Komunikaty PR

Jak mówić o nowych technologiach

2023-12-19  |  01:00
Biuro prasowe

Postęp technologiczny dostarcza człowiekowi mnóstwa narzędzi ułatwiających życie. Paradoksalnie jednak technologie te są coraz trudniejsze do zrozumienia i coraz bardziej wymykają się ludzkiej percepcji, a ich twórcy mierzą się z coraz częściej z wyzwaniem ich wytłumaczenia swoim klientom, w języku przeciętnego człowieka.

dr Anita Kijanka

Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo rozwiązań z obszaru nowych technologii, często są one dziełem startupów, które chcą zaistnieć w naszej świadomości. Wizją ich twórców jest zmiana ludzkich zachowań poprzez produkt czy usługę, ułatwianie nam życia czy choćby prowadzenia biznesu. Jednak, abyśmy chcieli korzystać z tych wszystkich nowinek, w pierwszej kolejności musimy nowe produkty zrozumieć. Dostrzec wartość, którą dana technologia wnosi. Dowiedzieć się, w jaki sposób za pomocą nowych rozwiązań można ułatwić sobie życie, wykorzystać nowe możliwości, oszczędzić czas i pieniądze.

Twórcy nowoczesnych, pionierskich rozwiązań często są tak bardzo skupieni na rozwoju produktu, że zapominają, że przyszli użytkownicy nie zawsze dysponują specjalistyczną wiedzą. A to może stać się poważną przeszkodą na etapie pozyskiwania uwagi klienta i krótko mówiąc - sprzedaży nowych rozwiązań.

 

Powiedzieć, że nowe technologie zmieniają nasze życie codzienne, to już truzim. Chociażby niedawna pandemia pokazała nam, jak bardzo wpływają one choćby naszą pracę czy ochronę zdrowia. Wszyscy autorzy nowych projektów marzą właściwie o tym samym: by ich rozwiązanie było innowacyjne, przełomowe, nowatorskie, zapamiętywalne. Żeby zmieniało świat, styl życia oraz sposób prowadzenia biznesów.

 

I z pewnością wiele nowopowstałych rozwiązań właśnie takie jest. Jednak nie wszystkie wykorzystują cały swój potencjał, a jeszcze mniej odnosi prawdziwy sukces. Bo oprócz samego produktu sukces zależy bowiem od tego, jak rozwiązanie zostanie przedstawione, wprowadzone na rynek i odebrane przez grupę docelową, czyli po prostu użytkowników. To co wielokrotnie hamuje wdrażanie, a przede wszystkim upowszechnienie nowych technologii, to naturalny dla człowieka lęk, obawa przed zmianą, przed nowym i nieznanym. U podstaw lęku najczęściej leży zrozumienie, w jaki sposób dany produkt czy usługa działa. Brak przekonania, że warto z danego rozwiązania skorzystać. 

Według dr Anity Kijanki, kierującej agencją PR Come Creations Group i od trzynastu lat interesującej się zagadnieniem komunikacji marketingowej nowych technologii: Wielokrotnie nowe rozwiązania de facto polegają na tworzeniu nie tylko nowego produktu, ale całego nowego rynku, nowej potrzeby konsumenckiej. A to wiąże się z koniecznością bardzo dogłębnej edukacji klienta, jak ten produkt działa, takiej pracy u podstaw. I właśnie tutaj najczęściej zaczynają się schody. Pracując od ponad dwunastu lat z przedstawicielami firm technologicznych, obserwuję to samo zjawisko. Innowatorzy, tak bardzo żyją swoim produktem, czasem przez bardzo długi czas, że zatracają ogląd z zewnątrz. Tworząc treści skierowane do klienta czy opowiadając innym o tym, co budują, a także w rozmowach z mediami posługują się tym samym technicznym językiem, którym operują wewnątrz własnego zespołu, czy np. w gronie podobnych sobie start-uperów. Weźmy np. branżę cybersecurity - to środowisko bardzo pilnuje dobieranych słów czy sformułowań. I tak, jak potrafię to zrozumieć i wiem, że mówimy tutaj o newralgicznym bezpieczeństwie naszych danych w sieci, tak też wiem, że to właśnie ten często skomplikowany język zniechęca potencjalnych klientów do przetestowania nowych rozwiązań. - mówi 

Kiedy nadchodzi ten upragniony przez founderów i innowatorów czas wyjścia na rynek i pokazania światu swojego projektu, często to właśnie komunikacja okazuje się wąskim gardłem, który spowalnia jej rozpowszechnianie.

