Leasing Index 2024: Technologiczne inwestycje firm
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Ze wszystkich rozwiązań technologicznych to urządzenia mobilne i technologia cloud computing cieszą się rosnącą popularnością wśród firm - tak wynika z najnowszej 4 edycji badania “Leasing Index” zrealizowanego przez Santander Leasing. Wykorzystanie urządzeń mobilnych wzrosło o 12 pp., z kolei chmur o 10 pp. w stosunku do badania z 2021 r.
Rozwiązania, które umożliwiają wykorzystanie urządzeń mobilnych do prowadzenia firmy są zdecydowanie najpopularniejsze wśród małych firm – 97 proc. korzysta lub planuje z nich korzystać. Na drugim miejscu znajduje się chmura do przechowywania danych (42 proc. korzysta lub planuje), a na trzecim programy CRM (18 proc.). Należy jednak zaznaczyć, że o ile poziom wykorzystania technologii chmurowych wśród małych firm wzrasta, to w przypadku CRM nastąpił spadek o 8 pp. w porównaniu do badania z 2021 r. W przypadku wykorzystania pozostałych technologii uwzględnionych w badaniu, tj. automatyzacja procesów w firmie, programy ERP
i sztuczna inteligencja, również odnotowano spadek, a ich wykorzystanie nie przekracza 14 proc.
- W trakcie pandemii firmy postawiły na inwestycje w rozwiązania technologiczne przede wszystkim, aby umożliwić prowadzenie swojego biznesu w nowych okolicznościach. Okazało się, że zwiększyły przy tym zyski oraz poprawiły wydajność procesów w firmie. W branży leasingowej cyfryzacja również mocno przyspieszyła
w ciągu ostatnich kilku lat, a pandemia zmieniła dodatkowo model sprzedaży. Z perspektywy naszej firmy maksymalizujemy wykorzystywanie narzędzi cyfrowych, takich jak zdalna identyfikacja i autoweryfikacja klienta, aby zapewnić wygodę i bezpieczeństwo dla obu stron transakcji, tak przy podpisaniu umowy leasingu jak
i różnych operacjach leasingowych po jej zawarciu. – wskazuje Kinga Melerowicz, dyrektor zarządzająca Obszarem Operacji i Obsługi Cyfrowej w Santander Leasing - Branża leasingowa posiada nadal duży potencjał rozwoju, ale wymaga to wdrażania zmian i usprawnień przy użyciu narzędzi cyfrowych. To z kolei przełoży się na lepszą obsługę klienta i jego większą satysfakcję – dodaje.
Jak wskazała pod koniec 2023 r. firma analityczna Gartner tylko w zeszłym roku wydatki firm w obszarze IT miały osiągnąć poziom prawie 4,7 bln dolarów co oznaczało wzrost względem 2022 r. o ponad 3 proc. W 2024 r. analitycy zakładają dwukrotnie wyższą dynamikę sięgającą 6,8 proc., co może się przełożyć na wydatki sięgające
ok. 5 bln dolarów.
- Rozwój współczesnych przedsiębiorstw coraz częściej powiązany jest z ich transformacją cyfrową. Zapotrzebowanie na usługi związane z nowymi technologiami znacząco wzrosło podczas pandemii, kiedy firmy musiały dostosować się do sytuacji i zapewnić ciągłość działania swojego biznesu. Jak wynika z raportu PIIT i IDC Polska pt. :„Trendy w branży teleinformatycznej” w kolejnych latach firmy inwestować będą coraz więcej środków właśnie w chmurę obliczeniową, sztuczną inteligencję czy rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa. Dojrzałość cyfrowa przedsiębiorstw zależy oczywiście od bardzo wielu czynników, takich jak charakter danej branży, konkurencja, ograniczenia regulacyjne czy oczekiwania klientów, jednak niezależnie od nich, te firmy, które dziś inwestują w narzędzia cyfrowe zdecydowanie szybciej reagują m.in. na zachodzące zmiany rynkowe czy pojawiające się nowe potrzeby klientów. To wszystko ma duży wpływ na ich rozwój i konkurencyjność na rynku – mówi Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
Inwestycje z podziałem na wielkość i sektor jaki reprezentują firmy
Ciekawie prezentują się również dane z badania „Leasing Index” jeśli chodzi o wskazania firm z podziałem na liczbę pracowników wśród branży usługowej, handlowej, budowlanej oraz produkcyjnej. Odsetek firm korzystających z rozwiązań mobilnych plasuje się na poziomie powyżej 95 proc. bez względu na liczbę pracowników i branżę. Dysproporcje pojawiają się już w przypadku wykorzystania rozwiązań chmurowych, które są najbardziej popularne wśród większych firm (zatrudniających od 10 do 49 osób)- 47 proc., a także w branży produkcyjnej i handlowej - odpowiednio 48 i 38 proc. Podobnie jak w przypadku technologii chmurowych, z programów typu CRM korzystają głównie większe firmy (38 proc.) reprezentujących branżę handlową (23 proc.) oraz produkcyjną (20 proc.). Oprogramowanie służące do automatyzacji procesów jest wykorzystywane głównie
w większych firmach - korzysta lub ma w planach aż 44 proc. badanych, a dotyczy to głównie firm produkcyjnych (35 proc.). Zaskakuje jednak fakt, że obecny poziom wykorzystania rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji jest jeszcze niski. Korzystanie z tych rozwiązań obecnie lub planuje je wdrożyć deklaruje 15 proc. firm zatrudniających do 49 pracowników.
- W dzisiejszych niepewnych czasach organizacje są bardziej ostrożne i decydują się na inwestycje w obszar transformacji cyfrowej często ze względu na działania konkurencji. Dużym impulsem są też zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem oraz napotykanie barier w realizacji ambitnej strategii biznesowej. Aktualnie klienci
w poszukiwaniu oferty w pierwszej kolejności poruszają się w świecie online, dlatego ważne jest, by zapewnić im rozwiązania z łatwym dostępem nie tylko do poszukiwanego auta, czy maszyny, ale również do finansowania - wskazuje Magdalena Reimann, dyrektor biura rozwoju obsługi cyfrowej w Santander Leasing.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.