwszy od chatów na stronach e-commerce, aż po pocztę e-mail znanych marek. Media społecznościowe - Facebook, Instagram, Snapchat – opierają swoje narzędzia właśnie na modelach sztucznej inteligencji. Dzięki nim w ostatnich latach wiele e-biznesów doświadczyło gwałtownego rozwoju.
- Firmy dostrzegają przewagę konkurencyjną, jaką można uzyskać dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Integracja z AI może zrewolucjonizować sposób, w jaki pracujemy i żyjemy, a to przełoży się na korzyści gospodarcze i społeczne. Jednak tempo innowacji wynikających z AI jest wręcz oszałamiające i często biznes nie nadąża za nowymi rozwiązaniami - mówi Sebastian Drzewiecki, dyrektor zarządzający SoftServe Poland.
Platformy AI są potężnym narzędziem do tworzenia i wdrażania innowacji. Pozwalają biznesowi na analizowanie dużych ilości danych, identyfikowanie wzorców i trendów. Siłą sztucznej inteligencji jest kreowanie nowych możliwości dla biznesu i testowanie pomysłów, np. w obsłudze klienta, tworzeniu treści marketingowych, aż po rozwój produktów. Potencjalne szanse, jakie dostrzega w AI biznes, potwierdza raport „Deloitte CFO Signals”za trzeci kwartał 2023 roku. Jego wyniki wskazują, że 42% firm eksperymentuje obecnie z GenAI, a 15% aktywnie włącza ją do swojej strategii biznesowej.
Jak bezpiecznie uwolnić potencjał AI?
W Polsce i pięciu innych krajach powstaje równocześnie jedno z największych na świecie „laboratoriów” sztucznej inteligencji – GenAI Lab SoftServe. Będzie ono pracować w następujących obszarach technologii: badania i walidacja generatywnych aplikacji AI (AI Discovery), eksperymenty i testowanie AI na konkretnych przypadkach biznesowych (AI Launchpad), szybkie skalowanie i industrializacja AI (AI Adoption). Specjaliści Gen AI Lab będą korzystać z najnowocześniejszych narzędzi i platform technologicznych - AWS, Google Cloud, Microsoft Azure i NVIDIA.
- W GenAI Lab będziemy dogłębnie analizować i dostosowywać technologię, badając jej możliwości w zakresie oprogramowania i przetwarzania Big Data dla określonych obszarów biznesowych. Firmy dostrzegają potencjał modeli AI w usprawnianiu swojej działalności, ale wprowadzenie ich w „życie” stanowi wyzwanie. Chcąc uwolnić moc danych i w pełni wykorzystać AI, przedsiębiorstwa potrzebują specjalistycznej wiedzy ekspertów - komentuje Yurii Milovanov, AVP AI & Data Science, SoftServe.
Zdaniem Yuriia Milovanova, sprawnie przeprowadzone eksperymenty i testowanie pozwolą szybciej wdrażać rozwiązania GenAI. Dzięki temu firmy dowiedzą się, co działa, a co nie, i będą lepiej określać swoje oczekiwania technologiczne.
Ryzyka ograniczające wpływ AI na innowacje
Weryfikacja i badanie zwłaszcza aplikacji AI wynika z zagrożeń, jakie niesie z sobą sama technologia. Chodzi o treści chronione prawem autorskim, możliwość wykorzystania wrażliwych danych, stronniczość czy niekompletność. Modele AI czasami mają „halucynacje”, co oznacza, że generują treści, które są niedokładne (nieprawdziwe). Problemem jest też ryzyko narażenia zbiorów danych AI na cyberatak. Związane jest to m.in. z przechowywaniem informacji przez dłuższy czas.
Według raportu McKinsey, wpływ GenAI na światową gospodarkę może wynosić od 2,6 biliona do 4,4 biliona dolarów rocznie. To sugeruje, że firmy powinny przyjąć bardziej proaktywne i przyszłościowe podejście do innowacji. Tradycyjne rozwiązania i strategie mogą już wkrótce nie wystarczyć. Sztuczna inteligencja rozpoczęła rewolucję, której chyba już nie da się zatrzymać.
![Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_101500437,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
![SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2095741652,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
![realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_725345042,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.