Komunikaty PR

Morze możliwości – e-commerce nad Bałtykiem notuje rekordowy wzrost

2023-09-08  |  07:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP ( 0.03 MB )

Rynek cyfrowych platform od lat jest kuźnią wzrostu, szczególnie widać to na przykładzie e-commerce. Obecnie świat globalnego handlu internetowego został opanowany przez największe firmy takie jak Amazon, Zalando, czy Alibaba. Jednak w cieniu międzynarodowych korporacji swoje miejsce znaleźli również mniejsi gracze znad zimnego Bałtyku. I stale sięgają po więcej, jednocześnie napędzając rozwój i gospodarkę całego regionu.

Według badania Eurostat “Community survey on ICT usage in households and by individuals” w 2022 roku 91 proc. obywateli UE w przedziale wiekowym 16-74 lata miało dostęp do Internetu, a 75 proc. z nich kupowało lub zamawiało towary czy usługi za jego pomocą.  W ciągu ostatniej dekady odsetek kupujących za pośrednictwem Internetu wzrósł o 20 punktów procentowych (z 55 proc. w 2012).

"Rynek zakupów online wciąż nie jest w pełni nasycony i ma w Europie potencjał na wzrost. Ta przestrzeń jest szczególnie widoczna na rynkach Europy Centralnej, Wschodniej i Południowej, gdzie użycie Internetu przez obywateli wciąż się upowszechnia, a liczba nowych klientów e-commerce stale się zwiększa" – mówi Olena Bondar, dyrektor biura Freedom Finance Europe Poland.

Szanse rozwijających się europejskich rynków e-commerce wykorzystują nie tylko amerykańscy i azjatyccy giganci. Dobrym przykładem są tu organizacje mające korzenie w państwach bałtyckich i Europy Centralnej, jak choćby Vinted - międzynarodowa internetowa platforma handlowa dla prywatnych użytkowników skupiająca się na modzie z drugiej ręki, która obecnie funkcjonuje już na 15 rynkach. Litewski start-up, który powstał w 2008 roku, w 2019 przekroczył wycenę 1 mld dolarów, by w 2022 osiągnąć wartość 4 mld dolarów.

"Potencjał nowych rynków wyraża się również za sprawą stosunkowo nowych firm, które rozwinęły się na małych rynkach i teraz śmiało wychodzą poza swój region. Dobrym przykładem są tu organizacje mające korzenie w państwach bałtyckich i Europy Centralnej. Spektakularny sukces platformy Vinted pokazuje, że kraje byłych republik radzieckich, które później dołączyły do UE, stanowią nie tylko rynek dla światowych gigantów, ale również potrafią same wykorzystać swój potencjał" – komentuje Olena Bondar. 

Populacja Litwy, Łotwy i Estonii łącznie liczy ok. 6 mln ludzi.  Jednak to ten region jest miejscem, gdzie panuje dobry klimat dla innowacyjnych firm, które szybko wykraczają poza granice regionu. Skype, Vinted, Bolt – to tylko niektóre z przykładów organizacji, które powstały w regionie i szybko zaczęły mieć większe ambicje. 

Skąd wynikają tak korzystne możliwości tych rynków? Przede wszystkim ze względu na ich ograniczoną pojemność, firmy chcące się rozwijać są zmuszone do ekspansji za granicę. Chociażby z tego powodu państwa bałtyckie przodują w ułatwieniach dla innowacyjnych firm oraz oferują korzyści podatkowe dla nowoczesnych organizacji.

"W kontekście dynamicznego rozwoju e-commerce w tych krajach bardzo istotna jest cyfryzacja sektora publicznego, która była prostsza do wprowadzenia z racji małej skali i swoistej premii zapóźnienia. Państwa, takie jak republiki bałtyckie, miały okazję do skorzystania z doświadczeń innych krajów, które już przeszły podobny proces. Dzięki temu mogły od razu wprowadzać najnowocześniejsze rozwiązania, inwestując jednocześnie w edukację w tym obszarze" – wskazuje Bondar.

Innym, równie ważnym aspektem jest przynależność do Unii Europejskiej, która jednocześnie otworzyła wspólny rynek, z drugiej zaś strony chroni go przed agresywnymi graczami spoza Wspólnoty. Przykładem może być planowana wielka reforma prawa celnego, której jednym z założeń jest ochrona wspólnego rynku przed napływem tanich towarów z Azji z pominięciem ceł i podatków. Komisja Europejska planuje likwidację zwolnienia z opłat celnych towarów do 150 euro, co szczególnie mocno uderzy w azjatyckie platformy.

Jak dodaje Olena Bondar, do tak gwałtowanego rozwoju rynku e-commerce w krajach bałtyckich w ostatnich latach niewątpliwie przyczyniła się również pandemia COVID-19, która nie tylko upowszechniła zakupy poprzez platformy internetowe, ale również wpłynęła na globalne łańcuchy dostaw, wzbudzając przy tym nieufność do zakupów transkontynentalnych. Lokalni dostawcy korzystający z regionalnych rozwiązań, a także pewny i szybki czas dostawy decydowały o rynkowej przewadze.

Jakie są zatem perspektywy rynku e-commerce w przyszłości? Wydaje się, że kluczowym czynnikiem sukcesu firm będzie umiejętność dostosowania się do wymogów regulacyjnych, inwestycje w logistykę oraz utrzymanie zaufania klientów poprzez ochronę danych i jakość obsługi. Z badania „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& Polska do 2027 wynika, że wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł do 187 mld zł. Autorzy badania spodziewają się również wzrostu udziału w handlu online dużych platform takich jak Allegro czy Amazon z 45% do ponad 55% w 2027 roku. To wszystko pozwala patrzeć na rynek e-commerce łaskawym okiem w kontekście poszukiwania szans inwestycyjnych – konkluduje Olena Bondar.

 


Freedom Finance Europe to międzynarodowy broker internetowy znany pod marką Freedom24, należący do międzynarodowej grupy inwestycyjnej Freedom Holding Corp. Akcje holdingu notowane są na giełdzie NASDAQ, a jego działalność jest regulowana przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). Freedom Finance Europe oferuje swoim klientom bezpośredni dostęp do największych światowych giełd papierów wartościowych, profesjonalną analitykę papierów wartościowych oraz dedykowane aplikacje handlowe.

Platforma Freedom24 jest dostępna dla użytkowników w Polsce od 2021 roku z biurem przedstawicielskim zlokalizowanym w Warszawie oferującym wsparcie użytkownikom w języku polskim. 

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: www.freedom24.com

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal
IT i technologie realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
2024-07-23 | 06:00

realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży

Główny aparat realme 12 o rozdzielczości 50MP oraz matryca SONY LYT-600 z optyczną stabilizacją obrazu (OIS) zapewnia doskonałą jakość zdjęć, zwłaszcza w warunkach słabego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.