Program wsparcia dla firm planujących ekspansję w Azji
Astana Hub, największy międzynarodowy park technologiczny w Azji Centralnej, uruchamia program wsparcia dla polskich firm. Objęte nim zostaną spółki, które działają w branży nowych technologii i są zainteresowane ekspansją na rynki Azji Centralnej, w szczególności Kazachstanu. Dzięki programowi przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie w pozyskaniu partnerów, zleceń, specjalistów, a także pełną pomoc w procesie rejestracji biznesu. Technopark zamierza rozszerzać program na inne kraje Europy. Władze Astana Hub szacują, że w ciągu 12 miesięcy mogą zachęcić kilkadziesiąt firm z Polski do rozpoczęcia działalności w Kazachstanie.
W trakcie Kazakhstan IT Week, który odbywa się od 17 do 21 czerwca w Polsce, Astana Hub ogłasza specjalny program dla polskiego biznesu technologicznego. Jest on skierowany do firm z branży nowych technologii, operujących w sektorze znajdującym się na „liście priorytetowych obszarów” opracowanej przez Ministry of Digital Development, Innovation and Aerospace Industry Kazachstanu. Obejmuje ona m.in.: sztuczną inteligencję, cloud computing, marketplace, big data, bezpieczeństwo cyfrowe, blockchain, IoT, VR, gaming, fintech czy robotykę. Pełna lista jest dostępna na stronach ministerstwa. W ramach samego Astana Hub wydzielone są 4 branżowe ośrodki technologiczne: 5G Center, GameDev Center, Blockchain Center i SpaceTech Center.
Firmy, które zgłaszają akces do programu przechodzą wstępną weryfikację pod kątem profilu działalności. Ten kraj ze względu na daleko posuniętą digitalizację jest atrakcyjnym miejscem dla sprzedaży produktów i usług cyfrowych. Według rankingu ONZ Kazachstan zajmuje 8 pozycję w obszarze dostępu do państwowych usług online - Online Service Index - i wyprzedza pod tym względem nawet USA i Japonię.
Kolejnym krokiem we współpracy z firmami jest wsparcie w rejestracji przedstawicielstwa, a także onboardingu w Astana Hub, w którym firmy mogą korzystać z szeregu benefitów. Jednym z nich są korzyści podatkowe. Spółki zarejestrowane w Astana Hub nie płacą prawie żadnych podatków, oprócz 5% podatku od dywidendy i podatku dochodowego zagranicznych pracowników. Podatek od osób prawnych wynosi 0%. Dodatkowo, nie obowiązuje również VAT oraz składka na ubezpieczenie społeczne.
Rezydenci Astana Hub korzystają również z wielu programów wsparcia, w tym ułatwiających dostęp do specjalistów IT oraz do nowoczesnych powierzchni biurowych. Startupy mogą korzystać również z finansowania typu seed, dostępu do większych inwestorów oraz programów konsultingowych. Ponadto, Astana Hub i amerykański Draper University współpracują w zakresie promocji startupów – rezydentów w skutecznej promocji w Dolinie Krzemowej, technologicznej stolicy świata.
- Astana Hub otacza swoich rezydentów kompleksową opieką. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że decyzja o rozpoczęciu działalności w danym kraju zapada w momencie posiadania potencjalnych partnerów, zleceń oraz kontraktów. Dlatego chcemy pomóc polskim firmom w znalezieniu nowych możliwości rozwoju na rynkach Azji Centralnej, szczególnie w Kazachstanie. Już po pierwszych rozmowach z polskimi przedsiębiorcami widzimy dużo synergii pomiędzy cyfrową infrastrukturą Kazachstanu, a usługami i produktami firm działających w Polsce. Nie ograniczamy się tylko do zapewnienia preferencji podatkowych czy znalezienia biura. To jedynie część naszej oferty. Oprócz wsparcia w kwestiach formalnych staramy się szukać partnerów dla naszych rezydentów, ułatwiać im dostęp do inwestorów, a także pomagać we wdrażaniu usług i produktów w rządowych organizacjach Kazachstanu. Nasze pierwsze kontakty w Polsce wskazują na duże zainteresowanie działalnością Astana Hub. Dzięki temu szacujemy, że w ciągu 12 miesięcy w Kazachstanie może pojawić się kilkadziesiąt firm z Polski, działających w branży nowych technologii – uważa Magzhan Madiyev, CEO Astana Hub.
Od czasu oficjalnego uruchomienia w 2018 roku Astana Hub stał się największym centrum innowacji
w Azji Centralnej. W tym czasie łączny dochód firm IT, które stały się uczestnikami technoparku, wyniósł 2 miliardy USD. Wartość przyciągniętych inwestycji osiągnęła 586 milionów USD, a liczba utworzonych miejsc pracy przekroczyła 24 tysiące. W połowie czerwca br. Astana Hub wybrało 1503 firm technologicznych, w tym 409 zagraniczne. 50 z nich pochodzi z Europy i USA. Wśród rezydentów i partnerów znajdują się takie globalne marki technologiczne jak: Google for Startups, Draper Univeristy, Epam Systems, Playrix, Netcracker, Presight oraz Glovo.

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.