Trzy niezbędne czynniki sukcesu w komunikacji nowych technologii

Za każdą deklaracją musi iść autentyczna wartość, bo nadużywanie szumnych haseł, które mijają się z rzeczywistością, jak każda fałszywa obietnica marketingowa,  nieuchronnie prowadzi do skutku odwrotnego niż oczekiwany, a zawiedzionego klienta czy utraconą reputację bardzo trudno odzyskać.

Najczęstszy błąd to używanie mocno hermetycznego języka, zrozumiałego głównie dla wąskiego grona odbiorców. Komunikacja musi być przede wszystkim zrozumiała i przystępna, bo bez tego nie ma mowy o jakiejkolwiek skuteczności, nie ma mowy w ogóle o jakiejkolwiek reakcji na przekaz, bowiem komunikat niezrozumiany będzie zwyczajnie wyparty. To tak jak ktoś kazałby nam się odnieść do treści wypowiedzianej w języku obcym, którym nie władamy.

Na stronach www często jesteśmy bombardowani szczegółowymi, bardzo trudnymi w odbiorze opisami funkcjonalności produktu, brakuje za to informacji o korzyściach dla użytkownika. A to właśnie wartość dla klienta, stoi za motywacją by wypróbować rozwiązanie. Tak naprawdę chcemy od technologii jednego - by ułatwiała codzienne życie. Pomagała w wypełnianiu obowiązków, realizacji zadań, których nie brakuje każdego dnia. W biznesie zwykle korzystamy z nowych rozwiązań podobnie. Tutaj pojawia się dodatkowa motywacja, czyli zysk - zwiększenie przychodów lub obniżenie wydatków. Cechy produktowe są oczywiście ważne, ale tylko po to, by uwiarygodnić główny przekaz, czyli na jaką potrzebę konsumenta produkt stanowi odpowiedź. Dlatego zawsze uczulam klientów, by mówić językiem korzyści.

Innowatorzy zapominają też, że przetestowanie ich produktu zajmuje czas, którego każdemu z nas brakuje w dzisiejszym świecie. W gąszczu stale powstających rozwiązań czy aplikacji walczą o uwagę z mnóstwem innych pilnych zadań. Aby wygrać ich komunikacja powinna budzić ciekawość. To znaczy tak pokazywać korzyści, jakie dana technologia wniesie w życie użytkownika, że pytanie nie będzie brzmiało, czy testować produkt, a kiedy to zrobić. Ta obietnica powinna być bardzo widoczna we wszystkich możliwych kanałach: na stronie internetowej projektu, w mediach społecznościowych oraz w innych przestrzeniach, w których funkcjonują potencjalni klienci. 

 dr Anita Kijanka - od 13 lat komunikuje firmy technologiczne. Śledzi i analizuje trendy, rozwija społeczność Strong Women in IT, autorka bloga anitakijanka.com

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
IT i technologie Newline VEGA Pro – już w Polsce!
2024-12-31 | 15:00

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

VEGA Pro to wysokoefektywny monitor interaktywny przygotowany na każde korporacyjne wyzwanie – luksusowy i elegancki. Urządzenie jest już dostępne w warszawskim showroomie Newline
IT i technologie Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
2024-12-31 | 12:20

Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB

Do oferty firmy Zalman trafiła właśnie nowa obudowa T4 Plus. To model dla oszczędnych konsumentów, którzy jednak cenią sobie porządne wykonanie oraz elegancki design. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.