Jak zadbać o przyszłość polskiej branży IT?

Marcin Majerek
Linkleaders.pl
Piotrkowska 148/150/18.01
90-063 Łódź
marcin.majerek|linkleaders.pl| |marcin.majerek|linkleaders.pl
600255487
www.linkleaders.pl
Ostatnie dwie dekady to pasmo nieustających sukcesów polskiej branży IT/ICT. Wszystko za sprawą m.in. dobrze wykształconych specjalistów i specjalistek, odpornej gospodarki i rosnącego zapotrzebowania na nowe technologie. Teraz nadszedł czas, aby zastanowić się jakie są potrzeby i cele strategiczne dla rozwoju sektora IT/ICT w Polsce? I o tym właśnie dyskutowano podczas debaty "Rozwój polskich centrów usług IT kluczowym akceleratorem europejskich technologii", która odbyła się podczas ABSL Summit 2023 w Krakowie.
W trakcie debaty wszyscy byli zgodni, że branża musi cały czas poszukiwać i wdrażać nowe generacje specjalistów i specjalistek, aby sprostać potrzebom technologicznym i kompetencjom wymaganym na stanowiskach inżynierskich. Ważne jest także włączenie do całego procesu środowiska akademickiego zarówno w obszarze kształcenia kadr dla branży, jak i badań oraz rozwoju. Na pewno możemy być dumni z tego, co osiągnęliśmy w ciągu ostatnich dwóch dekad i jak polska branża IT jest postrzegana pod względem jakości projektów. – podkreślali rozmówcy.
Kompetencje, umiejętności miękkie i wiedza biznesowa
W debacie wiele miejsca poświęcono strategii, która pozwoli polskim firmom IT utrzymać pozycję jednego ze światowych liderów technologicznych. Konieczne do tego będzie m.in. budowanie kultury rozwoju talentów. I nie chodzi tylko o umiejętności techniczne, ale również o umiejętności miękkie oraz różnorodność w zespołach.
- Każdego roku pojawia się jakaś nowa technologia wymagająca nowych umiejętności. Tak więc, gdy spojrzymy na to z szerszej perspektywy, widzimy, że element miękki, taki jak innowacyjność, szybkość dostosowania się do rynku i budowania zespołu wokół nowej technologii, staje się ważniejszy niż konkretne rozwiązanie. W ciągu najbliższych 10 lat zdecydowanie musimy być postrzegani nie tylko jako specjaliści IT, ale także jako ważne centrum innowacji w Europie. – mówił podczas debaty Maciej Korzeniowski, Country Managing Director w polskim oddziale Capgemini Invent, który ma 20-letnie doświadczenie w doradztwie strategicznym i technologicznym. Maciej Korzeniowski doradzał m.in. w obszarach związanych ze stosowaniem nowych technologii, strategią cyfrową oraz w projektach transformacyjnych w całej Europie.
Marketing też jest ważny – musimy być „głośni”
Polska branża IT wykonuje wysokiej jakości pracę, ale nawet najlepszy produkt musi zaistnieć w świadomości odbiorcy. Sektor IT powinien więc zacząć lepiej reklamować swoje sukcesy. Tworzymy świetne rozwiązania, ale ciągle brakuje nam umiejętności marketingowych i budowania odpowiedniego przekazu dla całego świata – zwracano uwagę podczas dyskusji. Szeroko pojęte działania PR-owe powinny znaleźć się głównie w kompetencjach menedżerów i menedżerek IT, bo osoby na stanowiskach inżynierskich mają inny punkt widzenia całości – wykonują dobrą robotę i zakładają, że to wystarczy, aby zostać zauważonym.
- Myślę, że jako branża jesteśmy zbyt skromni. Musimy być nie tylko doskonali w dostarczaniu produktów, ale także bardzo „głośni”. I to nie tylko dla rozwoju osobistego, ale także dla rozwoju polskiego sektora IT. Nie jesteśmy tylko jednym z wielu graczy. Jesteśmy wiodącym kontrybutorem w ważnych projektach technologicznych w Europie i musimy być z tego dumni – przekonuje Maciej Korzeniowski.
Przełomowy moment dla branży
Uczestniczący w debacie rozmówcy podkreślali, że polska branża IT jest w bardzo ważnym, wręcz przełomowym momencie zmian. Od sposobu myślenia i działania menedżerów i menedżerek będzie zależeć przyszłość tego sektora. Innowacyjność, dobry marketing i szybkie dostosowywanie się do rynku to przepis na znakomitą przyszłość.
- Chcemy, aby pozycja Polski za kilka lat pod względem innowacyjności, startupów i nowoczesnych rozwiązań była wymieniana w jednym szeregu z Londynem pod względem FinTec czy San Francisco w obszarze start-upów. Powinniśmy dążyć do tego, aby być jednym z pięciu największych globalnych ośrodków innowacji technologicznych na świecie – tłumaczy Maciej Korzeniowski.
W osiągnięciu tego celu najważniejsi są oczywiście ludzie. Dlatego rozpoznanie i rozwijanie talentów matematycznych już w bardzo wczesnych latach szkolnych powinno stać się jednym z priorytetów edukacji. Nie mniej istotne jest przekonywanie zespołów IT, że uczestniczą w czymś naprawdę wyjątkowym i warto doceniać ich osiągnięcia. Rozwój talentów, które dopiero rozpoczną ścieżkę kariery i budowanie strategii dla polskiego sektora IT, jest istotnym elementem współpracy Capgemini Polska i ABSL od 14 lat. Każdego roku ABSL organizuje ponad 100 wydarzeń, które pozwalają Capgemini oraz innym członkom organizacji wymieniać się cennymi doświadczeniami w gronie ekspertów.
O Capgemini Invent
Capgemini Invent to część Grupy Capgemini, specjalizująca się w projektowaniu innowacyjnych transformacji cyfrowych. Umożliwiamy osobom zarządzającym firmami przewidywanie i kształtowanie przyszłości swoich organizacji. Capgemini Invent działa w prawie 40 studiach i ponad 60 biurach na całym świecie, a nasz zespół składa się z ponad 10 000 ekspertów i ekspertek z dziedzin takich jak strategia, analiza danych, projektowanie produktów i doświadczeń, budowanie marki i technologia. Zespoły technologiczne opracowują nowe usługi cyfrowe, produkty, doświadczenia i modele biznesowe.
O Capgemini
Capgemini to światowy lider w dziedzinie doradztwa w zakresie transformacji i zarządzania biznesem poprzez wykorzystanie mocy technologii. Celem Grupy jest dążenie do odpowiedzialnej społecznie, zintegrowanej i zrównoważonej przyszłości, w której potencjał ludzki jest wspierany nowymi technologiami. Capgemini jest odpowiedzialną i wielokulturową organizacją, liczącą prawie 350 000 pracowników zatrudnionych w ponad 50 krajach. Dzięki silnemu 55-letniemu dziedzictwu i szerokiej wiedzy branżowej cieszy się zaufaniem swoich klientów, a także jest zdolna kompleksowo zaspokoić ich potrzeby biznesowe: od strategii i projektowania rozwiązań po działania operacyjne napędzane przez dynamicznie rozwijający się i innowacyjny świat technologii chmury, danych, sztucznej inteligencji, łączności, oprogramowania, inżynierii cyfrowej i platform. W 2022 roku Grupa odnotowała globalne przychody w wysokości 22 miliardów euro.

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.