Komunikaty PR

Jak mówić o nowych technologiach

2023-12-19  |  01:00
Biuro prasowe

Postęp technologiczny dostarcza człowiekowi mnóstwa narzędzi ułatwiających życie. Paradoksalnie jednak technologie te są coraz trudniejsze do zrozumienia i coraz bardziej wymykają się ludzkiej percepcji, a ich twórcy mierzą się z coraz częściej z wyzwaniem ich wytłumaczenia swoim klientom, w języku przeciętnego człowieka.

dr Anita Kijanka

Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo rozwiązań z obszaru nowych technologii, często są one dziełem startupów, które chcą zaistnieć w naszej świadomości. Wizją ich twórców jest zmiana ludzkich zachowań poprzez produkt czy usługę, ułatwianie nam życia czy choćby prowadzenia biznesu. Jednak, abyśmy chcieli korzystać z tych wszystkich nowinek, w pierwszej kolejności musimy nowe produkty zrozumieć. Dostrzec wartość, którą dana technologia wnosi. Dowiedzieć się, w jaki sposób za pomocą nowych rozwiązań można ułatwić sobie życie, wykorzystać nowe możliwości, oszczędzić czas i pieniądze.

Twórcy nowoczesnych, pionierskich rozwiązań często są tak bardzo skupieni na rozwoju produktu, że zapominają, że przyszli użytkownicy nie zawsze dysponują specjalistyczną wiedzą. A to może stać się poważną przeszkodą na etapie pozyskiwania uwagi klienta i krótko mówiąc - sprzedaży nowych rozwiązań.

 

Powiedzieć, że nowe technologie zmieniają nasze życie codzienne, to już truzim. Chociażby niedawna pandemia pokazała nam, jak bardzo wpływają one choćby naszą pracę czy ochronę zdrowia. Wszyscy autorzy nowych projektów marzą właściwie o tym samym: by ich rozwiązanie było innowacyjne, przełomowe, nowatorskie, zapamiętywalne. Żeby zmieniało świat, styl życia oraz sposób prowadzenia biznesów.

 

I z pewnością wiele nowopowstałych rozwiązań właśnie takie jest. Jednak nie wszystkie wykorzystują cały swój potencjał, a jeszcze mniej odnosi prawdziwy sukces. Bo oprócz samego produktu sukces zależy bowiem od tego, jak rozwiązanie zostanie przedstawione, wprowadzone na rynek i odebrane przez grupę docelową, czyli po prostu użytkowników. To co wielokrotnie hamuje wdrażanie, a przede wszystkim upowszechnienie nowych technologii, to naturalny dla człowieka lęk, obawa przed zmianą, przed nowym i nieznanym. U podstaw lęku najczęściej leży zrozumienie, w jaki sposób dany produkt czy usługa działa. Brak przekonania, że warto z danego rozwiązania skorzystać. 

Według dr Anity Kijanki, kierującej agencją PR Come Creations Group i od trzynastu lat interesującej się zagadnieniem komunikacji marketingowej nowych technologii: Wielokrotnie nowe rozwiązania de facto polegają na tworzeniu nie tylko nowego produktu, ale całego nowego rynku, nowej potrzeby konsumenckiej. A to wiąże się z koniecznością bardzo dogłębnej edukacji klienta, jak ten produkt działa, takiej pracy u podstaw. I właśnie tutaj najczęściej zaczynają się schody. Pracując od ponad dwunastu lat z przedstawicielami firm technologicznych, obserwuję to samo zjawisko. Innowatorzy, tak bardzo żyją swoim produktem, czasem przez bardzo długi czas, że zatracają ogląd z zewnątrz. Tworząc treści skierowane do klienta czy opowiadając innym o tym, co budują, a także w rozmowach z mediami posługują się tym samym technicznym językiem, którym operują wewnątrz własnego zespołu, czy np. w gronie podobnych sobie start-uperów. Weźmy np. branżę cybersecurity - to środowisko bardzo pilnuje dobieranych słów czy sformułowań. I tak, jak potrafię to zrozumieć i wiem, że mówimy tutaj o newralgicznym bezpieczeństwie naszych danych w sieci, tak też wiem, że to właśnie ten często skomplikowany język zniechęca potencjalnych klientów do przetestowania nowych rozwiązań. - mówi 

Kiedy nadchodzi ten upragniony przez founderów i innowatorów czas wyjścia na rynek i pokazania światu swojego projektu, często to właśnie komunikacja okazuje się wąskim gardłem, który spowalnia jej rozpowszechnianie.

