Technologia Elocity obsługuje co 3. ogólnodostępną stację ładowania w Polsce
Agnieszka Stefaniak-Zubko
Elocity sp z.o.o.
ul. Wolnica 13/10
31-060 Kraków
a.stefaniakzubko|elo.city| |a.stefaniakzubko|elo.city
663726101
elo.city
Na koniec 2023 roku co trzecia stacja ogólnodostępna w Polsce była obsługiwana przez technologię Elocity, a z aplikacji spółki, która integruje ponad 280 operatorów stacji ładowania, korzystało blisko 35 tys. kierowców elektryków.
Intensywny rozwój, nowe wdrożenia dla klientów biznesowych i tworzenie innowacyjnych rozwiązań to główne obszary zeszłorocznej aktywności Elocity, które specjalizuje się w dostarczaniu autorskiej technologii zarządzania infrastrukturą ładowania aut elektrycznych i sprzedaży usług ładowania. Powiększyło się również grono klientów, których spółk wspiera w dążeniu do zeroemisyjności: Do partnerów, z którymi Eocity współpracuje na co dzień, dołączyły m.in. nowe floty korporacyjne i branżowi debiutanci z silnym focusem na rozwój.
Rozwój infrastruktury ładowania obsługiwanej przez technologię Elocity
Na koniec 2023 roku system Elocity obsługiwał 1642 stacje ładowania (tj. prawie 3000 punktów), w tym 911 stacji ogólnodostępnych, widocznych w naszej aplikacji oraz 731 stacji prywatnych, widocznych tylko dla upoważnionych użytkowników (np. pracowników firm). Oznacza to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do końca 2022 roku, przy czym liczba stacji ogólnodostępnych z backendem Elocity wzrosła o 524, a stacji prywatnych o 329. Skalę rozwoju w ostatnich 12 miesiącach dobrze ilustruje także fakt, że w ramach 240 000 sesji ładowania Elocity dostarczyło klientom 4,1 GWh energii.
Warto podkreślić, że intensywny rozwój infrastruktury ładowania dostępnej z poziomu aplikacji Elocity to m.in. efekt dobrej współpracy, ale także aktywnych działań Klientów spółki, w tym m.in. Budimex Mobility i Interparking (w segmencie partnerów sprzedających swoje usługi za pośrednictwem aplikacji Elocity), czy Eleport, Noxo, Horyzont EV i PureCity (w segmencie White Label). Z kolei w obszarze stacji prywatnych tradycyjnie już prym wiodą klienci Elocity z branży logistycznej, m.in. DPD, DHL i GLS. W zeszłym roku spółka odnotowała również wzrost liczby kontraktów, dotyczących rozwiązań dla flot korporacyjnych. Łącznie na koniec 2023 roku w backend Elocity wyposażone były 544 stacje prywatne obsługujące floty.
W minionym roku z powodzeniem spółka wdrożyła autorskie projekty dla flot, które poszukują kompleksowych rozwiązań z zakresu infrastruktury ładowania dla swoich pojazdów. Odpowiadając na potrzeby właścicieli flot, w 2023 roku Elocity wdrożyło innowacyjną usługę agenta rozliczeniowego, która minimalizuje administrację związaną z rozliczaniem służbowych ładowań na przydomowych stacjach dla klientów korporacyjnych.
Z modelu flotowego Elocity korzystają m.in. Shell czy AstraZeneca. A cennym dla spółki wsparciem jest partnerstwo firm z branży CFM. Elocity współpracuje na co dzień ze spółkami: Leaseplan, ALD Automotive oraz MHC Mobility, które rozumiejąc potrzeby klienta flotowego, włączyły do oferty leasingu samochodów elektrycznych kompleksowe usługi z zakresu infrastruktury, w tym m.in. przydomowe stacje ładowania dla pracowników.
Nowe kontrakty biznesowe
W 2023 roku Elocity podpisało ponad 200 kontraktów biznesowych, z czego 6 umów dotyczyło współpracy w modelu White Label, w ramach którego spółka dostarczyła lub aktualnie opracowuje dedykowane aplikacje. W tym gronie są m.in. spółki Elomoto i E-way 24, która z myślą o flotach transportu ostatniej mili stawia na intensywny rozwój sieci DC.
