W co drugiej firmie urządzenia mobilne nie są eksploatowane dłużej niż dwa lata
Osoby odpowiedzialne w przedsiębiorstwach za podejmowanie decyzji związanych ze sprzętem IT spytano w ramach ankiety o znaczenie zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska praktyki w obszarze zamówień, eksploatacji oraz utylizacji mobilnych urządzeń komputerowych. Mimo wyraźnej chęci, by korzystać z urządzeń mobilnych w sposób bardziej zrównoważony, respondenci wskazują, że postępy hamuje presja biznesowa.
Niezależne badanie pod tytułem From Renew to Reuse: The Mobile Computing Sustainability Challenge („Wykorzystaj zamiast wymieniać – wyzwania związane ze zrównoważonym podejściem do mobilnych urządzeń komputerowych”) przeprowadziła na zlecenie Panasonica firma Opinion Matters. W ankiecie udział wzięły 772 osoby odpowiadających za decyzje informatyczne w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 50 osób w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Szwecji.
Najważniejsze wnioski
Mniej niż połowa respondentów wskazuje, że przed dokonaniem zakupu analizuje urządzenia pod kątem zrównoważonego rozwoju i wpływu na środowisko.
Niezależnie od regularnej konserwacji (57%) mniej niż połowa uczestników badania podejmuje jakiekolwiek kroki w celu przedłużenia czasu życia stosowanych urządzeń, na przykład zapewniając użytkownikom informacje lub szkolenia w zakresie dbania o sprzęt.
Ponad połowa respondentów (54%) nie stara się regularnie modyfikować urządzenia, by móc je powtórnie wykorzystać w swojej działalności.
Ponad jedna czwarta ankietowanych (26%) przyznaje, że z końcem okresu użytkowania po prostu oddaje urządzenie do utylizacji. Jednocześnie niemal połowa respondentów (49%) uczestniczy w programach zwrotu zużytych urządzeń, a 67% sprzedaje je na rynku wtórnym.
Z końcem okresu użytkowania urządzeń priorytetowym zagadnieniem jest bezpieczeństwo. Aż 51% ankietowanych wskazuje, że najważniejsze jest dla nich usunięcie z urządzenia wszystkich danych. Przyjazny dla środowiska proces recyklingu jest ważny tylko dla 40% respondentów.
Bariery w stosowaniu zrównoważonej praktyki
Do barier stojących na drodze bardziej zrównoważonej praktyki zaliczyć można szybko zmieniające się potrzeby biznesowe, które zmuszają przeważającą większość przedsiębiorstw do wymiany urządzeń co rok lub dwa lata (50%) bądź też co trzy-cztery lata (46%).
Jednocześnie badanie wskazało, że firmy gotowe są robić więcej. Ponad połowa ankietowanych (58%) twierdzi, że chciałaby ponownie wykorzystywać urządzenia, zmieniając ich przeznaczenie, gdyby użytkownik końcowy mógł je łatwo zrekonfigurować (dotyczy to od 21% do 50% urządzeń).
- Choć istnieje wyraźna tendencja, by pójść dalej, to presja biznesowa uniemożliwia osobom odpowiedzialnym za strategie IT przyjęcie bardziej holistycznego podejścia w zakresie wykorzystania mobilnych urządzeń komputerowych i hamuje dostosowanie się do najlepszej praktyki zrównoważonego rozwoju” – mówi Jan Kaempfer, dyrektor marketingu w Panasonic Business. - Tymczasem użytkownik w terenie może samodzielnie zmieniać przeznaczenie urządzeń najnowszej generacji, dzięki czemu można je wielokrotnie wykorzystywać dla różnych potrzeb w okresie użytkowania. Takie właśnie przełomowe zmiany w projektowaniu i technologii umożliwią przedsiębiorstwom dostosowanie się do szybko zmieniających się wymogów i będą wspierać bardziej zrównoważoną strategię stosowania mobilnych urządzeń komputerowych.
Wytrzymały notebook Panasonic TOUGHBOOK 55 to nowy standard w obszarze mobilnych urządzeń komputerowych. Po raz pierwszy użytkownik może w terenie dostosować urządzenie do różnych zadań, na przykład zwiększyć możliwości graficzne, dodać czytnik kart smart, poszerzyć pamięć, wpiąć czytnik DVD lub Blu-Ray, korzystając z nowej funkcjonalności TOUGHBOOK Universal Bay - switch, fit and click. Ponadto dodatkowe gniazdo z przodu urządzenia może służyć do szybkiego podpięcia czytnika linii papilarnych, czytnika kart RFID lub zwykłych kart smart bądź też dodatkowej baterii. Wszystkie takie czynności rekonfiguracyjne można wykonać w terenie, by dostosować podstawowe funkcje notebooka TOUGHBOOK 55 do nowych potrzeb i przedłużyć okres użytkowania urządzenia.
Dokładne podsumowanie wniosków z badania znaleźć można pod tym linkiem.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.