Tożsamość ma wiele twarzy
Javier Mira, jeden z kluczowych speakerów nadchodzącego Impact finance’20, założył firmę nieco w ciemno - jako eksperyment. Dziś jego FacePhi to jeden z liderów technologii rozpoznawania twarzy, wykorzystywanej przez banki czy szpitale na całym świecie.
Dekadę temu biznesowy pomysł na to, by wykorzystać biometrię do uwierzytelniania na masowym rynku, był często poddawany w wątpliwość. Dziś, gdy konto w banku zakłada się z pomocą selfie, a iPhone’a odblokowuje się patrząc na jego ekran, biometria oparta na twarzy wydaje się oczywistym wyborem. Jednak na początku ubiegłej dekady, gdy pochodzący z Hiszpanii Javier Mira zakładał firmę FacePhi, była ona postrzegana raczej jako eksperyment, a nie przemyślana recepta na sukces. Zresztą sam Mira, jeden z kluczowych speakerów nadchodzącego Impact finance’20, tak wspomina początki biznesu, dziś wycenianego już na ponad 80 mln EUR:
- Na starcie mieliśmy algorytmy i poczucie, że ich dopracowanie pomoże upowszechnić biometrię twarzy w różnych dziedzinach biznesu. Jakich? Prowadziliśmy masę rozmów z przedstawicielami wielu sektorów. Po kilku kwartałach postanowiliśmy postawić na branżę finansową. Jak pokazuje historia, to była kluczowa decyzja – podkreśla Javier Mira.
Sukcesy w Azji
Dziś łatwiej wspominać trudne początki, gdy przez miesiące zespół FacePhi dopracowywał pierwsze wersje działającego software’u z bankowymi specami od bezpieczeństwa. Na teraz, w 2020 r., FacePhi pod wodzą Javiera Miry ma za sobą kolejne rekordowe miesiące i przychody rosnące w trzycyfrowym tempie. Rozwiązania hiszpańskiej spółki technologicznej używane są przez ponad 50 banków, głównie z Azji i Ameryki Południowej oraz Środkowej. Algorytmy FacePhi pomogły zidentyfikować użytkowników już w ponad 900 mln przypadków. We wrześniu hiszpańskie algorytmy zaprzągł do pracy np. KB Securities, jeden z największych konglomeratów finansowych w Korei Południowej. Z dnia na dzień dostęp do bankowości cyfrowej za pomocą twarzy uzyskało ponad 500 tys. klientów KB Securities, a nowi mogą otwierać konta uwierzytelniając się poprzez kamerę.
- Azja to region, w którym tak innowacyjne firmy, jak nasza, mają najwięcej do zdobycia w sektorze finansowym – przyznaje gość Impact finance’20.
Apetyt w sektorze zdrowia
Rynek cyfrowej identyfikacji z użyciem twarzy najlepsze czasy wciąż ma dopiero przed sobą. Epidemia wymusza bowiem nowe, bezkontaktowe formy uwierzytelniania w procesie różnych usług, do tego na korzyść zmieniają się regulacje w branży finansowej, ale i np. medycznej. Dlaczego? Bo firmy takie jak FacePhi przez lata udowodniły, że mając 99,998 proc. skuteczności, minimalizują ryzyko cyfrowego oszustwa niemal do zera. Dziś rynek biometrii twarzy wart jest 4,4 mld USD rocznie, jednak według prognoz ekspertów Mordor Intelligence jeszcze w tej dekadzie przebije on poziom 11 mld USD.
- Okazji do wdrożeń będzie coraz więcej, także w nowych branżach. Finanse przecierają szlaki. Sporo dzieje się już w sektorze medycznym, coraz więcej kontraktów jest właśnie z tej branży. Nic dziwnego, nasze oprogramowanie bardzo skutecznie identyfikuje także osoby z zasłoniętymi twarzami przez maski czy przyłbice – podkreśla twórca i prezes FacePhi.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.