Trzy niezbędne czynniki sukcesu w komunikacji nowych technologii

Za każdą deklaracją musi iść autentyczna wartość, bo nadużywanie szumnych haseł, które mijają się z rzeczywistością, jak każda fałszywa obietnica marketingowa,  nieuchronnie prowadzi do skutku odwrotnego niż oczekiwany, a zawiedzionego klienta czy utraconą reputację bardzo trudno odzyskać.

Najczęstszy błąd to używanie mocno hermetycznego języka, zrozumiałego głównie dla wąskiego grona odbiorców. Komunikacja musi być przede wszystkim zrozumiała i przystępna, bo bez tego nie ma mowy o jakiejkolwiek skuteczności, nie ma mowy w ogóle o jakiejkolwiek reakcji na przekaz, bowiem komunikat niezrozumiany będzie zwyczajnie wyparty. To tak jak ktoś kazałby nam się odnieść do treści wypowiedzianej w języku obcym, którym nie władamy.

Na stronach www często jesteśmy bombardowani szczegółowymi, bardzo trudnymi w odbiorze opisami funkcjonalności produktu, brakuje za to informacji o korzyściach dla użytkownika. A to właśnie wartość dla klienta, stoi za motywacją by wypróbować rozwiązanie. Tak naprawdę chcemy od technologii jednego - by ułatwiała codzienne życie. Pomagała w wypełnianiu obowiązków, realizacji zadań, których nie brakuje każdego dnia. W biznesie zwykle korzystamy z nowych rozwiązań podobnie. Tutaj pojawia się dodatkowa motywacja, czyli zysk - zwiększenie przychodów lub obniżenie wydatków. Cechy produktowe są oczywiście ważne, ale tylko po to, by uwiarygodnić główny przekaz, czyli na jaką potrzebę konsumenta produkt stanowi odpowiedź. Dlatego zawsze uczulam klientów, by mówić językiem korzyści.

Innowatorzy zapominają też, że przetestowanie ich produktu zajmuje czas, którego każdemu z nas brakuje w dzisiejszym świecie. W gąszczu stale powstających rozwiązań czy aplikacji walczą o uwagę z mnóstwem innych pilnych zadań. Aby wygrać ich komunikacja powinna budzić ciekawość. To znaczy tak pokazywać korzyści, jakie dana technologia wniesie w życie użytkownika, że pytanie nie będzie brzmiało, czy testować produkt, a kiedy to zrobić. Ta obietnica powinna być bardzo widoczna we wszystkich możliwych kanałach: na stronie internetowej projektu, w mediach społecznościowych oraz w innych przestrzeniach, w których funkcjonują potencjalni klienci. 

 dr Anita Kijanka - od 13 lat komunikuje firmy technologiczne. Śledzi i analizuje trendy, rozwija społeczność Strong Women in IT, autorka bloga anitakijanka.com

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Przygotuj się na powrót do szkoły z KFA2. Karty z rodziny GeForce RTX 40 dostępn Biuro prasowe
2024-08-23 | 13:00

Przygotuj się na powrót do szkoły z KFA2. Karty z rodziny GeForce RTX 40 dostępn

Powrót do szkoły to idealna okazja do modernizacji PC przed zalewem jesiennych hitów i nowych obowiązków. Tym bardziej, że nowoczesne karty graficzne są niezbędne dla
IT i technologie Zalman CNPS13X DS — elegancki cooler z wyświetlaczem LED
2024-08-23 | 09:00

Zalman CNPS13X DS — elegancki cooler z wyświetlaczem LED

Nowoczesne chłodzenie procesora powinno zagwarantować rozsądne temperatury, ale i nie tylko. Jak pokazuje przykład modelu CNPS13X DS od firmy Zalman, nic nie stoi dziś na przeszkodzie, by
IT i technologie Kobiety przebijają szklany sufit – start programu Jump to IT
2024-08-22 | 13:30

Kobiety przebijają szklany sufit – start programu Jump to IT

Fundacja Symfonia i Fundacja IT Girls uruchomiły kolejną wspólną inicjatywę, której celem jest wsparcie kobiet w branży IT. Program Jump to IT wystartował z misją

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.