Polski spec od AI łapie bankowych oszustów

Martin Markiewicz na co dzień pracuje z Singapuru, jednak rozwiązania jego firmy obecne są w bankach na całym świecie. Jego Silent Eight to jeden z liderów walki z szarą strefą w finansach. Wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję rozwijaną w Warszawie.
Dla sektora bankowego mijający rok był rekordowy z kilku względów. Jeden z tych rekordów jest niechlubny, a zarazem kosztowny: to ponad 10 mld USD kar, jakie regulatorzy w poszczególnych krajach i jurysdykcjach nałożyli na banki w 2020 r. W ostatniej dekadzie to już łącznie 26 mld USD. Za co? Za choćby niespójność praktyk z wymogami kontroli przepływu środków, trafiających z banków m.in. na finansowanie terroryzmu czy pochodzących z nielegalnych źródeł lub transferowanych z/do krajów objętych sankcjami ekonomicznymi. Takie kary i wyzwania przed bankami to woda na młyn dla pochodzącego z Polski Martina Markiewicza, prezesa i założyciela Silent Eight.
- Banki zazwyczaj próbują wyłapać tego typu transakcje w mozolny sposób, niekoniecznie zautomatyzowany. My udowadniamy, że jeśli działania przeciw finansowym oszustom mają być skuteczne, to możliwe jest to tylko przy automatyzacji procesów, napędzanych przy tym sztuczną inteligencją – zaznacza Martin Markiewicz, wyrastający na jedną z gwiazd fintechu i zarazem jeden z najbardziej oczekiwanych mówców nadchodzącego Impact finance’20, który odbędzie się już 25 i 26 listopada.
Inwestorzy zachwyceni
Pod wodzą Polaka, zamieszkałego i pracującego obecnie w Singapurze, Silent Eight robi oszałamiającą karierę w świecie finansów. Mająca swoje zasoby R&D w Polsce spółka poinformowała właśnie o zamknięciu kolejnej rundy finansowania – tym razem na 15 mln USD. Udział w niej wzięli wszyscy liczący się dotychczasowi akcjonariusze venture capital, czyli m.in.: polski OTB Ventures, Wavemaker Partners oraz SC Ventures – inwestycyjne ramię Standard Chartered Banku. Co ich skusiło? Rozwiązania Silent Eight działające i wdrożone w instytucjach finansowych z ponad 70 krajów na świecie. Rozwiązanie firmy Markiewicza, oparte na AI, pomaga organizacjom w zwalczaniu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, dzięki przejrzystemu procesowi technologicznemu, umożliwiającemu zgodność z nowymi obowiązkami regulacyjnymi i sankcjami gospodarczymi ogłaszanymi w poszczególnych krajach.
- Od początku tego roku dwukrotnie zwiększyliśmy skalę działania – przyznaje speaker Impact finance’20.
Kolosalne korzyści
Dane pokazują jasno – Silent Eight ma przed sobą tłuste lata. Dość powiedzieć, że w ostatnich kwartałach aż 12 z 50 największych banków na świecie zostało ukaranych za m.in. niedopatrzenia związane z sankcjami handlowymi. To efekt eskalacji wojen handlowych i nasilonych międzynarodowych napięć politycznych, których – niestety – przybywa.
- Każdy bank i każda instytucja finansowa dążą do zapewnienia indywidualnej obsługi klienta w bezpieczny i bezproblemowy sposób. Ponieważ przestępcy finansowi są coraz bardziej doświadczeni w swoich technikach, celem naszego zespołu jest ciągłe zapewnianie i rozwijanie unikalnego rozwiązania, które chroni przed tymi zagrożeniami, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na łatwość z korzystania z usług banku czy ubezpieczalni – zaznacza twórca Silent Eight.
I dodaje, że wciąż na świecie nie brakuje banków, w których oszustwa wyłapują wciąż coraz to większe i kosztowniejsze zespoły analityków. Tymczasem dobrze wytrenowana AI robi to co najmniej równie skutecznie, a jednocześnie nieporównywalnie szybciej i taniej. Martin Markiewicz:
- Jasne jest, że nikt nie wdraża tej technologii dla 3 proc. oszczędności. Tu różnice na korzyść technologii są znacząco wyższe.
Impact finance’20 startuje już 25 listopada o godz. 10 na stronach Impact i Wirtualnej Polski. Więcej na www.impactcee.com/finance/2020/pl/start/

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.