Komunikaty PR

Etykieta logistyczna GS1 – standard, który skraca czas operacji magazynowych?

2020-07-22  |  09:00

Etykieta logistyczna GS1 to uniwersalny nośnik informacji w łańcuchu dostaw, w którym wszyscy uczestnicy procesu mają szansę porozumieć się „tym samym językiem”. Dostawa na czas, we właściwie miejsce, bez błędów. Do tego ekspresowe przyjęcie oraz zarejestrowanie w systemie. To oczekiwania wielu z nas. Powodów, które uniemożliwiają osiągnięcie takiego efektu, jest wiele. Czy jednak etykieta logistyczna GS1 to jedno z rozwiązań? Sprawdźcie opinie ekspertów z Etisoft.

Problemy z paczkami

Osoby odpowiadające za logistykę często spotykają się z sytuacją, w której paczki opisane są ręczne. Efekt? Trudność z przeczytaniem informacji na paczce oraz mało estetyczny wygląd (większość z nas to wzrokowcy, dlatego często wygląd paczki może wpływać na wizerunek firmy, która ją przesyła).

Sytuacja numer dwa – paczki są oznaczone poprawnie. Posiadają kod, a nawet kilka kodów. Jednak okazuje się, że jedynie nadawca potrafi odczytać wygenerowaną informację, a odbiorcy z racji, że posiadają swój własny system oznaczeń, mają już z tym problem.

Spójny system oznaczeń - etykieta logistyczna GS1

Rozwiązanie jest jednak proste. Na rynku od wielu lat istnieje spójny system oznaczeń, znany jako etykieta logistyczna GS1. Znacznym problemem jest jedynie odsetek firm, które wykorzystują to globalne rozwiązanie. Według danych udostępnionych przez Instytut Logistyki i Magazynowania w Polsce etykieta logistyczna GS1 w tym standardzie stosowana jest jedynie przez 4% uczestników systemu GS1. Dla przykładu – w krajach skandynawskich jest to 90% wszystkich etykiet na paletach w dystrybucji i magazynowaniu.

Czym jest etykieta logistyczna GS1?

Instytut Logistyki i Magazynowania definiuje ją w następujący sposób:

Etykieta logistyczna jest nośnikiem informacji w łańcuchu dostaw, w którym wszyscy uczestnicy (producent, przewoźnik, dystrybutor, detalista) porozumiewają się wspólnym językiem. To porozumiewanie się jest możliwe dzięki stosowaniu standardów globalnego systemu GS1.

Etykieta logistyczna GS1 zwykle zawiera wiele informacji drukowanych. Zarówno w postaci czytelnej, jak i zakodowanych przy użyciu kodów w standardzie GS1-128 (nie mylić ze zwykłym kodem 128). Jedynym obowiązkowym elementem na takiej etykiecie jest kod SSCC (Serial Shipping Container Code). Jest unikalnym w skali świata numerem identyfikującym jednostki logistyczne.

Identyfikatory zastosowań w etykietach – opinie Etisoft na temat rozwiązania

Co istotne, etykieta logistyczna GS1 oczywiście najczęściej posiada także dodatkowe kody informujące. A czego mogą dotyczyć? Informacji o zawartości przesyłki, wadze, ilości, czy też dacie przydatności do spożycia lub dacie produkcji. Każdy z tych szczegółów opisany jest przy użyciu tzw. Identyfikatorów Zastosowań (AI – Application Identifiers).

Poprzedzające właściwe wartości prefiksy (2,3 lub 4 znakowe) określają rodzaj informacji, która po nich następuje i jej format.

Przykład:

Kod z prefiksem 15 – (15)190702 oznacza, że towar jest „najlepszy do” 2 lipca 2019 roku.

Liczba prefiksów przekracza sto i pozwala nam na opisanie przesyłki informacjami zawierającymi m.in. różne daty, miary, wielkości, informacje o dostawcach i miejscach dostawy. Wszystkie te informacje umieszczone są zwykle na standardowej etykiecie w rozmiarze 148×210 mm lub czasem na jej mniejszej wersji 105×148 mm.

Choć przebrnięcie przez Specyfikacje Ogólne GS1, dokument opisujący na ponad 500 stronach nie tylko zasady zastosowania standardów GS1, szczegółowy opis wszystkich IZ-ów, ale również wskazówki dotyczące np. umiejscowienia etykiet na różnego typach produktów, czy też zasady walidacji w systemach AIDC wydaje się być wyzwaniem, to w praktyce samo wdrożenie systemu nie jest już aż tak skomplikowane - podsumowuje Dariusz J. Kawecki, Product Manager w Etisoft.

W efekcie dzięki implementacji tego rozwiązania nie tylko stajemy się częścią globalnego systemu wymiany informacji biznesowych, lecz przede wszystkim, odnosimy wymierne korzyści w firmie: od uporządkowania procesów magazynowych, a co za tym idzie skrócenia czasów operacji, czy zwiększenia przepustowości, aż po zwiększenie zysku podmiotu. Etykieta logistyczna GS1? To się po prostu opłaca!

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Transport

Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.

Polityka

A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.