Komunikaty PR

Kompetencje miękkie w IT? Nie tylko dla Project Menadżera

2023-05-30  |  01:00

Dla wielu osób przeszkodą w karierze IT jest brak umiejętności programowania. Dlatego próbując wejść do tej branży lub dalej się w niej rozwijać, szukają ofert pracy opartych w dużej mierze o kompetencje miękkie, a zatem w takich zawodach, jak Project Menadżer czy Scrum Master. Tymczasem branża IT oferuje więcej możliwości rozwoju, szczególnie dla osób mówiących w językach obcych innych niż angielski i ceniących sobie pracę z ludźmi. A także dla tych, którzy po prostu już nie chcą być dalej menadżerami lub menadżerkami projektów IT. Jednym z takich zawodów jest Bid Menadżer.

Z badania przeprowadzonego przez bulldogjob.pl wynika, że jedna czwarta pracowników branży IT nie posiada ścisłego ani technicznego wykształcenia[1]. Jest tak dlatego, że wiele osób, w tym także humanistów, decyduje się na przekwalifikowanie i start kariery w IT.

Choć obecna koniunktura spowodowała, że na rynku łatwiej mają specjaliści z doświadczeniem niż osoby, które dopiero zaczynają swoją karierę w tej branży, jest prawdopodobne, że wkrótce sytuacja ta ponownie ulegnie zmianie. A i teraz mimo trudności na portalach rekrutacyjnych nie brakuje ofert pracy. W tym także tych skierowanych do osób z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, takimi jak komunikatywność, otwartość czy silne predyspozycje liderskie.

Project i Product Menadżer, Scrum Master i UX/UI Designer od lat są dla takich osób najczęstszym wyborem pod kątem ścieżki rozwoju. Tymczasem istnieje wiele stanowisk, które wymagają podobnych kompetencji i mogą stanowić dla nich równie ciekawą, jeśli nie ciekawszą alternatywę. Także dlatego, że oferują cenną możliwość wyspecjalizowania się w wąskiej dziedzinie i zbudowania tym samym dużej przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.

Do takich zawodów należy z pewnością tajemniczo brzmiący Bid Menadżer, co można przetłumaczyć na polski jako menedżer projektu przetargowego.

- Bid Menadżer to, najprościej mówiąc, menedżer projektu, jakim jest złożenie oferty. Stanowisko to jest charakterystyczne dla dużych, dojrzałych organizacji, które otrzymują wiele rozbudowanych i skomplikowanych zapytań ofertowych. To bardzo ciekawa, ale też bardzo ambitna rola. Bid Menadżer osobiście odpowiada za to, by oferta powstała na czas, była jak najwyższej jakości, a także by została wcześniej odpowiednio przeprocesowana w organizacji i mieściła się w ramach zatwierdzonego budżetu na przygotowanie oferty.  Bid Menadżer musi umieć układać sobie pracę zespołem złożonym z ekspertek i ekspertów z całego świata, którzy wcześniej nie mieli okazji się poznać. Co więcej, zespoły te zmieniają się przy każdej nowej ofercie, trzeba przywyknąć do tej zmienności – mówi Wojciech Banaszewski, Head of Bid & Solution, Software Center Capgemini Polska.

Jak sprawdzić, czy ta propozycja zawodowa jest dla nas interesująca oraz jakie kompetencje należy posiadać, by móc ubiegać się o pracę Bid Menadżera?

Bez języków ani rusz

Aby zrozumieć, czym zajmuje się Bid Menadżer, należy przyjrzeć się sposobowi, w jaki duże firmy technologiczne pozyskują klientów. Proces sprzedażowy w ich przypadku jest z reguły skomplikowany i często trwa dość długo, niekiedy nawet pół roku lub dłużej. Działy odpowiedzialne za sprzedaż i marketing koncentrują się na pozyskaniu klienta, który w efekcie składa zapytanie ofertowe. I wtedy do gry wkracza Bid Menadżer.

- W początkowej fazie każdego procesu przygotowywania oferty dla klienta kluczowe jest prawidłowe oszacowanie jego złożoności, co często nie jest oczywiste i absolutnie nie ma związku na przykład z obszernością otrzymanego zapytania ofertowego. Dobre umiejętności analityczne, przewidywanie różnych scenariuszy oraz łączenie wątków i zależności w projekcie pozwalają Bid Menadżerowi nie tylko właściwie zaplanować proces, lecz także aktywnie i szybko reagować na wszelkie zmiany. To duże wyzwanie, ale ważne, bo bezpośrednio warunkuje sukces – mówi Karolina Karolczak, Bid Menadżer z Capgemini.

Karolina do zespołu Capgemini dołączyła z początkiem roku. Wcześniej pracowała w roli koordynatorki w dziale cyfryzacji w dużej firmie z sektora automotive. Dlatego dziś doskonale odnajduje się po drugiej stronie. Dodatkowo mówi biegle po niemiecku, a praca w roli Bid Menadżera w dużej organizacji często wymaga znajomości języków obcych innych niż tylko angielski.

