Technologia Elocity obsługuje co 3. ogólnodostępną stację ładowania w Polsce

Agnieszka Stefaniak-Zubko
Elocity sp z.o.o.
ul. Wolnica 13/10
31-060 Kraków
a.stefaniakzubko|elo.city| |a.stefaniakzubko|elo.city
663726101
elo.city
Na koniec 2023 roku co trzecia stacja ogólnodostępna w Polsce była obsługiwana przez technologię Elocity, a z aplikacji spółki, która integruje ponad 280 operatorów stacji ładowania, korzystało blisko 35 tys. kierowców elektryków.
Intensywny rozwój, nowe wdrożenia dla klientów biznesowych i tworzenie innowacyjnych rozwiązań to główne obszary zeszłorocznej aktywności Elocity, które specjalizuje się w dostarczaniu autorskiej technologii zarządzania infrastrukturą ładowania aut elektrycznych i sprzedaży usług ładowania. Powiększyło się również grono klientów, których spółk wspiera w dążeniu do zeroemisyjności: Do partnerów, z którymi Eocity współpracuje na co dzień, dołączyły m.in. nowe floty korporacyjne i branżowi debiutanci z silnym focusem na rozwój.
Rozwój infrastruktury ładowania obsługiwanej przez technologię Elocity
Na koniec 2023 roku system Elocity obsługiwał 1642 stacje ładowania (tj. prawie 3000 punktów), w tym 911 stacji ogólnodostępnych, widocznych w naszej aplikacji oraz 731 stacji prywatnych, widocznych tylko dla upoważnionych użytkowników (np. pracowników firm). Oznacza to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do końca 2022 roku, przy czym liczba stacji ogólnodostępnych z backendem Elocity wzrosła o 524, a stacji prywatnych o 329. Skalę rozwoju w ostatnich 12 miesiącach dobrze ilustruje także fakt, że w ramach 240 000 sesji ładowania Elocity dostarczyło klientom 4,1 GWh energii.
Warto podkreślić, że intensywny rozwój infrastruktury ładowania dostępnej z poziomu aplikacji Elocity to m.in. efekt dobrej współpracy, ale także aktywnych działań Klientów spółki, w tym m.in. Budimex Mobility i Interparking (w segmencie partnerów sprzedających swoje usługi za pośrednictwem aplikacji Elocity), czy Eleport, Noxo, Horyzont EV i PureCity (w segmencie White Label). Z kolei w obszarze stacji prywatnych tradycyjnie już prym wiodą klienci Elocity z branży logistycznej, m.in. DPD, DHL i GLS. W zeszłym roku spółka odnotowała również wzrost liczby kontraktów, dotyczących rozwiązań dla flot korporacyjnych. Łącznie na koniec 2023 roku w backend Elocity wyposażone były 544 stacje prywatne obsługujące floty.
W minionym roku z powodzeniem spółka wdrożyła autorskie projekty dla flot, które poszukują kompleksowych rozwiązań z zakresu infrastruktury ładowania dla swoich pojazdów. Odpowiadając na potrzeby właścicieli flot, w 2023 roku Elocity wdrożyło innowacyjną usługę agenta rozliczeniowego, która minimalizuje administrację związaną z rozliczaniem służbowych ładowań na przydomowych stacjach dla klientów korporacyjnych.
Z modelu flotowego Elocity korzystają m.in. Shell czy AstraZeneca. A cennym dla spółki wsparciem jest partnerstwo firm z branży CFM. Elocity współpracuje na co dzień ze spółkami: Leaseplan, ALD Automotive oraz MHC Mobility, które rozumiejąc potrzeby klienta flotowego, włączyły do oferty leasingu samochodów elektrycznych kompleksowe usługi z zakresu infrastruktury, w tym m.in. przydomowe stacje ładowania dla pracowników.
Nowe kontrakty biznesowe
W 2023 roku Elocity podpisało ponad 200 kontraktów biznesowych, z czego 6 umów dotyczyło współpracy w modelu White Label, w ramach którego spółka dostarczyła lub aktualnie opracowuje dedykowane aplikacje. W tym gronie są m.in. spółki Elomoto i E-way 24, która z myślą o flotach transportu ostatniej mili stawia na intensywny rozwój sieci DC.
Na szczególną uwagę zasługuje współpraca ze spółką Anwim, właścicielem marki MOYA. Jako partner technologiczny w zeszłym roku Elocity zrealizowało zaawansowany projekt technologiczny, polegający na integracji swojego systemu z już istniejącymi rozwiązaniami flotowymi klienta. W efekcie aplikacje MOYA firma i Super MOYA zostały rozszerzone o funkcjonalności dla użytkowników samochodów elektrycznych, co stanowi jedyny tego typu business case w Polsce.
Ważnym elementem strategii Elocity jest konsolidacja rynku e-mobility z korzyścią dla użytkowników aut elektrycznych. Jednym z narzędzi jej realizacji jest aplikacja, w której użytkownicy znajdą stacje ładowania już 280 operatorów, z czego 120 firm dołączyło do tego grona w ostatnim roku. - Dla nas ważne jest to, że z technologii Elocity korzystają zarówno duże spółki, jak i firmy debiutujące w branży EV. Cieszy nas, że nasze rozwiązania służą rozwojowi elektromobilności w Polsce, wspierają elektryfikację flot, integrację rynku, ale także dają możliwość nawet początkującym w branży podmiotom dołączyć do aplikacji z największą liczbą stacji ładowania w Polsce - mówi Adrian Nocuń, współzałożyciel Elocity.
