Jednomiliardowy rynek VOD w czasie największej hossy

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Wartość rynku serwisów VOD w Polsce przekroczyła w 2019 r. poziom miliarda złotych. Rynek zawdzięcza swoją koniunkturę głównie serwisom subskrypcyjnym, które odpowiadają za przeszło połowę jego wartości. W tym roku serwisy SVOD zanotują rekordowy przyrost subskrypcji netto. Nałoży się na to organiczny wzrost rynku oraz lockdown związany z pandemią COVID-19.
Dane PMR wskazują, że wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce rośnie dynamicznie. W 2019 r. przychody dostawców VOD przebiły poziom miliarda złotych. W ocenie PMR rynek VOD doświadcza obecnie największej hossy, która w praktyce trwa już trzech lat. W bieżącym roku nastąpi punkt kulminacyjny wzrostów na rynku i zyska on najwięcej w swojej historii. Oprócz tego, że rynek znajduje się w fazie organicznego wzrostu, dodatkowym „boosterem” okaże się czynnik epidemiczny, czyli lockdown z uwagi na pandemię COVID-19. Kolejne lata przyniosą coraz większe nasycenie rynku płatnymi usługami VOD i w związku z tym coraz mniejszy potencjał rynku do wzrostu (CAGR 2020-2025: 8,1%).
Głównym powodem pozytywnej koniunktury na rynku jest zdecydowanie segment serwisów subskrypcyjnych (SVOD). W ocenie PMR odpowiada on za więcej niż połowę wartości rynku. Wskaźnik ten jest jeszcze wyższy, gdy uwzględni się w nim przychody z serwisu HBO GO w kanale operatorskim, czyli dystrybuowanego głównie jako dodatek do usługi płatnej telewizji. PMR szacuje, że w 2019 r. liczba subskrypcji serwisów SVOD (nie licząc HBO GO w kanale operatorskim z uwagi na jego specyfikę), rosnąca organicznie w dwucyfrowym tempie, była już powyżej 2 mln. Biorąc po uwagę, że na jedno gospodarstwo może przypadać kilka subskrypcji, daje to wskaźnik penetracji serwisami SVOD w Polsce na poziomie ok. 9% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Penetrację dwukrotnie podbija współdzielenie subskrypcji między różnymi użytkownikami, jednak nie ma to przełożenia na dodatkową wartość rynku, a jedynie osłabia potencjał zarobkowy dostawców VOD.
W 2020 r. z uwagi na pandemię COVID-19 PMR spodziewa się przyspieszenia we wzroście subskrypcji w ramach serwisów SVOD. W tym czasie przyrost netto nowych subskrypcji będzie o połowę wyższy od ubiegłorocznego. Lockdown związany z epidemią utrwali u dotychczasowych użytkowników potrzebę korzystania z usługi na dłużej oraz spowoduje napływ zupełnie nowych klientów. Skutki czynnika epidemiologicznego rozłożą się też na kolejne lata, w praktyce na krótki okres prognoz – część użytkowników na chwilę zachęconych do korzystania z platform SVOD podczas epidemii wróci do ich regularnej subskrypcji po jakimś czasie. Średnia, a przede wszystkim długa perspektywa prognoz na rynku SVOD to napływ tzw. „late comersów” oraz standaryzacja usługi wśród dotychczasowych subskrybentów.
<wykres>
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.