Na szczególną uwagę zasługuje współpraca ze spółką Anwim, właścicielem marki MOYA. Jako partner technologiczny w zeszłym roku Elocity zrealizowało zaawansowany projekt technologiczny, polegający na integracji swojego systemu z już istniejącymi rozwiązaniami flotowymi klienta. W efekcie aplikacje MOYA firma i Super MOYA zostały rozszerzone o funkcjonalności dla użytkowników samochodów elektrycznych, co stanowi jedyny tego typu business case w Polsce.
Ważnym elementem strategii Elocity jest konsolidacja rynku e-mobility z korzyścią dla użytkowników aut elektrycznych. Jednym z narzędzi jej realizacji jest aplikacja, w której użytkownicy znajdą stacje ładowania już 280 operatorów, z czego 120 firm dołączyło do tego grona w ostatnim roku. - Dla nas ważne jest to, że z technologii Elocity korzystają zarówno duże spółki, jak i firmy debiutujące w branży EV. Cieszy nas, że nasze rozwiązania służą rozwojowi elektromobilności w Polsce, wspierają elektryfikację flot, integrację rynku, ale także dają możliwość nawet początkującym w branży podmiotom dołączyć do aplikacji z największą liczbą stacji ładowania w Polsce - mówi Adrian Nocuń, współzałożyciel Elocity.
Rozwój technologii Elocity
Od początku istnienia Elocity sercem działalności spółki jest system, dlatego w ciągu ostatnich 12 miesięcy duży nacisk położono na jego rozwój. Autorska technologia Elocity, jest kluczem do rozwoju elektromobilności i komfortu użytkowników aut EV. Spółka nieustannie analizuje ich potrzeby i dostosowuje do nich swój system, uwzględniając również zmiany w przepisach prawnych i wizje klientów. Zespół Elocity wierzy, że właśnie technologia jest jednym z filarów, które wspierają rozwój elektromobilności, dlatego w ciągu ostatnich 12 miesięcy duży nacisk położono na rozwój systemu Elocity.
W 2023 roku w aplikacji Elocity zarejestrowało się 19 tysięcy nowych użytkowników, co oznacza, że na koniec grudnia korzystało z niej łącznie blisko 35 tysięcy kierowców aut elektrycznych. I to z myślą o nich spółka wprowadziła w aplikacji szereg zmian i nowych funkcjonalności, usprawniających korzystanie z elektryków. Do dotychczasowych opcji dodano m.in. praktyczną informację o dostępnej mocy stacji z poziomu mapy, intuicyjne zarządzanie ładowaniami w profilu flotowym i prywatnym, widok postępu ładowania baterii na stacjach DC, czy informację o średniej mocy ładowania na stacjach AC i DC.
Z punktu widzenia wielu użytkowników aut elektrycznych jednym z bardzo istotnych projektów Elocity był roaming ze stacjami Powerdot i Ekoen. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać łącznie ze 129 szybkich stacji ulokowanych m.in. przy sklepach sieci Biedronka i hubach ładowania, a liczba ta stale rośnie. Rozliczanie za korzystanie z usług obu sieci możliwe jest za pośrednictwem aplikacji Elocity.
Przełomowym wdrożeniem w zakresie rozwoju metod płatności było opracowanie usługi płatności za ładowanie za pomocą terminali. Projekt zrealizowano w partnerstwie z eService, dostarczając klientom rozwiązanie całkowicie niezależne od producentów stacji ładowania. Innowacja Elocity pozwala na obsługę jednej lub wielu stacji, a terminal można zamontować także na słupku. Kierowcy płacący za ładowanie za pomocą terminala mają dostęp do automatycznie generowanych faktur, raportów i innych narzędzi dostępnych wcześniej z poziomu aplikacji. Z punktu widzenia klientów spółki kluczowa jest nie tylko elastyczność usługi, ale także to, że dzięki niej spełniają wymogi unijnej regulacji AFIR i innych przepisów prawnych i podatkowych.
Rok 2024 w Elocity
Rok 2023 był bardzo intensywny, a planów na kolejne 12 miesięcy jest sporo. W dalszym ciągu priorytetem Elocity będzie dostarczanie oprogramowania i kompleksowych rozwiązań optymalnie dobranych do potrzeb naszych partnerów i klientów. Dzięki technologii Elocity będą oni dalej konsekwentnie rozwijać własną infrastrukturę.
Przed spółką również nowe projekty z partnerami, wzrost liczby stacji ładowania obsługiwanych przez system Elocity, ale także dalszy rozwój technologii. W tym roku szczególnie ważne dla będzie dostosowanie infrastruktury ładowania do wymogów AFIR - unijnej regulacji, dotyczącej m.in. ad hoc payments.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.