Rozwój technologii Elocity
Od początku istnienia Elocity sercem działalności spółki jest system, dlatego w ciągu ostatnich 12 miesięcy duży nacisk położono na jego rozwój. Autorska technologia Elocity, jest kluczem do rozwoju elektromobilności i komfortu użytkowników aut EV. Spółka nieustannie analizuje ich potrzeby i dostosowuje do nich swój system, uwzględniając również zmiany w przepisach prawnych i wizje klientów. Zespół Elocity wierzy, że właśnie technologia jest jednym z filarów, które wspierają rozwój elektromobilności, dlatego w ciągu ostatnich 12 miesięcy duży nacisk położono na rozwój systemu Elocity.
W 2023 roku w aplikacji Elocity zarejestrowało się 19 tysięcy nowych użytkowników, co oznacza, że na koniec grudnia korzystało z niej łącznie blisko 35 tysięcy kierowców aut elektrycznych. I to z myślą o nich spółka wprowadziła w aplikacji szereg zmian i nowych funkcjonalności, usprawniających korzystanie z elektryków. Do dotychczasowych opcji dodano m.in. praktyczną informację o dostępnej mocy stacji z poziomu mapy, intuicyjne zarządzanie ładowaniami w profilu flotowym i prywatnym, widok postępu ładowania baterii na stacjach DC, czy informację o średniej mocy ładowania na stacjach AC i DC.
Z punktu widzenia wielu użytkowników aut elektrycznych jednym z bardzo istotnych projektów Elocity był roaming ze stacjami Powerdot i Ekoen. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać łącznie ze 129 szybkich stacji ulokowanych m.in. przy sklepach sieci Biedronka i hubach ładowania, a liczba ta stale rośnie. Rozliczanie za korzystanie z usług obu sieci możliwe jest za pośrednictwem aplikacji Elocity.
Przełomowym wdrożeniem w zakresie rozwoju metod płatności było opracowanie usługi płatności za ładowanie za pomocą terminali. Projekt zrealizowano w partnerstwie z eService, dostarczając klientom rozwiązanie całkowicie niezależne od producentów stacji ładowania. Innowacja Elocity pozwala na obsługę jednej lub wielu stacji, a terminal można zamontować także na słupku. Kierowcy płacący za ładowanie za pomocą terminala mają dostęp do automatycznie generowanych faktur, raportów i innych narzędzi dostępnych wcześniej z poziomu aplikacji. Z punktu widzenia klientów spółki kluczowa jest nie tylko elastyczność usługi, ale także to, że dzięki niej spełniają wymogi unijnej regulacji AFIR i innych przepisów prawnych i podatkowych.
Rok 2024 w Elocity
Rok 2023 był bardzo intensywny, a planów na kolejne 12 miesięcy jest sporo. W dalszym ciągu priorytetem Elocity będzie dostarczanie oprogramowania i kompleksowych rozwiązań optymalnie dobranych do potrzeb naszych partnerów i klientów. Dzięki technologii Elocity będą oni dalej konsekwentnie rozwijać własną infrastrukturę.
Przed spółką również nowe projekty z partnerami, wzrost liczby stacji ładowania obsługiwanych przez system Elocity, ale także dalszy rozwój technologii. W tym roku szczególnie ważne dla będzie dostosowanie infrastruktury ładowania do wymogów AFIR - unijnej regulacji, dotyczącej m.in. ad hoc payments.

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Przemysł

Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Bankowość
Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł

Już ponad 1,2 tys. wniosków wpłynęło do BGK na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Ich łączna wartość przekracza 6,4 mld zł. W ramach całego programu polskie samorządy i spółki komunalne mogą zyskać 40 mld zł w ramach preferencyjnych pożyczek. W marcu BGK podpisało osiem umów na zielone transformacje z czterema samorządami. W Szczytnie środki umożliwią rekultywację ścisłego centrum miasta z uwzględnieniem zabytkowej wieży ciśnień.
Edukacja
Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji

– To jest najbardziej dzielny kraj na świecie – mówi o polskim podejściu do przedsiębiorczości Jerzy Owsiak, założyciel i prezes Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przy okazji gali wręczenia statuetek Lidera Polskiego Biznesu nawiązał do lat 90., które pokazały siłę pomysłowości i kreatywności polskich przedsiębiorców. Jerzy Owsiak został jednym z tegorocznych laureatów Nagrody Specjalnej Business Centre Club.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.