Komunikaty PR

Nie daj się oszukać! Jak przechytrzyć internetowych fałszerzy

2020-09-18  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania info_pras ( 0.06 MB )

Kto nie kocha promocji i świetnych okazji? Niestety polowanie na najkorzystniejszą ofertę nieraz wiąże się z ryzykiem. Świat zakupów online oferuje konsumentom ogromny wybór i różnorodność opcji. Mogłoby się pozornie wydawać, że zakupy i znalezienie najlepszej ceny jeszcze nigdy nie były tak proste – w końcu niekończącą się wirtualną listą produktów mamy dostępnych za jednym kliknięciem myszy. Nic więc dziwnego, że według najnowszych danych, udział e-commerce w handlu detalicznym w bieżącym roku powinien ustabilizować na poziomie ok. 8%[1] (w porównaniu z 5,4% w 2019 r.).[2]

Jednak rynek online to także niezliczona liczba sprzedawców. Oczywiście, istnieje wiele legalnych źródeł, ale niestety prawie na każdego uczciwego sprzedawcę przypada oszust, który sprzedaje niskiej jakości imitacje markowych produktów. Na pierwszy rzut oka produkty te często prezentują się autentycznie, ale mają dużo niższą cenę i zdecydowanie niższą jakość. Zatem rozróżnienie czy trafiliśmy na prawdziwą okazję, czy kupujemy podrobiony produkt, może być dość trudne. Często konsumenci do samego końca nie są świadomi tego, że kupili podróbkę.

Dzięki platformom internetowym ułatwiającym oszustom sprzedawanie swoich towarów, podrabiane produkty stanowią obecnie 3,3% całego światowego handlu.[3] Co więcej, nawet jeśli konsumentom uda się uniknąć kupienia podrobionego towaru, nadal narażają się na ryzyko, kupując „markowe” produkty od nieautoryzowanych sprzedawców. Wspomniane produkty, znane jako „szara strefa”, często wcale nie są podróbkami, a nawet mogły zostać wyprodukowane legalnie przez markę, ale sprzedawane są przez nieautoryzowanych sprzedawców, często po obniżonej cenie. W Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) produkty z szarej strefy handlu są nielegalne, a konsumenci kupujący te produkty, świadomie lub nie, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji, kiedy autoryzowani sprzedawcy odmówią, jak się często zdarza, obsługi towarów z szarej strefy.

Dlatego przed dopełnieniem transakcji i przelaniem gotówki należy upewnić się, że kupujemy towar z zaufanego źródła. Istnieje kilka sposobów weryfikacji sprzedawcy. Oszuści często sami się zdradzają, wystarczy tylko poświęcić trochę czasu i uwagi na sprawdzenie sprzedającego. Chociaż okazyjna cena niekoniecznie oznacza, że ​​produkt jest podrobiony, jeśli coś wydaje się zbyt piękne, aby być prawdziwe, często tak właśnie jest. Wielu oszustów liczy na to, że kupujący będą tak oszołomieni obietnicą okazji, że nie będą kwestionować autentyczności towaru. Dlatego też absurdalnie niska cena powinna zapalić w kupującym ostrzegawczą lampkę i zachęcić do dodatkowego researchu, zanim klikniemy „kup”. Oto 3 najprostsze sposoby na przechytrzenie fałszerzy i unikanie towarów z szarej strefy:

1. Przyjrzyj się bliżej 5-gwiazdkowym recenzjom

Naturalnym pierwszym krokiem byłoby sprawdzenie recenzji sprzedawcy. Wiele osób i tak to zrobi, ale pamiętajmy, że recenzje nie powinny być traktowane jako wyrocznia absolutna. Oczywiście litania zjadliwych uwag od zirytowanych klientów natychmiast zapala nam w głowie czerwone światło, ale nawet i te pozytywne recenzje należy traktować z przymrużeniem oka. Oszuści często publikują własne fałszywe recenzje, nawet na zaufanych witrynach, takich jak Allegro. Na szczęście istnieją pewne znaki ostrzegawcze, które pomogą nam stwierdzić czy recenzja jest autentyczna, czy nie. Jeśli komentarze są zbyt niejasne lub ogólne, istnieje wiele postów mówiących o tym samym, wykorzystujących podobne sformułowania, a recenzenci wydają się używać przesadnie pochwalnego lub promocyjnego języka, to wszystko może wskazywać, że recenzje są sfabrykowane lub że sprzedawca przekupił kupujących do zostawiania pozytywnych opinii, na przykład rozdając produkt za darmo lub płacąc im za pozytywny komentarz.

2. Zwróć uwagę na szczegóły

Czasami sklep internetowy lub strona sprzedawcy natychmiast zaalarmuje Cię, że nie jest to źródło godne zaufania, używając wątpliwej jakości grafiki. Jednak umiejętni oszuści potrafią sprawiać wrażenie bardzo profesjonalnych, więc odkrycie ich będzie wymagało dogłębniejszego researchu. Zapoznaj się z ich sekcją „o nas” lub „skontaktuj się z nami”. Jeśli jest pełna błędów gramatycznych i literówek lub brakuje podstawowych informacji, takich jak adres firmy lub numer telefonu, to znak, że ​​coś jest nie tak. Możesz pójść o krok dalej, sprawdzając domenę witryny. Nie należy zbyt szybko ufać stroną kończącym się na .org lub .net – legalni sprzedawcy zazwyczaj nie używają tych domen. Ale jeśli dalej nie masz pewności, pomoże skopiowanie adresu internetowego do bezpłatnego narzędzia (takiego jak DomainTools[4]), które pozwoli sprawdzić wiarygodność witryny i udzieli nam wielu informacji, w tym na temat czasu jej utworzenia i lokalizacji IP. Należy uważać na wszelkie witryny prowadzone w lokalnym języku, ale mające domenę hostowaną w innym kraju lub witryny istniejące krócej niż rok.

