Sztuczna inteligencja siłą napędową dla polskiego biznesu.
PR Calling
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa
ludwika.sieczkowska|prcalling.pl| |ludwika.sieczkowska|prcalling.pl
+48 796 782 888
https://prcalling.com/
Według raportu „Power of AI”, który powstał z inicjatywy BUZZcenter, 77%
przebadanych firm wskazuje, że AI ma pozytywny wpływ na rozwoju ich biznesu.
Mimo zauważalnych zalet, wiele organizacji nadal obawia się tej technologii. Główne
kwestie budzące wątpliwości przedsiębiorców, to błędy w działaniu AI (48%) oraz
wyzwania związanych z bezpieczeństwem danych (45%).
AI napędza zmiany w kluczowych obszarach biznesu
Według drugiej edycji raportu „Power of AI” firmy BUZZcenter aż 59% badanych jest
pozytywnie nastawionych na możliwości wdrożenia rozwiązań opartych o sztuczną
inteligencję. Przedsiębiorcy nie tylko aktywnie korzystają z AI, ale także planują dalsze
inwestycje w tym obszarze. 31% respondentów deklaruje zamiar zwiększenia nakładów
finansowych na wdrożenia tej technologii. Kolejne 30% firm zamierza utrzymać obecny
poziom inwestycji, co sugeruje stabilność i zadowolenie z dotychczasowych rezultatów.
W miarę rozwoju technologii i wzrostu dostępności wysokiej jakości danych oraz mocy
obliczeniowej, AI będzie się stale poprawiać. Już teraz widzimy, jak te narzędzia
przyczyniają się do obniżenia kosztów, oszczędności finansowych czy wzrostu jakości
działań. To wszystko przekłada się na wyższe przychody przedsiębiorstw w różnych
sektorach i do tej pory nie znalazłem branży, w której AI by nie miało sensu. Pomimo
istniejących ograniczeń, ta technologia będzie nadal ewoluować. Będzie miała coraz mniej
wad i za chwilę niedokładność czy brak zrozumienia w wynikach będzie tylko wspomnieniem
- twierdzi Radosław Mechło, Head of AI w BUZZcenter.
Przebadani w tym roku reprezentanci biznesu podkreślają, że największą zaletą wdrożenia
AI są oszczędność czasu (52%), finansów (27%) oraz automatyzacja procesów (33%).
Błędy oraz wyzwania związane z bezpieczeństwem danych
Respondenci są świadomi zagrożeń, które niesie za sobą nieodpowiednie wdrażanie tej
technologii. Największe obawy budzą błędy w jej działaniu (48%), które mogą prowadzić do
nieprawidłowych decyzji w kluczowych obszarach działań biznesowych, niezależnie od
branży.
Nawet jeśli obecnie AI nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów, sytuacja ta bardzo
szybko się zmienia. 2 lata temu niemożliwe było generowanie realistycznych grafik, teraz
jest kilkadziesiąt narzędzi, które robią to doskonale i ludzkie oko często nie jest w stanie
odróżnić takich grafik od rzeczywistych zdjęć. Jesteśmy na początku tej drogi i już teraz
widzimy, że zastosowanie tej technologii przynosi ogromne korzyści. Konieczne jest
jednak zrozumienie tego, jakie ograniczenia mają określone narzędzia i kiedy warto jest
skorzystać z innych rozwiązań. AI oferuje wiele możliwości, natomiast użytkownicy
muszą pamiętaćo potencjalnym ryzyku – dodaje Mechło.
Wątpliwości budzi również cyberbezpieczeństwo w czasach AI. 42% badanych obawia się
braku odpowiedniej ochrony przed cyberatakami, które mogą zakłócić działanie AI lub
spowodować nieautoryzowany dostęp do wrażliwych informacji. Z drugiej strony, aż 30%
respondentów nie podejmuje specjalnych działań w zakresie przygotowań na wypadek
awarii systemów AI.
Przygotowanie firm do wdrożenia AI i reorganizacja procesów
Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, niezbędna jest odwaga i gotowość do zmiany,
szczególnie w podejściu do analizy danych i edukacji zespołów. Dla wielu firm AI może stać
się tym, czym Internet był na początku swojego rozwoju – rewolucją, która odmieni zasady
gry. Warto zatem eksplorować i śmiało wdrażać te nowe technologie, bo choć AI nie zastąpi
ludzi, to bez wątpienia stanie się̨ ich niezastąpionym partnerem w biznesie – wskazuje
Kamila Kierzek- Mechło, Head of Business w BUZZcenter i inicjatorka badania.
Przebadane firmy oceniają swoją gotowość do wdrożenia sztucznej inteligencji na 2,87
w pięciopunktowej skali, co sugeruje umiarkowany poziom przygotowania. Co więcej,
wyzwania związane z reorganizacją procesów (średnia ocena 3,49) oraz ryzykiem prawnym
(średnia ocena 3,36) pokazują, że przedsiębiorstwa muszą podjąć dodatkowe kroki, aby
odpowiednio wdrożyć te technologie.
Raport BUZZcenter jasno wskazuje, że kluczem do sukcesu w adaptacji AI jest nie tylko
inwestycja w technologię, ale także strategiczne zarządzanie zmianą wewnątrz firmy oraz
szkolenia i oswajanie pracowników z nową technologią.
O badaniu
Badania zostało przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2024 roku. Obejmowało 546
respondentów, a metodą badawczą była ankieta online (CAWI), wsparta 15 pogłębionymi
wywiadami indywidualnymi (IDI). Uczestnikami byli managerowie, dyrektorzy, właściciele
firm oraz specjaliści ds. HR, marketingu i sprzedaży, reprezentujący różne sektory biznesu.
Celem badania było zbadanie wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na codzienną
pracę i działalność biznesową w Polsce. Raport powstał przy wsparciu sztucznej inteligencji.
Pełen raport do bezpłatnego pobrania na stronie.
O BUZZcenter
BUZZcenter to partner firm w cyfrowej transformacji, który łączy technologię z
realnymi potrzebami biznesowymi. Jego misją jest wspieranie organizacji w
zwiększaniu efektywności operacyjnej oraz budowaniu ich przewagi konkurencyjnej.
Dzięki szerokiemu doświadczeniu, obejmującemu przeszkolenie ponad 5100 osób i
wdrożenie ponad 40 rozwiązań AI, BUZZcenter oferuje nowoczesne narzędzia oraz
strategie, które pomagają małym, średnim, a także dużym przedsiębiorcom w
szybszym osiąganiu celów biznesowych.

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

TOUGHBOOK G2 z wyróżnieniem w konkursie Best of Industry MM Poland Award 2024

PANASONIC CONNECT WCHODZI W STRATEGICZNE PARTNERSTWO KAPITAŁOWE Z ORIX CORPORATI
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.