Poważny wyciek danych u operatora tanich linii lotniczych
Brytyjska tania linia lotnicza easyJet została ofiarą cyberataku, w wyniku którego wyciekły dane 9 milionów klientów.
Zarząd easyJet poinformował, że atak miał miejsce 19 maja. Firma zapewnia, że podjęła natychmiastowe kroki mające na celu ograniczenie do minimum skutków zaistniałego incydentu. easyJet zaangażował m.in do zbadania problemu czołowych ekspertów od kryminalistyki. W czasie dochodzenia wykryto, że hakerzy weszli też w posiadanie 2208 numerów kart kredytowych należących do klientów linii lotniczej. easyJet do 26 maja skontaktuje się ze wszystkimi poszkodowanymi pasażerami.
- Nawet jeśli napastnicy nie uzyskali dostępu do paszportów, mogą wykorzystać pozyskane informacje do ataków typu phishing, a tym samym pozyskać dodatkowe dane od ofiar. Obawiam się, że w najbliższym czasie będziemy świadkami wielu podobnych incydentów. Linie lotnicze, a także firmy turystyczne znalazły się w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej. Ich zarządy bardziej koncentrują się na ratowaniu biznesów aniżeli kwestiach związanych z zabezpieczeniem danych czy urządzeń. Cyberprzestępcy doskonale zdają sobie z tego sprawę i nie przepuszczą nadarzających się okazji - tłumaczy Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Wprawdzie nie wiadomo jak doszło do naruszenia danych, aczkolwiek linia lotnicza zabezpieczyła nieautoryzowany dostęp i zgłosiła incydent do Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Cybernetycznego i ICO. Chociaż easyJet nie ma dowodów na to, że dane zostały wykorzystane w niewłaściwy sposób, zwraca jednak uwagę, by pasażerowie byli czujni wobec komunikatów pochodzących z easyJet lub easyJet Holidays. Linii lotniczej grozi grzywna przekraczająca 150 milionów funtów, a także procesy sądowe, które mogłyby dodatkowo uszczuplić jej aktywa. Johan Lundgren, dyrektor generalny easyJet, przyznaje, że każda firma musi działać elastycznie i wyprzedzać zagrożenia. Dlatego też linia będzie inwestować w ochronę klientów, systemów i danych.
Źródło: bitdefender.pl; marken.com.pl
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.