Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę? Nie! AI potrzebuje człowieka u sterów
Sztuczna inteligencja obiecuje uczynić nasze zadania łatwiejszymi, pracę bardziej produktywną, a firmy bardziej wydajnymi. Nowe badania przeprowadzone przez Slack wykazały, że 80% pracowników korzystających z generatywnych narzędzi AI doświadcza wzrostu produktywności – a to dopiero początek. Asystenci AI tacy jak Salesforce Einstein Copilot mogą już odpowiadać na pytania, generować treści i dynamicznie automatyzować działania. Pewnego dnia asystenci staną się cyfrowymi agentami sprzedaży i usług, przewidując nasze potrzeby oraz działając w naszym imieniu.
Jednak wraz z każdym postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji pojawiają się nowe obawy natury etycznej. A co, jeśli asystent AI zaoferuje złą rekomendację produktu? A co, jeśli podejmie błędne działania w istotnych sprawach, takich jak finanse osobiste lub informacje medyczne? Wówczas stawka nagle staje się znacznie wyższa. Pojawia się zatem istotne pytanie, w jaki sposób możemy wykorzystać moc AI bez narażania się na ryzyko?
Człowiek u steru
Musimy zauważyć, że AI jest sama w sobie ewolucją. Każdego dnia robimy kroki naprzód, ale nie zawsze jesteśmy w stanie wyjaśnić, dlaczego sztuczna inteligencja robi to, co robi. Nie jesteśmy także w stanie wyeliminować każdego przypadku niedokładności, toksyczności lub dezinformacji. Dlatego zdaniem Salesforce sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru. Z tych powodów ważne jest, aby ludzie mieli pełną kontrolę nad systemami AI. Jednak w miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wyrafinowana, może być trudno wymyślić sposób, jak nadać jej ludzki charakter. W przypadku nowej generacji sztucznej inteligencji czasami nie jest realistyczne, abyśmy angażowali się w każdą interakcję z nią lub przeglądali każdy wynik wygenerowany przez AI.
Dlatego właśnie sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru. Zamiast prosić ludzi o interweniowanie w każdą indywidualną interakcję z AI, projektujemy bardziej wydajne, ogólnosystemowe mechanizmy kontroli, które stawiają ludzi na czele wyników generowanych przez sztuczną inteligencję. Innymi słowy, ludzie nie zawsze wiosłują łodzią – ale w dużej mierze sterują dokąd płynie.
Z człowiekiem u steru możemy projektować systemy AI, które wykorzystują to, co najlepsze w ludzkiej i maszynowej inteligencji. Przykładowo możemy odblokować niesamowitą wydajność, zlecając jej przeglądanie oraz podsumowywanie milionów profili klientów. Jednocześnie możemy budować zaufanie, umożliwiając ludziom pochylenie się nad wynikami i wykorzystanie ich w sposób, w jaki sztuczna inteligencja nie potrafi.
Sztuczna inteligencja jako drugi pilot, a nie autopilot
Nie bez powodu produkty AI tej generacji nazywane są copilotami, a nie autopilotami. W miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz potężniejsza i bardziej autonomiczna – podejmując decyzje, czy działania w imieniu jednostek – utrzymanie człowieka za sterami staje się jeszcze ważniejsze. Łącząc możliwości sztucznej inteligencji z siłą ludzkiego osądu, możemy uczynić ją bardziej skuteczną i godną zaufania.
Przykłady na to, jak człowiek steruje AI:
Salesforce Prompt Builder: pytania lub instrukcje, które wysyłamy do generatywnych modeli AI, są bardzo istotne. Pojedynczy, wygenerowany przez człowieka monit może pomóc w uzyskaniu dokładnych wyników – ale tylko wtedy, gdy jest starannie skonstruowany. Dzięki narzędziu Prompt Builder pomagamy klientom tworzyć skuteczne instrukcje, widząc prawdopodobne wyniki w czasie zbliżonym do rzeczywistego. W ten sposób pomagamy uzyskać pożądany wynik AI. Różne tryby edycji w Prompt Builder pozwalają użytkownikom dostosowywać i poprawiać swoje pytania tak, aby zapewniały bardziej pomocne, dokładne i trafne wyniki.
Ścieżki audytu pomagają wykryć to, co przeoczyliśmy: warstwa zaufania Einstein oferuje mocną ścieżkę audytu, która pozwala klientom ocenić historię pracy AI i wskazać, gdzie mógł zostać popełniony błąd – ale także gdzie sztuczna inteligencja poradziła sobie dobrze. Funkcje te ułatwiają zidentyfikowanie problemów w dużych zbiorach danych, które mogłyby nie zostać wyłapane przez człowieka. Umożliwia to wykorzystanie osądu człowieka do wprowadzenia poprawek na podstawie potrzeb organizacji. Na przykład Audit Trail może ostrzegać nas, gdy wyniki narzędzia AI są oznaczone jako "kciuk w dół" określoną liczbę razy – to sygnał, że wyniki generowane przez AI mogą nie spełniać celów biznesowych. Poprzez agregowanie ukrytych sygnałów zwrotnych, takich jak częstotliwość edytowania danych wyjściowych przez użytkowników przed ich użyciem, Audit Trail może dać nam pełen wgląd w systemy, pozwalając zidentyfikować trendy i podjąć stosowne działania.
Pionierskie podejście do ery sztucznej inteligencji
W miarę rozwoju ery sztucznej inteligencji niezwykle ważne jest, aby zarówno ludzie, jak i technologia ewoluowały wraz z nią. Rewolucja AI to nie tylko innowacje technologiczne – to także umożliwienie ludziom skutecznego zasiadania za sterami AI i wykorzystywania jej możliwości w sposób godny zaufania, ale także skuteczny.
Z człowiekiem u steru możemy połączyć to, co najlepsze w ludzkiej i maszynowej inteligencji – opierając się na możliwościach sztucznej inteligencji i uwalniając potencjał ludzi do robienia tego, co robią najlepiej: bycia kreatywnym, dokonywania osądów i głębszego łączenia danych ze sobą. Dzięki współpracy AI i ludzi możemy stworzyć bardziej produktywne firmy, wzmacniać pracowników, a ostatecznie budować godną zaufania sztuczną inteligencję.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Rolnictwo
Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.
Polityka
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.