Kongres GIS 2023: Świadomość przestrzenna, by działać w świecie pełnym zmian
W Cukrowni w Żninie zakończył się tegoroczny Kongres GIS organizowany przez Esri Polska. Pośród setek głosów i wielu wątków tego największego w Polsce spotkania o rozwiązaniach bazujących na technologiach geolokalizacyjnych, szczególnie dało się słyszeć jedno, wspólne stanowisko: Żaden człowiek, ani nawet grupa ekspertów, nie jest w stanie w pełni przewidzieć następstw zachodzących zmian bez odpowiedniego wsparcia. Dlatego możliwości, jakie oferuje GIS, są obecnie kluczowe, by działać sprawnie, minimalizując poczucie niepewności, niezależnie od rodzaju działalności i sektora.
Setki gości ze świata biznesu, sektora publicznego oraz edukacji i nauki spotkało się w dniach 25 – 26 października w żnińskiej Cukrowni, by rozmawiać o możliwościach, jakie daje wykorzystanie w swojej działalności technologii GIS. To największe spotkanie poświęcone temu tematowi, organizowane kolejny raz pod patronatem Esri Polska. W tym roku zgromadzeni goście mogli dowiedzieć się, jak technologie geolokalizacyjne wykorzystują m.in. Allegro, Orange, Veolia, Savills, Żabka Polska, Tatrzański Park Narodowy, Gaz-System, Energa Operator, takie miasta jak Warszawa, Łódź czy Kraków oraz uczelnie, administracja różnych szczebli i wiele innych podmiotów.
– Wygoda klientów stanowi bardzo ważny aspekt działalności Allegro, na który kładziemy duży nacisk także w procesie rozwoju marki Allegro One – powiedział po swojej prezentacji Karol Herszfeld, Location Intelligence Manager w Allegro. – W tym celu, wraz z planami rozwoju automatów paczkowych One Box istotne stało się poznanie preferencji klientów w kontekście geograficznym, by zoptymalizować proces wyboru lokalizacji dla naszych urządzeń. Stworzone przez nas rozwiązania bazujące na ArcGIS Online, pozwoliły usprawnić realizację projektu, a tym samym zwiększyć tempo ekspansji i rozwoju naszej firmy. Mówiąc krótko: dziś, dzięki GIS, wiemy nie tylko czego chcą klienci, ale także jak ich oczekiwania i potrzeby rozkładają się na mapie, dzięki czemu możemy podejmować punktowe, celowane działania.
To tylko jeden z przykładów tego, o czym goście tegorocznego kongresu, realizowanego pod hasłem „Zmień perspektywę!”, mogli posłuchać podczas spotkania. W jego trakcie nie zabrakło przykładów wykorzystania technologii GIS w połączeniu z innymi rozwiązaniami podbijającymi obecnie rynki jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, digital twin, BIM czy bezzałogowe statki powietrzne, czyli drony.
– Wiele mówi się o cyfryzacji, chmurze czy gromadzeniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu danych. Tymczasem nadal rzadko pamięta się o tym, że każda dana, każdy bajt informacji został wytworzony gdzieś, w jakimś miejscu. Można mu więc przypisać określoną lokalizację. A kiedy już się to zrobi i dane zwizualizuje na mapie, odsłania się zupełnie nowa perspektywa działania, pozwalająca podejmować jeszcze bardziej przemyślane decyzje. To potencjał, który drzemie w narzędziach wykorzystujących GIS – mówi Agnieszka Nosal, Dyrektor Zarządzająca Esri Polska. – W obecnych warunkach, kiedy nie tylko każdy rok, ale niemal każdy miesiąc przynosi zmiany, to nieocenione wsparcie, pozwalające zorientować się w obecnej sytuacji i przygotować wiarygodne prognozy na przyszłość. Dlatego cieszę się, że z roku na rok GIS zyskuje na popularności, czego dowodzi choćby liczba prelegentów i uczestników naszego kongresu.
Choć goście kongresu rozjechali się już po Polsce i świecie, to warto pamiętać, że społeczność skupiona wokół GIS ma swoje miejsce także w przestrzeni wirtualnej. Jest nim portal ArcanaGIS.pl, skąd wszyscy, którzy wciąż czują niedosyt inspiracji i pomysłów na wykorzystanie technologii geoprzestrzennych, mogą czerpać bez limitów. Ci zaś, którzy wolą osobiste spotkania i rozmowy, na kolejne takie wydarzenie muszą jeszcze poczekać.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

A. Bryłka (Konfederacja): Ograniczenie emisyjności nie musi się odbywać za pomocą celów klimatycznych. Są absurdalne, nierealne i niszczące europejską gospodarkę
W lipcu br. Komisja Europejska ogłosiła propozycję nowego celu klimatycznego, który zakłada ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. do 2040 roku w porównaniu do stanu z 1990 roku. Został on zaproponowany bez zgody państw członkowskich, w przeciwieństwie do poprzednich celów na 2030 i 2050 rok. Polscy europarlamentarzyści uważają ochronę środowiska i zmiany w jej zakresie za potrzebne, jednak nie powinny się odbywać za pomocą nieosiągalnych celów klimatycznych.
Polityka
Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna

Według danych organizacji Nutrition Cluster w Strefie Gazy w lipcu br. u prawie 12 tys. dzieci poniżej piątego roku życia stwierdzono ostre niedożywienie. To najwyższa miesięczna liczba odnotowana do tej pory. Mimo zniesienia całkowitej blokady Strefy Gazy sytuacja w dalszym ciągu jest dramatyczna, a z każdym dniem się pogarsza. Przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej uważają, że potrzebna jest natychmiastowa pomoc, która musi być dostosowana do aktualnych potrzeb poszkodowanych i wsparta przez stronę izraelską.
Polityka
Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE

Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.