Kongres GIS 2023: Świadomość przestrzenna, by działać w świecie pełnym zmian
W Cukrowni w Żninie zakończył się tegoroczny Kongres GIS organizowany przez Esri Polska. Pośród setek głosów i wielu wątków tego największego w Polsce spotkania o rozwiązaniach bazujących na technologiach geolokalizacyjnych, szczególnie dało się słyszeć jedno, wspólne stanowisko: Żaden człowiek, ani nawet grupa ekspertów, nie jest w stanie w pełni przewidzieć następstw zachodzących zmian bez odpowiedniego wsparcia. Dlatego możliwości, jakie oferuje GIS, są obecnie kluczowe, by działać sprawnie, minimalizując poczucie niepewności, niezależnie od rodzaju działalności i sektora.
Setki gości ze świata biznesu, sektora publicznego oraz edukacji i nauki spotkało się w dniach 25 – 26 października w żnińskiej Cukrowni, by rozmawiać o możliwościach, jakie daje wykorzystanie w swojej działalności technologii GIS. To największe spotkanie poświęcone temu tematowi, organizowane kolejny raz pod patronatem Esri Polska. W tym roku zgromadzeni goście mogli dowiedzieć się, jak technologie geolokalizacyjne wykorzystują m.in. Allegro, Orange, Veolia, Savills, Żabka Polska, Tatrzański Park Narodowy, Gaz-System, Energa Operator, takie miasta jak Warszawa, Łódź czy Kraków oraz uczelnie, administracja różnych szczebli i wiele innych podmiotów.
– Wygoda klientów stanowi bardzo ważny aspekt działalności Allegro, na który kładziemy duży nacisk także w procesie rozwoju marki Allegro One – powiedział po swojej prezentacji Karol Herszfeld, Location Intelligence Manager w Allegro. – W tym celu, wraz z planami rozwoju automatów paczkowych One Box istotne stało się poznanie preferencji klientów w kontekście geograficznym, by zoptymalizować proces wyboru lokalizacji dla naszych urządzeń. Stworzone przez nas rozwiązania bazujące na ArcGIS Online, pozwoliły usprawnić realizację projektu, a tym samym zwiększyć tempo ekspansji i rozwoju naszej firmy. Mówiąc krótko: dziś, dzięki GIS, wiemy nie tylko czego chcą klienci, ale także jak ich oczekiwania i potrzeby rozkładają się na mapie, dzięki czemu możemy podejmować punktowe, celowane działania.
To tylko jeden z przykładów tego, o czym goście tegorocznego kongresu, realizowanego pod hasłem „Zmień perspektywę!”, mogli posłuchać podczas spotkania. W jego trakcie nie zabrakło przykładów wykorzystania technologii GIS w połączeniu z innymi rozwiązaniami podbijającymi obecnie rynki jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, digital twin, BIM czy bezzałogowe statki powietrzne, czyli drony.
– Wiele mówi się o cyfryzacji, chmurze czy gromadzeniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu danych. Tymczasem nadal rzadko pamięta się o tym, że każda dana, każdy bajt informacji został wytworzony gdzieś, w jakimś miejscu. Można mu więc przypisać określoną lokalizację. A kiedy już się to zrobi i dane zwizualizuje na mapie, odsłania się zupełnie nowa perspektywa działania, pozwalająca podejmować jeszcze bardziej przemyślane decyzje. To potencjał, który drzemie w narzędziach wykorzystujących GIS – mówi Agnieszka Nosal, Dyrektor Zarządzająca Esri Polska. – W obecnych warunkach, kiedy nie tylko każdy rok, ale niemal każdy miesiąc przynosi zmiany, to nieocenione wsparcie, pozwalające zorientować się w obecnej sytuacji i przygotować wiarygodne prognozy na przyszłość. Dlatego cieszę się, że z roku na rok GIS zyskuje na popularności, czego dowodzi choćby liczba prelegentów i uczestników naszego kongresu.
Choć goście kongresu rozjechali się już po Polsce i świecie, to warto pamiętać, że społeczność skupiona wokół GIS ma swoje miejsce także w przestrzeni wirtualnej. Jest nim portal ArcanaGIS.pl, skąd wszyscy, którzy wciąż czują niedosyt inspiracji i pomysłów na wykorzystanie technologii geoprzestrzennych, mogą czerpać bez limitów. Ci zaś, którzy wolą osobiste spotkania i rozmowy, na kolejne takie wydarzenie muszą jeszcze poczekać.

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.