Jak zadbać o przyszłość polskiej branży IT?
Marcin Majerek
Linkleaders.pl
Piotrkowska 148/150/18.01
90-063 Łódź
marcin.majerek|linkleaders.pl| |marcin.majerek|linkleaders.pl
600255487
www.linkleaders.pl
Ostatnie dwie dekady to pasmo nieustających sukcesów polskiej branży IT/ICT. Wszystko za sprawą m.in. dobrze wykształconych specjalistów i specjalistek, odpornej gospodarki i rosnącego zapotrzebowania na nowe technologie. Teraz nadszedł czas, aby zastanowić się jakie są potrzeby i cele strategiczne dla rozwoju sektora IT/ICT w Polsce? I o tym właśnie dyskutowano podczas debaty "Rozwój polskich centrów usług IT kluczowym akceleratorem europejskich technologii", która odbyła się podczas ABSL Summit 2023 w Krakowie.
W trakcie debaty wszyscy byli zgodni, że branża musi cały czas poszukiwać i wdrażać nowe generacje specjalistów i specjalistek, aby sprostać potrzebom technologicznym i kompetencjom wymaganym na stanowiskach inżynierskich. Ważne jest także włączenie do całego procesu środowiska akademickiego zarówno w obszarze kształcenia kadr dla branży, jak i badań oraz rozwoju. Na pewno możemy być dumni z tego, co osiągnęliśmy w ciągu ostatnich dwóch dekad i jak polska branża IT jest postrzegana pod względem jakości projektów. – podkreślali rozmówcy.
Kompetencje, umiejętności miękkie i wiedza biznesowa
W debacie wiele miejsca poświęcono strategii, która pozwoli polskim firmom IT utrzymać pozycję jednego ze światowych liderów technologicznych. Konieczne do tego będzie m.in. budowanie kultury rozwoju talentów. I nie chodzi tylko o umiejętności techniczne, ale również o umiejętności miękkie oraz różnorodność w zespołach.
- Każdego roku pojawia się jakaś nowa technologia wymagająca nowych umiejętności. Tak więc, gdy spojrzymy na to z szerszej perspektywy, widzimy, że element miękki, taki jak innowacyjność, szybkość dostosowania się do rynku i budowania zespołu wokół nowej technologii, staje się ważniejszy niż konkretne rozwiązanie. W ciągu najbliższych 10 lat zdecydowanie musimy być postrzegani nie tylko jako specjaliści IT, ale także jako ważne centrum innowacji w Europie. – mówił podczas debaty Maciej Korzeniowski, Country Managing Director w polskim oddziale Capgemini Invent, który ma 20-letnie doświadczenie w doradztwie strategicznym i technologicznym. Maciej Korzeniowski doradzał m.in. w obszarach związanych ze stosowaniem nowych technologii, strategią cyfrową oraz w projektach transformacyjnych w całej Europie.
Marketing też jest ważny – musimy być „głośni”
Polska branża IT wykonuje wysokiej jakości pracę, ale nawet najlepszy produkt musi zaistnieć w świadomości odbiorcy. Sektor IT powinien więc zacząć lepiej reklamować swoje sukcesy. Tworzymy świetne rozwiązania, ale ciągle brakuje nam umiejętności marketingowych i budowania odpowiedniego przekazu dla całego świata – zwracano uwagę podczas dyskusji. Szeroko pojęte działania PR-owe powinny znaleźć się głównie w kompetencjach menedżerów i menedżerek IT, bo osoby na stanowiskach inżynierskich mają inny punkt widzenia całości – wykonują dobrą robotę i zakładają, że to wystarczy, aby zostać zauważonym.
- Myślę, że jako branża jesteśmy zbyt skromni. Musimy być nie tylko doskonali w dostarczaniu produktów, ale także bardzo „głośni”. I to nie tylko dla rozwoju osobistego, ale także dla rozwoju polskiego sektora IT. Nie jesteśmy tylko jednym z wielu graczy. Jesteśmy wiodącym kontrybutorem w ważnych projektach technologicznych w Europie i musimy być z tego dumni – przekonuje Maciej Korzeniowski.
Przełomowy moment dla branży
Uczestniczący w debacie rozmówcy podkreślali, że polska branża IT jest w bardzo ważnym, wręcz przełomowym momencie zmian. Od sposobu myślenia i działania menedżerów i menedżerek będzie zależeć przyszłość tego sektora. Innowacyjność, dobry marketing i szybkie dostosowywanie się do rynku to przepis na znakomitą przyszłość.
- Chcemy, aby pozycja Polski za kilka lat pod względem innowacyjności, startupów i nowoczesnych rozwiązań była wymieniana w jednym szeregu z Londynem pod względem FinTec czy San Francisco w obszarze start-upów. Powinniśmy dążyć do tego, aby być jednym z pięciu największych globalnych ośrodków innowacji technologicznych na świecie – tłumaczy Maciej Korzeniowski.
W osiągnięciu tego celu najważniejsi są oczywiście ludzie. Dlatego rozpoznanie i rozwijanie talentów matematycznych już w bardzo wczesnych latach szkolnych powinno stać się jednym z priorytetów edukacji. Nie mniej istotne jest przekonywanie zespołów IT, że uczestniczą w czymś naprawdę wyjątkowym i warto doceniać ich osiągnięcia. Rozwój talentów, które dopiero rozpoczną ścieżkę kariery i budowanie strategii dla polskiego sektora IT, jest istotnym elementem współpracy Capgemini Polska i ABSL od 14 lat. Każdego roku ABSL organizuje ponad 100 wydarzeń, które pozwalają Capgemini oraz innym członkom organizacji wymieniać się cennymi doświadczeniami w gronie ekspertów.
O Capgemini Invent
Capgemini Invent to część Grupy Capgemini, specjalizująca się w projektowaniu innowacyjnych transformacji cyfrowych. Umożliwiamy osobom zarządzającym firmami przewidywanie i kształtowanie przyszłości swoich organizacji. Capgemini Invent działa w prawie 40 studiach i ponad 60 biurach na całym świecie, a nasz zespół składa się z ponad 10 000 ekspertów i ekspertek z dziedzin takich jak strategia, analiza danych, projektowanie produktów i doświadczeń, budowanie marki i technologia. Zespoły technologiczne opracowują nowe usługi cyfrowe, produkty, doświadczenia i modele biznesowe.
O Capgemini
Capgemini to światowy lider w dziedzinie doradztwa w zakresie transformacji i zarządzania biznesem poprzez wykorzystanie mocy technologii. Celem Grupy jest dążenie do odpowiedzialnej społecznie, zintegrowanej i zrównoważonej przyszłości, w której potencjał ludzki jest wspierany nowymi technologiami. Capgemini jest odpowiedzialną i wielokulturową organizacją, liczącą prawie 350 000 pracowników zatrudnionych w ponad 50 krajach. Dzięki silnemu 55-letniemu dziedzictwu i szerokiej wiedzy branżowej cieszy się zaufaniem swoich klientów, a także jest zdolna kompleksowo zaspokoić ich potrzeby biznesowe: od strategii i projektowania rozwiązań po działania operacyjne napędzane przez dynamicznie rozwijający się i innowacyjny świat technologii chmury, danych, sztucznej inteligencji, łączności, oprogramowania, inżynierii cyfrowej i platform. W 2022 roku Grupa odnotowała globalne przychody w wysokości 22 miliardów euro.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.