Dynamiczne środowisko i dużo satysfakcji

Pracę Bid Menadżera trudno włożyć w schemat. Na tym zresztą polega jej wyjątkowość – wymaga dużej elastyczności i gotowości na pracę w zmiennych warunkach. Wymaga tez umiejętności pracy z rozproszonym geograficznie i bardzo senioralnym zespołem o mocno zróżnicowanych kompetencjach. Mimo to można wskazać kilka kroków, które zawsze wpisane są w proces tworzenia oferty przetargowej.

Na początek Bid Menadżer musi zapoznać się ze szczegółami zapytania ofertowego. Na podstawie tego tworzy tzw. Bid Plan. Bo przygotowanie oferty to projekt, który należy rozpisać w czasie i ustalić punkty kontrolne oraz kamienie milowe, które muszą się wydarzyć, by proces zakończył się sukcesem. A Bid Menadżer jest Project Menadżerem tego projektu - dba o to, że oferta powstanie w terminie i to pomimo nieoczekiwanych splotów zdarzeń, które mogą wystąpić po drodze.

Kolejnym krokiem jest szybka i sprawna organizacja zespołu złożonego ekspertów niezbędnych do przygotowania oferty. Zadaniem Bid Menadżera jest uzupełnienie już istniejącego zespołu o brakujące ogniwa i kompetencje biznesowe, jakie powinny być wykorzystane w danym projekcie.

W skład zespołu wchodzi kilka lub kilkadziesiąt osób – są to osoby z określonymi kompetencjami technicznymi odpowiadającymi przygotowywanej ofercie, a także menadżerowie, analitycy, sprzedawcy. Bid Menadżer musi też zadbać efektywną współpracę z wieloma działami wsparcia, m.in. działem prawnym, zarządzania ryzykiem, bezpieczeństwa, mobilności...

Bid Menadżer zapewnia komunikację w zespole – zapewnia, że każda osoba ma dostęp do potrzebnych informacji. W razie potrzeby Bid Menadżer organizuje też spotkania ze specjalistami i specjalistkami spoza zespołu. Niekiedy, szczególnie w przypadku rzadkich technologii, są to osoby dosłownie z drugiego końca świata, na przykład z Australii.

Czasami na przygotowanie oferty Bid Menadżer ma trzy miesiące (to dotyczy złożonych zamówień na całe, kompleksowe systemy czy rozwiązania). Ale znacznie częściej są to trzy lub nawet dwa tygodnie. Dlatego w tej pracy konieczne jest sprawne zarządzanie czasem własnym i zespołu. O zwlekaniu ze znalezieniem rozwiązania dla istniejącej lub przewidywanej przeszkody nie może być mowy. W końcu w ofertach co do zasady nie ma nagrody za drugie miejsce.

Praca nie dla każdego

Z pewnością nie każda osoba sprawdzi się w roli Bid Menadżera. To stanowisko, które wymaga interdyscyplinarnych kompetencji z różnych światów: od sprzedaży (rozumienie procesu sprzedażowego jest bardzo istotne, by porozumiewać się z działem sprzedaży wewnątrz własnej organizacji), umiejętności budowania relacji z zespołem, ale i z najważniejszymi osobami w firmie, perfekcyjnej organizacji pracy, aż po analityczny umysł i kompetencje finansowe.

- Bid Menadżer musi być sprawnym liderem. Zespoły, z którymi pracuje, składają się często z osób równych lub wyższych od niego stanowiskiem, niezbędna jest więc umiejętność przebijania się z własnymi pomysłami i naturalnego zarządzania i motywowania ludzi. Ostatecznie odpowiedzialność za stworzenie oferty spoczywa na Bid Menadżerze i trzeba tak pokierować zespołem, żeby doprowadzić do jej powstania. A zarówno dla Bid Menadżera, jak i dla zespołu nie ma nic przyjemniejszego niż wygrany przetarg – podkreśla Karolina Karolczak.

Oferty pracy w zawodzie Bid Menadżera pojawiają się co jakiś czas na platformach z ogłoszeniami rekrutacyjnymi. Także Capgemini poszukuje kolejnych Bid Menadżerów do współpracy z niemieckim oddziałem firmy w tej roli.

Więcej informacji znaleźć można w tym miejscu.

 


[1] https://bulldogjob.pl/it-report/2020/project_manager

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH Biuro prasowe
2024-07-24 | 12:30

PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH

Projektory laserowe DLP Panasonic zostały wybrane przez tureckie muzeum ze względu na swoją rozdzielczość 4K i wysoką jasność, które są niezbędne do projekcji na dużą skalę w
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 01:00

Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland

Symfonia, producent i dostawca rozwiązań wspierających cyfryzację procesów biznesowych w MŚP, nawiązała współpracę z Fundacją Digital Poland. Partnerstwo to, podobnie jak uruchomione niedawno Symfonia Lab, wpisuje się w
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.