Urząd Dozoru Technicznego: cyfryzacja pozwoliła nam działać w czasie obostrzeń
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Od początku roku, mimo zamrożenia gospodarki i obostrzeń, Urząd Dozoru Technicznego przeprowadził kilkaset tysięcy badań urządzeń technicznych. Pomogło to utrzymać ciągłość pracy tak istotnych branż jak np. logistyka w branży spożywczej czy farmaceutycznej. Miała w tym swój udział wdrożona w 2018 roku z firmą S&T platforma elektronicznej współpracy z klientami - eUDT, w której zarejestrowanych jest już ponad pół miliona urządzeń i wystawiono ponad 100 tysięcy dokumentów.
W czasie lockdownu urzędy i instytucje przeszły na tryb pracy zdalnej, część z nich została zamknięta dla interesantów, inne zawiesiły lub znacząco zminimalizowały swoją statutową działalność. Sądy rozpatrywały jedynie najpilniejsze sprawy, w szkołach lekcje on-line odbywały się tylko dla uczniów, którzy dysponowali odpowiednim sprzętem i dostępem do Internetu. Urzędy stanu cywilnego zaprzestały wydawać dokumenty, niektóre agendy rządowe- jak Krajowa Izba Odwoławcza, zawiesiły organizację i rozpoznawanie spraw, wstrzymując tym samym wiele procedur przetargowych w całej Polsce.
Wirtualne pulpity i cyfrowe podpisy
Poza gronem instytucji dotkniętych paraliżującymi konsekwencjami zagrożenia epidemiologicznego znalazł się Urząd Dozoru Technicznego.
- W ciągu kilku ostatnich lat wdrażaliśmy zmiany systemowe, które pozwoliły nam zbudować środowisko wspierające pracę zdalną naszych ludzi. Dzięki temu Urząd mógł funkcjonować bez zakłóceń mimo obostrzeń - mówi Andrzej Ziółkowski, prezes Urzędu Dozoru Technicznego. – Wdrożyliśmy wirtualne pulpity, większość pracowników posiada mobilny podpis cyfrowy. Naszym klientom daliśmy możliwość załatwiania większości spraw przez elektroniczną platformę eUDT. Dzięki niej mogą oni załatwiać swoje sprawy z UDT bez wychodzenia z domu, a opóźnienia w naszej pracy spowodowane pandemią są minimalne.
Cyfryzacją w wirusa
Platforma eUDT jest kolejnym przykładem potwierdzającym, że te obszary administracji publicznej, które przeprowadziły transformację cyfrową, wykazują znaczną odporność na sytuacje związane z zagrożeniami epidemiologicznymi.
W kryzysie COVID-19 działalność kontynuował bez przeszkód Urząd Patentowy, który w okresie od lutego do maja przyjął drogą elektroniczną blisko 3000 wniosków o ochronę własności intelektualnej.
- Dziś wszyscy skupiamy się na bezpieczeństwie i hamowaniu transmisji koronawirusa, ale firmy zmagają się także z szybkim i sprawnym powrotem na odmrożony rynek - mówi Michał Wilbrandt z wdrażającej platformę eUDT firmy S&T, odpowiedzialny za rozwiązania m.in. dla administracji publicznej. - W przypadku UDT cyfryzacja nie tylko wyeliminowała konieczność kontaktów bezpośrednich między osobami eksploatującymi urządzenia a inspektorami, ale także uodporniła urząd na ewentualne wprowadzenie tego typu obostrzeń w przyszłości.
Miła niespodzianka dla przedsiębiorców: dozór techniczny działa
Do UDT elektronicznie można kierować m.in. wnioski dotyczące inspekcji urządzeń, certyfikacji przedsiębiorstw i personelu, certyfikacji instalatorów w zakresie OZE, czy też badań stacji ładowania stanowiących ważny element infrastruktury elektromobilności.
Inspektorzy UDT, korzystając z odpowiednich środków ochrony, przez cały czas realizują inspekcje w terenie i prowadzą odbiory nowych urządzeń.
Niektórych przedsiębiorców, którzy mogli kontynuować działalność podczas obostrzeń związanych z epidemią, pozytywnie zaskoczył fakt, że Urząd Dozoru Technicznego nie tylko funkcjonuje, ale także umożliwia współpracę zdalną przy większości spraw.
- Wraz z rozpoczęciem pandemii musieliśmy ograniczyć budowę nowych stacji ładowania, ale nie wstrzymaliśmy rozbudowy sieci - mówi Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska, firmy zarządzającej największą w regionie siecią ładowarek do samochodów elektrycznych. – Przy konieczności zachowania dodatkowych środków ostrożności, których celem było zapewnienie bezpieczeństwa naszym instalatorom, możliwość rejestracji nowych urządzeń i ubieganie się o ich odbiór w UDT zdalnie okazała się znacznym odciążeniem operacyjnym. Przede wszystkim - uniknęliśmy “korka”, który miałby miejsce, gdyby UDT spowolnił swą działalność.
Pół miliona urządzeń, 100 tysięcy dokumentów
Platformę eUDT zaprojektowała i uruchomiła dla Urzędu Dozoru Technicznego firma S&T jeszcze w 2018 roku. W systemie zarejestrowanych jest już ponad 500 tys. urządzeń. Do tej pory skorzystało z niej już kilka tysięcy firm, a inspektorzy UDT wystawili ponad 100 tysięcy dokumentów elektronicznych – protokołów i decyzji administracyjnych. Do najważniejszych funkcjonalności portalu należy dostęp do informacji o wszystkich urządzeniach przedsiębiorcy w jednym miejscu, saldo wpłat i rozliczenia, korespondencja z UDT i podgląd dokumentów, kalendarium i alerty dotyczące pozwoleń i badań.
- Uruchamiając pod koniec 2018 roku internetowy portal klienta eUDT, nie przypuszczaliśmy, że tak szybko kanał ten stanie się jednym z podstawowych sposobów komunikacji naszych klientów z urzędem - komentuje Adam Ogrodnik, wiceprezes UDT. - Dzięki eUDT jesteśmy otwarci 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.
S&T to jeden z największych integratorów IT w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z największych dostawców usług i rozwiązań IT do administracji w Polsce. Należy do międzynarodowej grupy zatrudniającej blisko 5 tys. pracowników w 25 krajach na całym świecie. W Polsce koncentruje się na implementacji technologii IT w obszarze infrastruktury sprzętowej i rozwiązań sieciowych. Firma wdraża również systemy do zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP, APS, MES, SCADA, BI oraz CRM. S&T świadczy także usługi z zakresu projektowania dedykowanych aplikacji biznesowych. Jako jeden z niewielu podmiotów na rynku dysponuje własną siecią 13 biur serwisowych zlokalizowanych na terenie całego kraju, gwarantujących lokalne wsparcie użytkowników w trybie 24/7. Spółka S&T związana jest z polskim rynkiem usług informatycznych od ponad 50 lat. W Polsce w jej strukturach pracuje zespół ponad 400 specjalistów, wśród nich: certyfikowani programiści, architekci, inżynierowie wsparcia, analitycy, testerzy oprogramowania, eksperci z zakresu administrowania siecią i zarządzania infrastrukturą sprzętową oraz konsultanci wdrożeniowi z zakresu: finansów, kontrolingu, sprzedaży, logistyki, handlu detalicznego i produkcji.
Zdjęcia do pobrania:
https://news.inntu.pl/klienci/3660/pr/540811/urzad-dozoru-technicznego-cyfryzacja-pozwolila-nam-dzialac-w-czasie-najciezszych-obostrzen

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.