W co drugiej firmie urządzenia mobilne nie są eksploatowane dłużej niż dwa lata
Osoby odpowiedzialne w przedsiębiorstwach za podejmowanie decyzji związanych ze sprzętem IT spytano w ramach ankiety o znaczenie zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska praktyki w obszarze zamówień, eksploatacji oraz utylizacji mobilnych urządzeń komputerowych. Mimo wyraźnej chęci, by korzystać z urządzeń mobilnych w sposób bardziej zrównoważony, respondenci wskazują, że postępy hamuje presja biznesowa.
Niezależne badanie pod tytułem From Renew to Reuse: The Mobile Computing Sustainability Challenge („Wykorzystaj zamiast wymieniać – wyzwania związane ze zrównoważonym podejściem do mobilnych urządzeń komputerowych”) przeprowadziła na zlecenie Panasonica firma Opinion Matters. W ankiecie udział wzięły 772 osoby odpowiadających za decyzje informatyczne w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 50 osób w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Szwecji.
Najważniejsze wnioski
Mniej niż połowa respondentów wskazuje, że przed dokonaniem zakupu analizuje urządzenia pod kątem zrównoważonego rozwoju i wpływu na środowisko.
Niezależnie od regularnej konserwacji (57%) mniej niż połowa uczestników badania podejmuje jakiekolwiek kroki w celu przedłużenia czasu życia stosowanych urządzeń, na przykład zapewniając użytkownikom informacje lub szkolenia w zakresie dbania o sprzęt.
Ponad połowa respondentów (54%) nie stara się regularnie modyfikować urządzenia, by móc je powtórnie wykorzystać w swojej działalności.
Ponad jedna czwarta ankietowanych (26%) przyznaje, że z końcem okresu użytkowania po prostu oddaje urządzenie do utylizacji. Jednocześnie niemal połowa respondentów (49%) uczestniczy w programach zwrotu zużytych urządzeń, a 67% sprzedaje je na rynku wtórnym.
Z końcem okresu użytkowania urządzeń priorytetowym zagadnieniem jest bezpieczeństwo. Aż 51% ankietowanych wskazuje, że najważniejsze jest dla nich usunięcie z urządzenia wszystkich danych. Przyjazny dla środowiska proces recyklingu jest ważny tylko dla 40% respondentów.
Bariery w stosowaniu zrównoważonej praktyki
Do barier stojących na drodze bardziej zrównoważonej praktyki zaliczyć można szybko zmieniające się potrzeby biznesowe, które zmuszają przeważającą większość przedsiębiorstw do wymiany urządzeń co rok lub dwa lata (50%) bądź też co trzy-cztery lata (46%).
Jednocześnie badanie wskazało, że firmy gotowe są robić więcej. Ponad połowa ankietowanych (58%) twierdzi, że chciałaby ponownie wykorzystywać urządzenia, zmieniając ich przeznaczenie, gdyby użytkownik końcowy mógł je łatwo zrekonfigurować (dotyczy to od 21% do 50% urządzeń).
- Choć istnieje wyraźna tendencja, by pójść dalej, to presja biznesowa uniemożliwia osobom odpowiedzialnym za strategie IT przyjęcie bardziej holistycznego podejścia w zakresie wykorzystania mobilnych urządzeń komputerowych i hamuje dostosowanie się do najlepszej praktyki zrównoważonego rozwoju” – mówi Jan Kaempfer, dyrektor marketingu w Panasonic Business. - Tymczasem użytkownik w terenie może samodzielnie zmieniać przeznaczenie urządzeń najnowszej generacji, dzięki czemu można je wielokrotnie wykorzystywać dla różnych potrzeb w okresie użytkowania. Takie właśnie przełomowe zmiany w projektowaniu i technologii umożliwią przedsiębiorstwom dostosowanie się do szybko zmieniających się wymogów i będą wspierać bardziej zrównoważoną strategię stosowania mobilnych urządzeń komputerowych.
Wytrzymały notebook Panasonic TOUGHBOOK 55 to nowy standard w obszarze mobilnych urządzeń komputerowych. Po raz pierwszy użytkownik może w terenie dostosować urządzenie do różnych zadań, na przykład zwiększyć możliwości graficzne, dodać czytnik kart smart, poszerzyć pamięć, wpiąć czytnik DVD lub Blu-Ray, korzystając z nowej funkcjonalności TOUGHBOOK Universal Bay - switch, fit and click. Ponadto dodatkowe gniazdo z przodu urządzenia może służyć do szybkiego podpięcia czytnika linii papilarnych, czytnika kart RFID lub zwykłych kart smart bądź też dodatkowej baterii. Wszystkie takie czynności rekonfiguracyjne można wykonać w terenie, by dostosować podstawowe funkcje notebooka TOUGHBOOK 55 do nowych potrzeb i przedłużyć okres użytkowania urządzenia.
Dokładne podsumowanie wniosków z badania znaleźć można pod tym linkiem.
Consdata i Credit Agricole Bank Polska - Low-codowe Śniadanie Technologiczne
Toughbook wspiera żołnierzy na froncie, umożliwiając im komunikację
Czeski startup pomoże w ekspansji zagranicznej polskich firm i organizacji.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.