3. Sprawdź opakowanie

Po dostarczeniu produktu można sprawdzić, czy jest oryginalny, czy to po prostu przekonująca podróbka. Samo opakowanie jest często pierwszą wskazówką. Większość marek stosuje do swoich produktów wysokiej jakości, starannie zaprojektowane opakowania. Opakowanie to nie tylko sposób na przeniesienie produktu z punktu A do punktu B, ale również reprezentacja marki, dlatego firmy przykładają dużą wagę do jego jakości. Oszuści – wręcz przeciwnie. Będą próbować naśladować oryginalny design, ale najczęściej opakowanie będzie słabe i złej jakości lub produkt nie będzie układać się w nim prawidłowo.

Nawet jeśli opakowanie wydaje się dobrze skonstruowane, dokładniejsza inspekcja może ujawnić szczegóły wskazujące na to, że produkt jest podrobiony. Większość kupujących spędza niewiele czasu, jeśli w ogóle, na czytaniu opisów zapisanych drobnym drukiem na pudełku, ale to właśnie takie szczegóły mogą być kluczem do wykrycia fałszerstwa. Sprawdź, czy opis na opakowaniu zawiera adresy kontaktowe, adresy e-mail lub strony internetowe i numery telefonów obsługi klienta. Obowiązkowe informacje prawne są często drukowane na opakowaniach, na przykład informacje o gwarancji produktu lub szczegóły dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa.

HP należy do firm, które dokładają wszelkich starań, aby klienci mogli sprawdzić, czy kupiony przez nich produkt jest oryginalny. Robimy wszystko, aby zapewnić naszym klientom wiedzę i narzędzia potrzebne do identyfikacji fałszywych materiałów eksploatacyjnych. Na przykład, nasze wkłady mają umieszczony kod QR na plombie zabezpieczającej opakowania, dzięki któremu można dokonać automatycznej weryfikacji. Na naszej stronie internetowej możesz sprawdzić numer seryjny, jego poprawność oraz autentyczność produktu. Produkty HP oznaczone są hologramem, który potwierdza autentyczność oraz specjalną etykietą, która pomoże stwierdzić, czy produkt został w jakikolwiek sposób naruszony.

 


[1] https://www.computerworld.pl/news/Szybki-wzrost-branzy-e-commerce,422318.html 

[2] Raport Santander Bank Polska

[3] OECD, Trade in fake goods is now 3.3% of world trade and rising: https://www.oecd.org/newsroom/trade-in-fake-goods-is-now-33-of-world-trade-and-rising.htm

[4] http://whois.domaintools.com/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu Biuro prasowe
2024-07-17 | 08:00

Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu

Podczas gdy eksperci przewidują znaczące pozytywne skutki gospodarcze rozwoju sztucznej inteligencji generatywnej, nastroje społeczne nie są tak optymistyczne. Allianz Trade przedstawia wyniki
IT i technologie Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux
2024-07-17 | 01:00

Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux

DIALux jest nowoczesnym narzędziem, pozwalającym na projektowanie oświetlenia. To najchętniej wybierane oprogramowanie, umożliwiające zarówno rozlokowanie pojedynczych opraw, jak i
IT i technologie Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft
2024-07-16 | 07:50

Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił, że umacnia i rozszerza swoją współpracę z firmą Microsoft. Mapy i dane o ruchu drogowym TomTom będą

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządowe budżety będą niezależne od rządowych zmian w podatkach. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 2025 roku

Obniżenie podatków, zwłaszcza PIT-u, zubożyło w ostatnich latach budżety polskich samorządów, szczególnie dużych miast. Nowy rząd po konsultacjach z jednostkami samorządu terytorialnego przedstawił w połowie lipca projekt nowej ustawy, zgodnie z którą dochody miast, gmin, powiatów i województw miałyby się opierać na udziale w dochodzie osób mieszkających i pracujących na danym obszarze, a nie w samych podatkach od osób fizycznych i prawnych. W ten sposób zmiany w opodatkowaniu nie będą się przekładać na wysokość wpływów do lokalnych budżetów i ułatwią planowanie inwestycji.

Finanse

Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street

Polska gospodarka w tym roku urośnie o 3–4 proc. po minimalnym wzroście w 2023 roku. To powinno się przełożyć na dobre wyniki polskich spółek, czyli również ich pozytywne notowania na giełdzie. Trend może zmienić jedynie wolta na Wall Street. Na nią jednak na razie się nie zanosi. Jednak za mniej więcej półtora roku amerykańscy przedsiębiorcy zaczną odczuwać skutki wysokich stóp procentowych, nawet jeśli Fed do tego czasu zdecyduje się na ich obniżki. Wtedy nastroje inwestorów mogą się odwrócić.

Konsument

Nie tylko Zielony, ale też Niebieski Ład. UE intensyfikuje wysiłki na rzecz ochrony zasobów wodnych

Europejski Komitet Regionów wezwał niedawno tworzącą się nową Komisję Europejską do prac nad Europejska Strategią Wodną i powołania komisarza odpowiedzialnego za zasoby wodne w UE. Impulsem do planowania zmian w tym obszarze ma być Blue Deal, czyli Niebieski Ład – inicjatywa stworzona w ubiegłym roku na wzór Zielonego Ładu. Przyspieszenie działań na rzecz ochrony zasobów wodnych to zdaniem ekspertów konieczność w obliczu coraz częstszych i poważniejszych susz, powodzi i problemów z dostępem do wody pitnej. Niebieski Ład ma być istotnym elementem dostosowywania się do zmian klimatu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.