Polski spec od AI łapie bankowych oszustów

Martin Markiewicz na co dzień pracuje z Singapuru, jednak rozwiązania jego firmy obecne są w bankach na całym świecie. Jego Silent Eight to jeden z liderów walki z szarą strefą w finansach. Wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję rozwijaną w Warszawie.
Dla sektora bankowego mijający rok był rekordowy z kilku względów. Jeden z tych rekordów jest niechlubny, a zarazem kosztowny: to ponad 10 mld USD kar, jakie regulatorzy w poszczególnych krajach i jurysdykcjach nałożyli na banki w 2020 r. W ostatniej dekadzie to już łącznie 26 mld USD. Za co? Za choćby niespójność praktyk z wymogami kontroli przepływu środków, trafiających z banków m.in. na finansowanie terroryzmu czy pochodzących z nielegalnych źródeł lub transferowanych z/do krajów objętych sankcjami ekonomicznymi. Takie kary i wyzwania przed bankami to woda na młyn dla pochodzącego z Polski Martina Markiewicza, prezesa i założyciela Silent Eight.
- Banki zazwyczaj próbują wyłapać tego typu transakcje w mozolny sposób, niekoniecznie zautomatyzowany. My udowadniamy, że jeśli działania przeciw finansowym oszustom mają być skuteczne, to możliwe jest to tylko przy automatyzacji procesów, napędzanych przy tym sztuczną inteligencją – zaznacza Martin Markiewicz, wyrastający na jedną z gwiazd fintechu i zarazem jeden z najbardziej oczekiwanych mówców nadchodzącego Impact finance’20, który odbędzie się już 25 i 26 listopada.
Inwestorzy zachwyceni
Pod wodzą Polaka, zamieszkałego i pracującego obecnie w Singapurze, Silent Eight robi oszałamiającą karierę w świecie finansów. Mająca swoje zasoby R&D w Polsce spółka poinformowała właśnie o zamknięciu kolejnej rundy finansowania – tym razem na 15 mln USD. Udział w niej wzięli wszyscy liczący się dotychczasowi akcjonariusze venture capital, czyli m.in.: polski OTB Ventures, Wavemaker Partners oraz SC Ventures – inwestycyjne ramię Standard Chartered Banku. Co ich skusiło? Rozwiązania Silent Eight działające i wdrożone w instytucjach finansowych z ponad 70 krajów na świecie. Rozwiązanie firmy Markiewicza, oparte na AI, pomaga organizacjom w zwalczaniu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, dzięki przejrzystemu procesowi technologicznemu, umożliwiającemu zgodność z nowymi obowiązkami regulacyjnymi i sankcjami gospodarczymi ogłaszanymi w poszczególnych krajach.
- Od początku tego roku dwukrotnie zwiększyliśmy skalę działania – przyznaje speaker Impact finance’20.
Kolosalne korzyści
Dane pokazują jasno – Silent Eight ma przed sobą tłuste lata. Dość powiedzieć, że w ostatnich kwartałach aż 12 z 50 największych banków na świecie zostało ukaranych za m.in. niedopatrzenia związane z sankcjami handlowymi. To efekt eskalacji wojen handlowych i nasilonych międzynarodowych napięć politycznych, których – niestety – przybywa.
- Każdy bank i każda instytucja finansowa dążą do zapewnienia indywidualnej obsługi klienta w bezpieczny i bezproblemowy sposób. Ponieważ przestępcy finansowi są coraz bardziej doświadczeni w swoich technikach, celem naszego zespołu jest ciągłe zapewnianie i rozwijanie unikalnego rozwiązania, które chroni przed tymi zagrożeniami, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na łatwość z korzystania z usług banku czy ubezpieczalni – zaznacza twórca Silent Eight.
I dodaje, że wciąż na świecie nie brakuje banków, w których oszustwa wyłapują wciąż coraz to większe i kosztowniejsze zespoły analityków. Tymczasem dobrze wytrenowana AI robi to co najmniej równie skutecznie, a jednocześnie nieporównywalnie szybciej i taniej. Martin Markiewicz:
- Jasne jest, że nikt nie wdraża tej technologii dla 3 proc. oszczędności. Tu różnice na korzyść technologii są znacząco wyższe.
Impact finance’20 startuje już 25 listopada o godz. 10 na stronach Impact i Wirtualnej Polski. Więcej na www.impactcee.com/finance/2020/pl/start/

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.