Program wsparcia dla firm planujących ekspansję w Azji
Astana Hub, największy międzynarodowy park technologiczny w Azji Centralnej, uruchamia program wsparcia dla polskich firm. Objęte nim zostaną spółki, które działają w branży nowych technologii i są zainteresowane ekspansją na rynki Azji Centralnej, w szczególności Kazachstanu. Dzięki programowi przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie w pozyskaniu partnerów, zleceń, specjalistów, a także pełną pomoc w procesie rejestracji biznesu. Technopark zamierza rozszerzać program na inne kraje Europy. Władze Astana Hub szacują, że w ciągu 12 miesięcy mogą zachęcić kilkadziesiąt firm z Polski do rozpoczęcia działalności w Kazachstanie.
W trakcie Kazakhstan IT Week, który odbywa się od 17 do 21 czerwca w Polsce, Astana Hub ogłasza specjalny program dla polskiego biznesu technologicznego. Jest on skierowany do firm z branży nowych technologii, operujących w sektorze znajdującym się na „liście priorytetowych obszarów” opracowanej przez Ministry of Digital Development, Innovation and Aerospace Industry Kazachstanu. Obejmuje ona m.in.: sztuczną inteligencję, cloud computing, marketplace, big data, bezpieczeństwo cyfrowe, blockchain, IoT, VR, gaming, fintech czy robotykę. Pełna lista jest dostępna na stronach ministerstwa. W ramach samego Astana Hub wydzielone są 4 branżowe ośrodki technologiczne: 5G Center, GameDev Center, Blockchain Center i SpaceTech Center.
Firmy, które zgłaszają akces do programu przechodzą wstępną weryfikację pod kątem profilu działalności. Ten kraj ze względu na daleko posuniętą digitalizację jest atrakcyjnym miejscem dla sprzedaży produktów i usług cyfrowych. Według rankingu ONZ Kazachstan zajmuje 8 pozycję w obszarze dostępu do państwowych usług online - Online Service Index - i wyprzedza pod tym względem nawet USA i Japonię.
Kolejnym krokiem we współpracy z firmami jest wsparcie w rejestracji przedstawicielstwa, a także onboardingu w Astana Hub, w którym firmy mogą korzystać z szeregu benefitów. Jednym z nich są korzyści podatkowe. Spółki zarejestrowane w Astana Hub nie płacą prawie żadnych podatków, oprócz 5% podatku od dywidendy i podatku dochodowego zagranicznych pracowników. Podatek od osób prawnych wynosi 0%. Dodatkowo, nie obowiązuje również VAT oraz składka na ubezpieczenie społeczne.
Rezydenci Astana Hub korzystają również z wielu programów wsparcia, w tym ułatwiających dostęp do specjalistów IT oraz do nowoczesnych powierzchni biurowych. Startupy mogą korzystać również z finansowania typu seed, dostępu do większych inwestorów oraz programów konsultingowych. Ponadto, Astana Hub i amerykański Draper University współpracują w zakresie promocji startupów – rezydentów w skutecznej promocji w Dolinie Krzemowej, technologicznej stolicy świata.
- Astana Hub otacza swoich rezydentów kompleksową opieką. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że decyzja o rozpoczęciu działalności w danym kraju zapada w momencie posiadania potencjalnych partnerów, zleceń oraz kontraktów. Dlatego chcemy pomóc polskim firmom w znalezieniu nowych możliwości rozwoju na rynkach Azji Centralnej, szczególnie w Kazachstanie. Już po pierwszych rozmowach z polskimi przedsiębiorcami widzimy dużo synergii pomiędzy cyfrową infrastrukturą Kazachstanu, a usługami i produktami firm działających w Polsce. Nie ograniczamy się tylko do zapewnienia preferencji podatkowych czy znalezienia biura. To jedynie część naszej oferty. Oprócz wsparcia w kwestiach formalnych staramy się szukać partnerów dla naszych rezydentów, ułatwiać im dostęp do inwestorów, a także pomagać we wdrażaniu usług i produktów w rządowych organizacjach Kazachstanu. Nasze pierwsze kontakty w Polsce wskazują na duże zainteresowanie działalnością Astana Hub. Dzięki temu szacujemy, że w ciągu 12 miesięcy w Kazachstanie może pojawić się kilkadziesiąt firm z Polski, działających w branży nowych technologii – uważa Magzhan Madiyev, CEO Astana Hub.
Od czasu oficjalnego uruchomienia w 2018 roku Astana Hub stał się największym centrum innowacji
w Azji Centralnej. W tym czasie łączny dochód firm IT, które stały się uczestnikami technoparku, wyniósł 2 miliardy USD. Wartość przyciągniętych inwestycji osiągnęła 586 milionów USD, a liczba utworzonych miejsc pracy przekroczyła 24 tysiące. W połowie czerwca br. Astana Hub wybrało 1503 firm technologicznych, w tym 409 zagraniczne. 50 z nich pochodzi z Europy i USA. Wśród rezydentów i partnerów znajdują się takie globalne marki technologiczne jak: Google for Startups, Draper Univeristy, Epam Systems, Playrix, Netcracker, Presight oraz Glovo.

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.